Paragraaf 6 - Verbonden partijen
Algemeen
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - AlgemeenDe gemeente Albrandswaard heeft de kadernota verbonden partijen vastgesteld voor de periode 2016 – 2020. Het doel van deze nota is een methodiek te ontwikkelen waarmee de bestaande verbonden partijen kunnen worden beoordeeld en aangestuurd. De nota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1 januari 2015 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.
De BedrijfsvoeringsPartner
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - De BedrijfsvoeringsPartnerGemeenschappelijke regeling De BedrijfsvoeringsPartner (DBP) |
Vestigingsplaats Barendrecht |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||
Stemverhouding |
33,33% |
|||
Openbaar belang |
Het openbaar belang van de GR bedrijfsvoeringspartner, zoals vastgelegd in de regeling, wordt uitgedrukt in de volgende doelen: Efficiënte dienstverlening: Het samenvoegen van bedrijfsvoeringstaken leidt tot efficiëntere en kosteneffectievere processen, wat resulteert in een betere besteding van publieke middelen. Verbetering van de kwaliteit: Door specialisatie en bundeling van kennis binnen de organisatie kan de kwaliteit van de dienstverlening op het gebied van financiën, personeelszaken, informatietechnologie en juridische zaken worden verhoogd. Flexibiliteit en innovatie: De gezamenlijke organisatie is beter in staat om te reageren op veranderingen en om te innoveren, bijvoorbeeld door de implementatie van nieuwe technologieën of werkmethoden. Bestuurlijke stabiliteit: De samenwerking zorgt voor een stabiele basis voor de bedrijfsvoering van de gemeenten, onafhankelijk van veranderingen in het lokale bestuur. Behoud van lokale identiteit: Hoewel de bedrijfsvoering is samengevoegd, behouden de afzonderlijke gemeenten hun eigen bestuurlijke en beleidsmatige autonomie. Schaalvoordelen: Door samen te werken kunnen de gemeenten gebruikmaken van schaalvoordelen, wat leidt tot lagere kosten per eenheid en een groter vermogen om te investeren in verbeteringen. |
|||
Bestuurlijk belang |
Het bestuurlijk belang van de GR De BedrijfsvoeringsPartner (voorheen de BAR Organisatie) voor de deelnemende gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk is het realiseren van schaalvoordelen, het vergroten van de slagkracht, en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige en efficiënte bedrijfsvoering. Dit stelt de gemeenten in staat zich meer te richten op hun kerntaken en beleidsontwikkeling. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Geen. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
667 |
667 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
3.812 |
3.440 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
0 |
Bijdrage gemeente 2026 |
7.733 |
|
Risico's |
Uitvoering/implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, informatie beveiliging, ver(der)gaande digitalisering van de werkprocessen en dienstverlening. Voldoende en gekwalificeerd personeel om de opdrachten en (wettelijke) taken en opgaven uit te voeren. |
|||
Sturingscenario |
Chauffeur |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
BNG
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - BNGNV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Naamloze vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
342 gemeenten |
|||
Stemverhouding |
0,29% |
|||
Openbaar belang |
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijk belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Aandeelhouder. Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van Aandeelhouders via wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De strategische koers blijft gericht op het financieren van het publieke domein, met extra focus op verduurzaming, warmtenetten en het woningtekort. Efficiëntie, digitalisering en versterking van de IT-infrastructuur dragen bij aan wendbaarheid en optimale klantbediening. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
11 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2026 |
0 |
|
Risico's |
BNG Bank beschikt over voldoende buffers en behoudt een AAA-rating. Voor kredietnemers met verliezen wordt jaarlijks een voorziening getroffen, terwijl het aandeel oninbare leningen binnen de totale kredietportefeuille laag blijft. De kredietportefeuille behoudt een sterke kwaliteit. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Centrum Jeugd & Gezin RijnmondCentrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Stichting |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
De gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. |
|||
Stemverhouding |
3,6% |
|||
Openbaar belang |
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Raad voor Publiek Belang. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Stabiel |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
3.168 |
2.724 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
502 |
277 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
Bijdrage gemeente 2026 |
1.081 |
||
Risico's |
Onzekerheid over de kostenstijgingen door inflatie, macro-economische ontwikkelingen, overheidsmaatregelen en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt die hun impact hebben op de continuïteit van zorg en financien. |
