Paragraaf 1 - Lokale heffingen

Voortgang activiteiten

Deze paragraaf bevat informatie over de gemeentelijke belastingen en heffingen, waaronder het beleid, de opbrengstramingen, de tarieven, het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk over de periode 2026-2029.

Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen

De gemeentelijke woonlasten worden gevormd door de uitgaven van inwoners aan de onroerendezaakbelasting (OZB), de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De OZB is een algemene belasting waarvan de opbrengsten worden toegevoegd aan de algemene dekkingsmiddelen en daarmee vrij besteedbaar zijn. Daarnaast zijn er gebonden heffingen die volledig worden aangewend voor de uitvoering van specifieke gemeentelijke taken. Dit betreft de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, leges en retributies. Het beleid is erop gericht dat de tarieven de kosten volledig dekken, met uitzondering van de tarieven voor lijkbezorgingsrechten. Deze kosten omvatten tevens de toerekenbare compensabele btw, mutaties in voorzieningen en toerekenbare overheadkosten.

Algemene (beleids)ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Algemene (beleids)ontwikkelingen

Benchmark woonlasten
Voor de benchmark van de woonlasten wordt gebruikgemaakt van de publicaties van het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van de Lagere Overheden (COELO). Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen tussen Albrandswaard en de omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht geeft de tarieven van de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing per gemeente weer, evenals het cumulatieve bedrag van deze drie heffingen, als representatie van de totale woonlasten per gemeente. 

Kostenonderbouwing tarieven
In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de gebonden heffingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. opbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Het dekkingspercentage van het betreffende taakveld wordt hiermee weergegeven.

Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Hierna treft u een totaal overzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en de gebonden heffingen.

Gemeentelijke belastingen
Begroting
2025
2026
2027
2028
2029
Algemene dekkingsmiddelen
Onroerende zaakbelastingen
8.280.100
8.768.000
9.251.000
9.659.000
10.140.000
Gebonden heffingen
Begroting
2025
2026
2027
2028
2029
Afvalstoffenheffing
4.350.500
4.442.400
4.350.500
4.350.500
4.350.500
Rioolheffing
3.400.400
3.421.400
3.433.900
3.459.400
3.459.400

De geraamde opbrengsten zijn een gevolg van de tariefstelling en het aantal heffingseenheden.

OZB tarieven 2026

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - OZB tarieven 2026

Onroerende zaakbelastingen
De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt berekend naar een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Voor de raming van de OZB-opbrengst in de begrotingsjaren 2026–2029 wordt de opbrengst van 2025 gecorrigeerd met een stijgingspercentage van 3%, exclusief de areaaluitbreiding door nieuwbouw. 

OZB-tarieven 2026
Op basis van het voorgaande en door SVHW aangeleverde WOZ-waardeontwikkeling zien de OZB-tarieven voor 2026 er als volgt uit:

Onroerende zaakbelastingen
2025
2026
(als percentage van de WOZ-waarde)
Eigenaren woningen
0,1023%
0,0959%
Eigenaren niet-woningen
0,3991%
0,4167%
Gebruikers niet-woningen
0,3325%
0,3456%

Afvalstoffenheffing tarieven 2026

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Afvalstoffenheffing tarieven 2026

Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente Albrandswaard maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een planmatige inzet van de daarvoor gevormde voorzieningen. 

Onderbouwing kostendekkende tarieven
De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Afvalstoffenheffing
Omschrijving
2026
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente
3.293.000
Lasten vanuit de gemeente, inclusief (omslag)rente
713.907
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
-340.600
Netto kosten van de activiteit
3.666.307
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten
642.022
Overhead, inclusief (omslag)rente
181.030
Compensabele BTW
755.832
Totale kosten
5.245.191
Opbrengst afvalstoffenheffing
4.442.400
Dekkingspercentage
85%

Op basis van bovenstaand dekkingspercentage zien de tarieven voor 2026, in vergelijking met 2025, er als volgt uit:

Afvalstoffenheffing
2025
2026
Eenpersoonshuishouden (vast tarief)
257,04
257,04
Tweepersoonshuishouden (vast tarief)
334,08
334,08
Meerpersoonshuishouden (vast tarief)
353,04
353,04
Variabel tarief container 240 liter
4,90
4,90
Variabel tarief 60 liter
1,23
1,23
Variabel tarief 30 liter
0,62
0,62

Rioolheffing tarieven 2026

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Rioolheffing tarieven 2026

Rioolheffing
Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te betalen die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. Het Water Rioleringsplan (WRP) 2026-2030 geldt als basis bij de berekening van de tarieven voor de rioolheffing. 

