Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur

Terug naar navigatie - - Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur

Toelichting op de financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur - Toelichting op de financiële afwijkingen

CAO-effect 2025 € 105.900 -/- incidenteel
Het effect van de nieuwe CAO op het lopende jaar is uitgesplitst per team. Het effect vanaf 2026 en verder is opgenomen in de begroting.

Digitale dienstverlening € 13.000 -/- incidenteel
De gemeente Albrandswaard ontwikkelt het MijnAlbrandswaard Portaal om digitale dienstverlening te verbeteren. Inwoners en ondernemers krijgen hiermee één centrale plek om de status van hun aanvragen en meldingen te volgen, met automatische notificaties bij wijzigingen. Dit vermindert onduidelijkheid en verlaagt de werkdruk bij het Klant Contact Centrum. De structurele effecten vanaf 2026 worden meegenomen in de begroting 2026.

Zie collegebesluit 2025-028540 d.d. 15-4-2025.

Verkiezingen € 162.500 -/- incidenteel
In oktober 2025 vinden de tussentijdse verkiezingen van de Tweede Kamer plaats. De bijraming is nodig om de verkiezingen te organiseren.

Gemeenteraad € 59.300 -/- incidenteel
De bijraming vindt de oorzaak in het onderzoek naar de samenwerking in de gemeenteraad, de zoektocht naar een nieuwe burgemeester, het afscheid van de vorige burgemeester en de installatie van de nieuwe burgemeester. 

Lasten Burgerlijke stand € 6.500 -/- structureel
Voor de burgerlijke stand is te weinig geraamd ten opzichte van vorig jaar.

Toelichting bijdrage de BedrijfsvoeringsPartner

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur - Toelichting bijdrage de BedrijfsvoeringsPartner
DBP bijdrage (uren)
Structurele gevolgen
2025
2026
2027
2028
2029
Mutaties waarvoor bestaande afspraken zijn dat hiervoor de gemeentelijke bijdragen mogen worden verhoogd
Budget onderhoud LIOR
-7.700
-7.700
-7.700
-7.700
-7.700
Repond (EVO IT) applicatie voor wagenparkbeheer
-1.700
-1.700
-1.700
-1.700
-1.700
Budget overhevelen voor beheersysteem MOON
-4.300
-4.300
-4.300
-4.300
-4.300
Sigmax City Control, SSO + google voor handhaving
-1.750
-1.750
-1.750
-1.750
-1.750
Softwarepakket Coosto
-2.400
-2.400
-2.400
-2.400
-2.400
Aanvullende Centric module Automatische kasopmaak
-500
-500
-500
-500
-500
Applicatie HalloWerk (Pink Roccade)
-600
-1.200
-1.200
-1.200
-1.200
Enalyzer
-850
-850
-850
Begrotingsapp Pepperflow
-2.200
-2.500
-2.500
-2.500
-2.500
Totaal maatwerk ICT
-22.000
-22.900
-22.900
-22.050
-22.050
CAO-gevolgen
64.800
60.100
-56.700
-56.700
-56.700
Accountantskosten
4.300
8.900
8.900
8.900
8.900
Ambtsjubileumgratificaties
-3.100
-3.100
-3.100
-3.100
-3.100
Mutaties op basis van gemaakte afspraken
Langdurig zieke medewerkers
-50.800
-38.600
Te verdelen DBP bijdrage
-6.800
4.400
-73.800
-72.950
-72.950
Bijdrage DBP in programma 1 (11,89%)
-800
500
-8.800
-8.700
-8.700
Bijdrage DBP in programma 9 (88,11%)
-6.000
3.900
-65.000
-64.300
-64.300
Totaal programma 1
-6.800
4.400
-73.800
-73.000
-73.000

Software
De BedrijfsvoeringsPartner is na de ontvlechting nog verantwoordelijk voor een aantal taken, waaronder ICT. Om hen in staat te stellen dit ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren en verzorgen, dienen middelen vanuit de gemeenten beschikbaar te worden gesteld aan DBP. In bovenstaand overzicht is opgenomen waar het budget voor bedoeld is. In de tussenrapportage van DBP en in de gemeentelijke tussenrapportages wordt aan het bestuur gevraagd de begroting hierop aan te passen, waarbij de genoemde bedragen beschikbaar worden gesteld aan DBP.

Daarnaast is er minder budget benodigd in 2025 en 2026 als gevolg van de nieuwe CAO, omdat de eerder opgenomen stelposten groter zijn gebleken dan de daadwerkelijke verhogingen. Tevens worden lagere accountantskosten voor de komende jaren verwacht. Diverse, naderende ambtsjubilea zorgen voor een hogere bijdrage.