|||
Sturingscenario |
n.t.b. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
DCMR
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - DCMRGemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
13 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
0,65% |
|||
Openbaar belang |
Het bestuurlijk doel van de DCMR is het beschermen van de leefomgeving in de Rijnmondregio. Dit doet de DCMR in opdracht van de 13 gemeenten en de provincie Zuid-Holland die samen de deelnemers vormen. De DCMR is de milieu- en omgevingsdienst in deze regio. |
|||
Bestuurlijk belang |
1 lid dagelijks bestuur en daarmee 1 lid algemeen bestuur. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De energietransitie, woningbouwopgave en personeelskrapte blijven van invloed op DCMR. Er is sprake van stijgende uitvoeringskosten en krapte op de arbeidsmarkt voor specialistisch personeel. Daarnaast zijn er ontwikkelingen rondom de implementatie van de Omgevingswet en digitalisering binnen VTH-taken. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
6.267 |
6.267 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
17.213 |
17.213 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
0 |
Bijdrage gemeente 2026 |
588 |
|
Risico's |
De voornaamste risico’s zijn: toenemende complexiteit van milieuwetgeving en toezicht. Krapte op de arbeidsmarkt → risico op onderbezetting. Afnemende schaalvoordelen bij vertrek van deelnemers. Financiële risico’s bij tegenvallende leges of projectinkomsten. Vertraging in digitalisering of uitvoering Omgevingswet. |
|||
Sturingscenario |
Chauffeur |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Evides
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - EvidesBV Gemeenschappelijk Bezit Evides (water) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Besloten vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten (21 stuks in Zuid Holland zuid) en provincies. |
|||
Stemverhouding |
0,28% |
|||
Openbaar belang |
Zorg dragen voor de watervoorziening binnen het voorzienngsgebied.De gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van deze instelling voor nutsvoorzieningen, omdat deze nut heeft voor de inwoners van de gemeente, en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van Aandeelhouders via wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De drinkwatermarkt is een gebonden markt met een monopoliepositie, terwijl er voor industriewater sprake is van een concurrerende markt. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
902 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2026 |
0 |
|
Risico's |
De drinkwatersector en de bijbehorende tarieven zijn onderhevig aan regulering. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) speelt hierin een belangrijke rol en heeft aanzienlijke invloed op de tariefbepaling en daarmee op de financiële resultaten. Vervuiling van drinkwater kan leiden tot hogere zuiveringskosten, tijdelijke stillegging van werkzaamheden, vertraging van lopende projecten en een afname van de vraag in bepaalde marktsegmenten. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
GGD
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GGDGemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 gemeenten regio Rijnmond. |
|||
Stemverhouding |
7,69% |
|||
Openbaar belang |
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de wet Publiek Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. |
|||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Stabiel, er zijn geen ontwikkelingen met significante gevolgen. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
0 |
Bijdrage gemeente 2026 |
280 |
|
Risico's |
Niet de deelnemende gemeenten zijn risicodragend voor de GGD-RR maar de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Er zijn op dit punt geen veranderingen te verwachten. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Jeugdhulp Rijnmond
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Jeugdhulp RijnmondGemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en Rotterdam. |
|||
Stemverhouding |
6,25% |
|||
Openbaar belang |
Doel: Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang. Het realiseren van schaalvoordelen. Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. |
|||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
We zien dat de stijgende trend in de kosten van de jeugdhulp zich lijkt te stabiliseren. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
27.300 |
25.550 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
0 |
Bijdrage gemeente 2026 |
3.649 |
|
Risico's |
De deelnemende gemeenten zijn risicodragend maar het zorggebruik wordt per gemeente afgewikkeld. Er wordt gewerkt aan optimalisatie van de backoffice om zo sturingsinformatie over zorggebruik en wachttijden te verbeteren. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Natuur en recreatiegebied IJsselmonde
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Natuur en recreatiegebied IJsselmondeGemeenschappelijke regeling voor het natuur- en recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Rotterdam en provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