De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Rioolheffing
Omschrijving
2026
Kosten riolering en gemalen
1.030.700
Kosten personeel en kapitaallasten, inclusief omslagrente
987.600
Inkomsten van activiteit, exclusief heffingen
-40.400
Dotatie aan voorziening vervaning riolering
1.064.900
Netto kosten van de activiteit
3.042.800
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten
361.331
Overhead, inclusief (omslag)rente
519.840
Compensabele BTW
484.387
Totale kosten
4.408.358
Opbrengst rioolheffing
3.421.400
Dekkingspercentage
78%

Op basis van bovenstaand dekkingspercentage zien de tarieven voor 2026, in vergelijking met 2025, er als volgt uit:

Rioolheffing
2025
2026
Eenpersoonshuishouden
227,04
231,84
Meerpersoonshuishouden
302,76
309,12

Lijkbezorging tarieven 2026

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Lijkbezorging tarieven 2026

Lijkbezorging
Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Rhoon en Poortugaal worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten.

De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Lijkbezorgingsrechten
Omschrijving
2026
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente
644.100
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
-
Netto kosten van de activiteit
644.100
Overhead, inclusief omslagrente
340.005
Totale kosten
984.105
Opbrengst lijkbezorgingsrechten
264.400
Dekkingspercentage
27%

Op basis van bovenstaand dekkingspercentage zien de tarieven voor 2026, in vergelijking met 2025, er als volgt uit:

Lijkbezorging
2025
2026
Particulier graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar
1.865
1.900
Particulier dubbel graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar
3.725
3.725
Particulier graf in Rhoon (2 diep) voor een periode van 20 jaar
3.055
3.725
Begraafkosten (personen vanaf 18 jaar)
1.445
1.450
Afkoop van verplichte onderhoudskosten 1 diep (20 jaar)
950
2.310

Leges

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Leges

De algemene verhoging als gevolg van prijsindexering van de overige gemeentelijke heffingen bedraagt in beginsel 3%. 

Voor producten en diensten die de gemeente aan burgers, bedrijven en anderen verleent, worden leges in rekening gebracht. De belangrijkste hiervan zijn de leges voor burgerzaken (paspoort, rijbewijs, huwelijksvoltrekking, enz.), aanvraag APV-vergunningen en omgevingsvergunningen. Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven wordt gekeken naar de kostendekkendheid.

De leges worden geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges zijn wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn. Volgens de gemeentewet mag de legesverordening als geheel bezien maximaal kostendekkend zijn. Het is mogelijk om kruissubsidiëring toe te passen. Daarmee wordt verstaan: het hoger stellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden.

De kosten en opbrengsten van de leges zien er als volgt uit:

Leges
Hoofdstuk/Paragraaf
Kosten taakveld
Overhead
BTW
Lasten
Baten
Dekking
1. Algemene dienstverlening
Paragraaf 1.1 - Burgerlijke stand
65.435
19.319
84.754
44.900
53%
Paragraaf 1.2 - Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
442.185
194.261
636.446
451.500
71%
Paragraaf 1.3 - Rijbewijzen
85.587
46.253
131.839
107.500
82%
Paragraaf 1.4 - Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens
17.012
1.721
18.733
4.000
21%
Paragraaf 1.5 - Bestuursstukken
Paragraaf 1.6 - Vastgoedinformatie
Paragraaf 1.7 - Overige publiekszaken
2.083
1.979
4.063
4.600
113%
Paragraaf 1.8 - Gemeentearchief
Paragraaf 1.9 - Bijzondere wetten
75.885
25.256
101.141
58.700
58%
Paragraaf 1.10 - Diversen
Totaal Algemene Dienstverlening
688.200
288.800
-
977.000
671.200
69%
Hoofdstuk/Paragraaf
Kosten taakveld
Overhead
BTW
Lasten
Baten
Dekking
2. Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet
2.3. Omgevingsvergunning
502.300
419.900
12.700
934.900
457.600
49%
Totaal Algemene Dienstverlening ihkv Omgevingswet
502.300
419.900
12.700
934.900
457.600
49%
Hoofdstuk/Paragraaf
Kosten taakveld
Overhead
BTW
Lasten
Baten
Dekking
3. Diensten waarop de Europese dienstenrichtlijn van toepassing is
Paragraaf 3.1 - Horeca
1.313
1.248
2.561
2.900
113%
Paragraaf 3.2 - Gereserveerd
Paragraaf 3.3 - Winkeltijdenwet
Paragraaf 3.4 - Organiseren evenement of markt
226
215
442
500
113%
Paragraaf 3.5 - Standplaatsen
23.170
731
23.901
1.700
7%
Paragraaf 3.6 - Huisvestingswet 2014
Paragraaf 3.7 - In dit hoofdstuk niet benoemd besluit
1.223
1.162
2.385
2.700
113%
Totaal Dienstverlening Europese Richtlijn
25.900
3.400
-
29.300
7.800
27%
KOSTENDEKKING LEGES TOTALE TARIEVENTABEL
1.216.400
712.100
12.700
1.941.200
1.136.600
59%

Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid

Indien een inwoner van Albrandswaard moeite heeft om zijn belasting te voldoen, kan hij in aanmerking komen voor kwijtschelding, waardoor de betreffende belasting niet betaald hoeft te worden. Het behandelen van verzoeken om kwijtschelding verloopt via het SVHW. De kwijtscheldingen hebben betrekking op het vaste tarief van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De kosten van verleende kwijtscheldingen worden doorberekend in de tarieven van de betreffende heffingssoorten.