Langdurig zieke medewerkers
Dit betreft de kosten van langdurig zieke medewerkers die op grond van een gemaakte afspraak bij de ontvlechting van de BAR-organisatie in de begroting van DBP worden opgenomen. Deze kosten worden betaald door de drie deelnemende gemeenten op basis van de voor 2023 geldende verdeelsleutel voor het standaardwerk. 
Op basis van de kennis op dit moment is een schatting gemaakt van de kosten voor het tweede halfjaar van 2025 en voor 2026.

Verdeling Bijdrage DBP € 5.991 +/+ (budgetneutraal)
Met ingang van de begroting 2017 worden kosten voor overhead niet meer verantwoord onder de programma’s. Dit betekent dat de bijdrage aan De BedrijfsvoeringsPartner voor 11,89% verantwoord wordt onder het programma Openbare Orde & Veiligheid & Algemeen bestuur en voor 88,11% onder “Niet onder de programma’s vallende baten en lasten”.

Programma 2 - Ruimtelijke ordening, Wonen en Economie

Terug naar navigatie - - Programma 2 - Ruimtelijke ordening, Wonen en Economie

Toelichting op de financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 2 - Ruimtelijke ordening, Wonen en Economie - Toelichting op de financiële afwijkingen

CAO-effect 2025 € 41.200 -/- incidenteel
Het effect van de nieuwe CAO op het lopende jaar is uitgesplitst per team. Het effect vanaf 2026 en verder is opgenomen in de begroting.

Grex de Omloop € 60.000 -/- incidenteel
De bijraming is voor de uren die besteed worden door leden van de projectgroep. Deze plankosten zijn ook opgenomen in het MPO van De Omloop.

SPUK NIP € 150.000 +/+ en -/-  (budgetneutraal)
Net als in 2024, worden ook in 2025 alle SPUK-regelingen budgetneutral begroot. Hiervoor is, per regeling, gekeken wat we naar verwachting zullen gaan besteden. Tegenover deze bestedingen zullen inkomsten voor hetzelfde bedrag staan.

Programma 3 - Buitenruimte

Terug naar navigatie - - Programma 3 - Buitenruimte

Toelichting op de financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 3 - Buitenruimte - Toelichting op de financiële afwijkingen

CAO-effect 2025 € 86.500 -/- incidenteel
Het effect van de nieuwe CAO op het lopende jaar is uitgesplitst per team. Het effect vanaf 2026 en verder is opgenomen in de begroting.

Wijkbeheer € 30.000 -/- incidenteel
Het budget is ontoereikend om alle kosten te kunnen dragen. Kostenposten zijn onder andere de aanschaf van bedrijfskleding, persoonlijke beschermingsmiddelen, gereedschap (incl. keuring en onderhoud), brandstoffen, perkgoed, meststoffen, boompalen, huur hoogwerker voor bomenonderhoud, afvoer van afval waardoor een perscontainer nodig is en de middelen die nodig zijn voor opschoondagen, kerstboominzameling en buurtinitiatieven.

Verkeer en mobiliteit € 45.000 -/- incidenteel
Vanuit het mobiliteitsplan is budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering ervan. Het effect vanaf 2026 en verder is opgenomen in de begroting. 
Zie collegebesluit 2024-007421 d.d. 10-12-2024.

SPUK CDOKE € 115.000 +/+ en -/- (budgetneutraal)
Net als in 2024, worden ook in 2025 alle SPUK-regelingen budgetneutral begroot. Hiervoor is, per regeling, gekeken wat we naar verwachting zullen gaan besteden. Tegenover deze bestedingen zullen inkomsten voor hetzelfde bedrag staan.

Buitenstedelijke recreatie € 30.000 -/- incidenteel
Er is een bijdrage van de gemeente nodig, zodat het Rhoonse veer kan doorvaren. 
Zie collegebesluit 2025-025888 d.d. 25-3-2025 & 2025-063697 d.d. 9-9-2025.

Wijkregie € 40.000 -/- incidenteel
Tijdens het samenstellen van de begroting 2025 is het budget voor wijkregie (ten onrechte) geheel afgeraamd. Ten behoeve van de voortgang en uitvoering van de werkzaamheden van wijkregie is er voor dit jaar echter een budget van € 40.000 nodig. Hiervoor zullen de noodzakelijke taken van wijkregie, in samenwerking met de inwoners en partners, op een effectieve wijze uitgevoerd worden. Daarnaast wordt met dit budget uitvoering gegeven aan de speerpunten uit het collegewerkprogramma. 

Reserve Grootonderhoud gebouwen € 40.000 -/- incidenteel
Dekking voor de uitvoering van het MJOP vastgoed. De storting in deze reserve vanaf 2026 en verder is opgenomen in de begroting.
Zie collegebesluit 649658 d.d. 10-10-2023.

Programma 4 - Financiën

Terug naar navigatie - - Programma 4 - Financiën

Toelichting op de financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 4 - Financiën - Toelichting op de financiële afwijkingen

Stelposten € 12.000 +/+ incidenteel
In de stelpost voor de indexatie van de personeelskosten over 2025, is nog € 12.000 over na de functionele raming in de reguliere exploitatie. Dit laten we nu vrijvallen ten gunste van het resultaat.

Programma 5 - Educatie

Terug naar navigatie - - Programma 5 - Educatie

Toelichting op de financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Educatie - Toelichting op de financiële afwijkingen

Brede school impuls regeling € 5.100 +/+ incidenteel
Het geraamde bedrag is niet meer benodigd. Het totale, nog resterende, budget wordt hiermee afgeraamd. De verwerking van de aframing in 2026 en verder vindt plaats in de begroting.

Programma 6 - Sport

Terug naar navigatie - - Programma 6 - Sport

Toelichting op de financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 6 - Sport - Toelichting op de financiële afwijkingen

SPUK stimulering sport € 435.800 +/+ en -/- (budgetneutraal)
Net als in 2024, worden ook in 2025 alle SPUK-regelingen budgetneutral begroot. Hiervoor is, per regeling, gekeken wat we naar verwachting zullen gaan besteden. Tegenover deze bestedingen zullen inkomsten voor hetzelfde bedrag staan.

Programma 7 - Sociaal Domein

Terug naar navigatie - - Programma 7 - Sociaal Domein

Toelichting op de financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 7 - Sociaal Domein - Toelichting op de financiële afwijkingen

CAO-effect 2025 € 93.100 -/- incidenteel
Het effect van de nieuwe CAO op het lopende jaar is uitgesplitst per team. Het effect vanaf 2026 en verder is opgenomen in de begroting.

Welzijnswerk / preventieve zorg SWA € 25.000 +/+ incidenteel
Incidenteel overschot op dit budget vanwege de inzet van de GALA-middelen. Hierdoor wordt de exploitatie minder zwaar belast.

Inzet in Wijkteams € 125.000 -/- incidenteel
In 2023 en 2024 bleef de begroting ongewijzigd, omdat onderbezetting de hogere kosten compenseerde. Bestaande vacatureruimte maakte dat loon- en uitvoeringskosten en indexeringen niet werden verwerkt. In 2025 is de formatie echter grotendeels gevuld, waardoor de kosten voor de uitvoering van de inzet in wijkteams niet langer door onderbezetting kunnen worden opgevangen.

Er wordt een totale overschrijding van € 125.000 verwacht. Deze prognose is gebaseerd op een raming van de totale jaaruitgaven, opgesteld op basis van de tot nu toe gerealiseerde kosten.

Lokale jeugdzorg € 756.000 -/- incidenteel
In 2025 zette de verschuiving van regionaal naar lokaal ingekochte jeugdhulp zich voort. Door een versterkt lokaal hulpaanbod kunnen meer hulpvragen in de directe leefomgeving worden opgepakt, in lijn met de doelstelling om jeugdhulp laagdrempelig en toegankelijk te organiseren.

Tegelijkertijd neemt de complexiteit van de hulpvragen toe en stijgen de tarieven, onder meer door hogere personeels- en uitvoeringskosten bij aanbieders. Hierdoor is per cliënt vaak intensievere en langdurigere inzet nodig, wat leidt tot een structurele toename van de uitgaven.

De kosten voor lokaal ingekochte jeugdhulp stegen van € 2,3 miljoen in 2023 naar € 2,6 miljoen in 2024. Voor 2025 wordt, op basis van de huidige realisatiecijfers, een verdere groei naar circa € 3,0 miljoen verwacht. Deze ontwikkeling past binnen de landelijke trend, waarbij de kosten voor jeugdhulp gemiddeld met 10 procent toenemen. Dit legt blijvende druk op het gemeentelijke budget en vraagt om voortdurende monitoring en sturing.