In de begroting 2026 zijn de volgende bedragen voor kwijtschelding opgenomen:

Kwijtschelding
2025
2026
2027
2028
2029
Afvalstoffenheffing
98.600
98.600
98.600
98.600
98.600
Rioolheffing
100.000
100.000
100.000
100.000
100.000
Totaal
198.600
198.600
198.600
198.600
198.600

Overzicht belastingdruk

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Overzicht belastingdruk

Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. De woonlasten voor de inwoners (woningen) zijn als volgt:

Omschrijving
2024
2025
2026
Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten
Absoluut
In %
A: Eénpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik
€ 220,50
€ 227,04
€ 231,84
€ 4,80
2%
Afval**
€ 257,04
€ 257,04
€ 257,04
€ 0,00
0%
Totaal
€ 477,54
€ 484,08
€ 488,88
€ 4,80
1%
B1: Tweepersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik
€ 294,00
€ 302,76
€ 309,12
€ 6,36
2%
Afval (tweepersoons)**
€ 334,08
€ 334,08
€ 334,08
€ 0,00
0%
Totaal
€ 628,08
€ 636,84
€ 643,20
€ 6,36
1%
B2: Meerpersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik
€ 294,00
€ 302,76
€ 309,12
€ 6,36
2%
Afval (meerpersoons)**
€ 353,04
€ 353,04
€ 353,04
€ 0,00
0%
Totaal
€ 647,04
€ 655,80
€ 662,16
€ 6,36
1%
C: Eénpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 572.400*
Rioolgebruik
€ 220,50
€ 227,04
€ 231,84
€ 4,80
2%
Afval**
€ 257,04
€ 257,04
€ 257,04
€ 0,00
0%
OZB-eigendom
€ 516,08
€ 532,98
€ 548,93
€ 15,95
3%
Totaal
€ 993,62
€ 1.017,06
€ 1.037,81
€ 20,75
2%
D1: Tweepersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 572.400*
Rioolgebruik
€ 294,00
€ 302,76
€ 309,12
€ 6,36
2%
Afval (tweepersoons)**
€ 334,08
€ 334,08
€ 334,08
€ 0,00
0%
OZB-eigendom
€ 516,08
€ 532,98
€ 548,93
€ 15,95
3%
Totaal
€ 1.144,16
€ 1.169,82
€ 1.192,13
€ 22,31
2%
D2: Meerpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 572.400*
Rioolgebruik
€ 294,00
€ 302,76
€ 309,12
€ 6,36
2%
Afval (meerpersoons)**
€ 353,04
€ 353,04
€ 353,04
€ 0,00
0%
OZB-eigendom
€ 516,08
€ 532,98
€ 548,93
€ 15,95
3%
Totaal
€ 1.163,12
€ 1.188,78
€ 1.211,09
€ 22,31
2%
*OZB-grondslag voor 2024 en 2025 is de gemiddelde WOZ-waarde uit Coelo. OZB 2026 uitgaande van 9,87% stijging WOZ en concept tarief 2026.
** Bovenop dit tarief komt het variabel tarief per aanbieding/lediging per zak (60 ltr of 30 ltr)) á € 1,23 resp. € 0,62 of per container á € 4,90.

Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten

De woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2026 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten in 2025. Deze vergelijking maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Albrandswaard en omliggende gemeenten inzichtelijk. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een gezin met een koopwoning.  

tarieven per gemeenten 2025
afvalstoffen-heffing
rioolheffing
OZB-tarief
gem. woning-waarde
woonlasten*
Albrandswaard
428
303
0,1023%
521.000
1.263
Barendrecht
501
243
0,0877%
499.000
1.181
Ridderkerk
396
218
0,0906%
400.000
977
Zwijndrecht
408
334
0,0857%
415.000
1.098
Hendrik-Ido-Ambacht
414
224
0,0883%
494.000
1.042
* Coelo-Atlas 2025

Vergelijking woonlasten 2024 en 2025

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Vergelijking woonlasten 2024 en 2025

Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2025)

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2025)

De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte en de ontwikkeling van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde ozb, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing minus een eventuele heffingskorting. Uit de grafiek is af te lezen dat de hoogste stijging van de woonlasten in de Gemeente Wassenaar is met een stijging van 12,44% en de woonlasten in Leiden op hetzelfde niveau (0%) is gebleven. Albrandswaard kent een stijging van 2,46%.