De kaders voor dyslexie zijn breder geworden waardoor meer mensen in aanmerking komen. Op basis van de gerealiseerde kosten tot nu toe wordt eind 2025 een tekort van ca. € 85.000 verwacht. Dit is structureel. 

In het overzicht hieronder wordt weergegeven uit welke onderdelen het te verwachten tekort uit bestaat.

Lokale jeugdzorg Bedragen x € 1
Ambulante jeugdhulp met verblijf -/- € 41.000
Generalistische basis GGZ -/- € 630.000
Dyslexie -/- € 85.000
Totaal tekort lokale jeugdzorg -/- € 756.000

Specialistische jeugdzorg € 437.700 +/+ incidenteel
Het overschot binnen de specialistische jeugdzorg bestaat uit de volgende onderdelen.

Gewoon opgroeien buiten gezin Pleegzorg
Na ontvangst van de definitieve afrekening van de GRJR over 2024, is gebleken dat het aandeel van de gemeente Albrandswaard lager is uitgevallen, dan wat in eerste instantie door de GRJR is gecommuniceerd.

Weer naar huisopname JH en verblijf
De zesmaandsrapportage van de GRJR is op dit moment beschikbaar in concept. Daarmee is het nog te vroeg om een betrouwbare inschatting van het uiteindelijke jaarresultaat te maken. De rapportage biedt echter wel relevante duiding van de financiële ontwikkelingen, die we hieronder beknopt weergeven.

Uitvoeringskosten: voor de uitvoeringskosten van de GRJR worden vooralsnog geen significante afwijkingen verwacht.
Subsidiekosten: bij de subsidiekosten wordt een stijging voorzien, voornamelijk door een aanvullende subsidie aan Veilig Thuis. Voor Albrandswaard gaat het om een incidenteel bedrag van circa € 50.000.
Regionale zorgkosten: Uit de concept-zesmaandsrapportage blijkt dat er een daling van circa € 150.000 in zorgkosten optreedt voor Albrandswaard.

Per saldo betekent dit dat de daling van de zorgkosten en de extra subsidie aan Veilig Thuis leiden tot een positief saldo van circa € 100.000. Voorgesteld wordt daarom om de raming van de regionale zorgkosten met € 100.000 te verlagen. 

In onderstaand overzicht worden de hierboven genoemde mutaties samengevat.

Specialistische jeugdzorg Bedragen x € 1
Gewoon opgroeien buiten gezin Pleegzorg +/+ € 337.700
Weer naar huisopname JH en verblijf +/+ € 100.000
Totaal overschot specialistische jeugdzorg +/+ € 437.000

Opvang Oekraïners € 1.750.000 +/+ incidenteel
Ontvangst van de eigen bijdrage van Oekraïners bedraagt ongeveer € 50.000. Daarnaast wordt € 1.700.000 ontvangen vanuit het Rijk voor opvang van Oekraïense ontheemden en voor uitkeringen leefgeld voor particuliere en gemeentelijke opvang.

Opvang Oekraïners € 158.300 -/- incidenteel
Dit zijn geschatte uitgaven voor leefgeld voor Oekraïners in gemeentelijke opvang en in particuliere opvang. Daarnaast dienen externen ingehuurd te worden voor de opvang.

Opvang Oekraïne locatie Kleidijk € 248.700 -/- incidenteel
Betreft uitgaven voor de huur van Kleidijk 35 en voor overige uitgaven voor de opvang van Oekraïense ontheemden.

Opvang Oekraïne locatie Schutskooiwijk  € 260.000 -/- incidenteel
Uitgaven voor woningen voor de opvang van Oekraïense ontheemden.

Wet BUIG € 900.000 +/+ en -/- (budgetneutraal)
Voor 2025 voorzien wij een toename van het aantal bijstandsuitkeringen van circa 9%. Dit zet het BUIG-budget onder druk. Indien de inkomsten gelijk blijven aan 2024, zou dit leiden tot een tekort van ongeveer € 500.000.

De BUIG-raming 2025 is eind 2024 vastgesteld. Jaarlijks vindt in oktober een landelijke herijking plaats op basis van de actuele trends in instroom, uitstroom en gemiddelde uitkeringshoogte. Deze correctie kan leiden tot een bijstelling van het gemeentelijke budget. In de afgelopen 2 jaren heeft dit geleid tot het wegvallen van het tekort.

Omdat op dit moment nog onduidelijk is welke bedragen wij in 2025 aanvullend zullen ontvangen, nemen wij in deze turap geen definitieve tekortprognose op. 
Indien na de herijking in oktober 2025 alsnog sprake blijkt van een tekort, zullen wij dit verwerken in een slotwijziging.

Programma 9 - Niet onder de programma's vallende baten en lasten

Terug naar navigatie - - Programma 9 - Niet onder de programma's vallende baten en lasten

Toelichting op de financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 9 - Niet onder de programma's vallende baten en lasten - Toelichting op de financiële afwijkingen

Bestuursondersteuning € 45.000 +/+ incidenteel
In de primaire begroting zit een budget voor de eenmalige uitkering van de voormalig gemeentesecretaris, als onderdeel van de overeengekomen VSO. Voor deze uitkering hebben we echter ook een RVU voorziening gevormd, waardoor het nu dubbel gebudgetteerd is. Daarom ramen we de exploitatie nu weer af.

Bestuursondersteuning € 5.500 -/- incidenteel
Het effect van de nieuwe CAO op het lopende jaar is uitgesplitst per team. Het effect vanaf 2026 en verder is opgenomen in de begroting.

Bijdrage DBP (overhead) € 6.000 -/- (budgetneutraal)
Zie toelichting in programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur.

Financiering € 150.000 +/+ incidenteel
De voortgang van de investeringen is achtergebleven ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Hierdoor is de langlopende lening, waarvoor in de begroting reeds rentelasten waren opgenomen, nog niet afgesloten. Als gevolg hiervan zijn er in 2025 lagere rentekosten gerealiseerd dan begroot.

Algemene uitkering € 789.700 +/+ incidenteel
Betreft de verwerking van de uitkomsten van de meicirculaire 2025. Zie ook de raadsinformatiebrief 2025- 046462 van 24 juni 2025.

OZB niet-woningen € 100.000 +/+ incidenteel
De definitieve WOZ-waarden van de niet-woningen blijkt hoger te zijn dan aanvankelijk bij de begroting is uitgegaan. De verwachting is dat per saldo een incidentele meeropbrengst van de OZB niet-woningen gerealiseerd zal worden. Hiervan betreft € 33.000 het gebruikersdeel, en € 67.000 het eigenarendeel.

Toelichtingen op de beleidsmatige afwijkingen

Terug naar navigatie - - Toelichtingen op de beleidsmatige afwijkingen

Afwijkingen moties

Terug naar navigatie - Toelichtingen op de beleidsmatige afwijkingen - Afwijkingen moties
Moties
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
MOTIE - Verkeer woningbouw Antes Delta
75%
G
R
G
2-10-2023
12-1-2024

 

 

Voltooide moties

Terug naar navigatie - Toelichtingen op de beleidsmatige afwijkingen - Voltooide moties
Moties
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
MOTIE - Onderzoek naar realisatie van een school aan de Omloopseweg
Voltooid
G
G
G
3-2-2025
30-6-2025
MOTIE - Sneller invoer van 30km per uur op gebied- en ontsluitingswegen
Voltooid
G
G
G
3-2-2025
30-6-2025

 

 

Afwijkingen speerpunten

Terug naar navigatie - Toelichtingen op de beleidsmatige afwijkingen - Afwijkingen speerpunten
1.1 Openbare Orde & Veiligheid
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 1.1.1c Aanstellen Coördinator zorg en veiligheid
Gestart
G
O
G
1-1-2024
31-12-2024
CWP 1.1.1d Pilot om de rol van de wijkbrandweer te vergroten
Gestart
G
O
G
1-1-2024
31-12-2024
CWP 1.1.4b Opstellen van een integrale aanpak waarin rollen, verantwoordelijkheden, taken en de wijze van samenwerking zijn vastgelegd. Opstellen van convenant tussen de partners.
50%
G
O
G
1-1-2023
31-12-2023
1.2 Openbaar bestuur
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 1.2.1b Bij de start van een participatieproces starten we een campagne gericht op de doelgroep, zodat inwoners tijdig op de hoogte zijn van de ontwikkeling en de mogelijkheid om te participeren.
50%
G
O
G
1-1-2023
31-3-2023
CWP 1.2.2b Meer Albrandswaarders doen mee, onder dit motto dagen we onze inwoners uit om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in hun wijk.
50%
G
O
G
1-1-2023
31-12-2024
CWP 1.2.2c We introduceren een hedendaagse aanpak van participatie.
Gestart
G
O
G
1-1-2024
31-12-2024
CWP 1.2.3a We bouwen een inspirerende en vitale gemeentelijke organisatie op die, naast de eigen deskundigheid, de expertise van samenwerkingspartners benut.
Gestart
G
O
G
1-1-2023
31-12-2024
2.1 Ruimtelijke ordening
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 2.1.1a Uitwerking van de concept omgevingsvisie. Het gefaseerd opstellen van deel omgevingsplannen die tezamen voor 2030 één omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente vormen.
25%
G
O
G
1-1-2023
31-12-2026
CWP 2.1.2a Scenario's uitwerken voor de Rand van Rhoon.
Gestart
G
R
G
1-1-2023
31-12-2023
2.2 Wonen
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 2.2.1c Onderzoek doen naar de mogelijkheden voor alternatieve woonvormen (Tiny Houses, flexwoningen).
25%
G
O
G
1-1-2023
31-12-2023
3.1 Buitenruimte
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 3.1.1b We stimuleren inwoners om bij te dragen aan klimaatadaptatie. Waar mogelijk vergroenen we de openbare ruimte. Hierbij stellen we onszelf als doel om 5% aan overbodige verharding in de openbare ruimte om te vormen naar groen.
50%
G
O
G
1-1-2023
31-12-2025
CWP 3.1.1c We inventariseren welke initiatieven er zijn om het hergebruik van materialen te stimuleren. We verkennen de samenwerking met verschillende partners.
50%
G
O
G
1-1-2023
31-12-2023
CWP 3.1.3c Het verhogen van de verkeersveiligheid met als focus schoolroutes en omgevingen.
50%
O
O
O
1-1-2023
31-12-2026
CWP 3.1.3d Het stimuleren van deelmobiliteit en de bereikbaarheid van het openbaar vervoer.
25%
G
O
G
1-1-2023
31-12-2024
CWP 3.1.3e De realisatie van een snellaad netwerk binnen de gemeentegrenzen.
Gestart
O
O
G
1-1-2023
31-12-2025
3.2 Kunst, Cultuur & Evenementen
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 3.2.1c De Albrandswaardse monumenten (terug) onder de aandacht brengen. Meedoen aan Monumentendag.
Gestart
G
R
R
1-1-2023
31-12-2024
CWP 3.2.1d Het evenementenbeleid wordt herzien.
75%
G
O
G
1-1-2023
31-12-2024
4.1 Financiën
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 4.1.1a In het besluitvormingstraject het maatschappelijk rendement meer mee laten wegen bij de uiteindelijke beslissing.
25%
G
O
G
1-1-2023
31-12-2026
6.1 Sport
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 6.1.1c Actief stimuleren ‘de gezonde kantine’.
Gestart
O
G
G
1-1-2023
31-12-2026
7.1 Maatschappelijke ondersteuning
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 7.1.1b Vergunninghouders en ontheemden zo spoedig mogelijk aan betaald werk helpen. Lokale beschermd wonen projecten verbinden met onze lokale verenigingen/ organisaties/ winkeliers en ondernemers.
50%
O
G
G
1-1-2023
31-12-2025
CWP 7.1.2a De processen bij Jeugdhulp onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
50%
G
G
O
1-1-2023
31-12-2025
7.2 Kwetsbare groepen
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 7.2.1a We voeren samen met onze partners een campagne gericht op herkenning, bewustwording, voorlichting van dementie en evalueren die. Trainingsbijeenkomsten voor ketenpartners.
75%
G
O
O
1-1-2023
31-12-2023
CWP 7.2.1d We verbeteren de samenwerking tussen GGZ, wijkteam, woningbouwverenigingen en inwoners op het gebied van overlast door verward gedrag in de wijken.
50%
O
O
G
1-1-2023
31-12-2024
CWP 7.2.1e Stimuleren dat Stichting Welzijn Albrandswaard en de wijkteams een communicatieplan opstellen om het loket Vraagwijzer van de Stichting Welzijn Albrandswaard en de functie daarvan te optimaliseren.
50%
O
R
G
1-1-2023
31-12-2024

Voltooide speerpunten

Terug naar navigatie - Toelichtingen op de beleidsmatige afwijkingen - Voltooide speerpunten
7.1 Maatschappelijke ondersteuning
Status
Kwaliteit
Tijd
Geld
Startdatum
Geplande einddatum
CWP 7.1.2d Concrete (prestatie)afspraken maken met de woningcorporaties over wonen en zorg.
Voltooid
G
G
O
1-1-2023
31-12-2026

Een totaaloverzicht van de speerpunten en de moties, inclusief de actuele stand van zaken, kunt u vinden op de "begrotingonline" van Albrandswaard.