20% |
|||
Openbaar belang |
Ontwikkeling en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap op IJsselmonde. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde. |
|||
Bestuurlijk belang |
2 algemeen bestuursleden waarvan 1 in het dagelijks bestuur. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Trend van bezuinigingen. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
4.902 |
4.903 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
2.421 |
2.122 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
0 |
Bijdrage gemeente 2026 |
233 |
|
Risico's |
Het niet realiseren van de bezuinigingstaakstelling. Het voornemen tot uittreden van Barendrecht en de voortdurende onduidelijkheid hierover, maakt dat de financiële gevolgen voor het NRIJ nog niet bekend zijn. |
|||
Sturingscenario |
n.t.b. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
NV BAR Afvalbeheer
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - NV BAR AfvalbeheerNV BAR Afvalbeheer |
Vestingsplaats Rhoon |
Naamloze vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||
Stemverhouding |
33,33% |
|||
Openbaar belang |
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen. |
|||
Bestuurlijk belang |
Collegelid als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De verwerkingsprijzen van afval en de opbrengsten van grondstoffen fluctueren. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
100 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
nb |
Bijdrage gemeente 2026 |
2.194 |
|
Risico's |
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Stedin
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - StedinStedin Groep |
Naamloze vennootschap |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
53 Nederlandse gemeenten |
|||
Stemverhouding |
0,42% |
|||
Openbaar belang |
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat deze maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Investeringen in innovatieve energietechnologieën blijven cruciaal voor een stabiel en toekomstbestendig energiesysteem. Samenwerking tussen overheden, marktpartijen, energiebedrijven en netbeheerders wordt versterkt om nieuwe oplossingen te testen en op te schalen. De Wet collectieve warmte draagt bij aan duidelijkheid en ondersteunt de energietransitie. Daarnaast biedt verdere stimulering van technologieën zoals waterstof en warmteopslag kansen voor het behalen van klimaatdoelen en het verbeteren van het investeringsklimaat. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
3.221.000 |
3.221.000 |
Aandelen kapitaal |
607 |
Vreemd vermogen |
3.334.000 |
3.334.000 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
0 |
Bijdrage gemeente 2026 |
0 |
|
Risico's |
Stedin heeft door de gereguleerde markt een laag risicoprofiel. Tegelijkertijd ondervindt Stedin netcongestie door de groeiende energiebehoefte, wat leidt tot wachttijden voor aansluitingen en uitbreidingen. Bovendien kunnen politieke en geopolitieke ontwikkelingen het energielandschap beïnvloeden en daarmee de prestaties van Stedin. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
SVHW
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - SVHWSamenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
Vestigingsplaats Klaaswaal |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
20 gemeenten, waterschap Hollandse Delta en Regionale Afvalstoffen Dienst Hoeksche Waard. |
|||
Stemverhouding |
3,3% |
|||
Openbaar belang |
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de waardebepaling, in het kader van de wet WOZ. |
|||
Bestuurlijk belang |
Bevoegheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is overgedragen aan de VP. Het algemeen bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de ambtelijke commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het algemeen bestuur: 1 lid (portefeuillehouder Financiën). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De opbrengst invorderingskosten worden vanaf 2025 met de belastingopbrengsten aan de deelnemers uitgekeerd. In 2030 wil SVHW een toonngevende organisatie zijn, waarbij minimaal 95% van onze dienstverlening verloopt via selfservice. M.b.t. de menselijke maat: met een tevredenheid onder medewerkers en klanten > 7,5. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
1.020 |
1.020 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
11.605 |
11.497 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
0 |
Bijdrage gemeente 2026 |
300 |
|
Risico's |
Toetreding van nieuwe deelnemers brengt tevens operationele druk binnen de organisatie met zich mee. Hier wordt extra aandacht aan besteed bij het toelaten van nieuwe deelnemers. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Veiligheidsregio Rotterdam RijnmondVeiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) |
Vestingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 gemeenten uit het Rijnmond gebied. |
|||
Stemverhouding |
6,7% |
|||
Openbaar belang |
Het bestuurlijk doel van de VRR (Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond) is het versterken van de publieke veiligheid en het beheersen van crises en rampen in de regio. |
|||
Bestuurlijk belang |
Het bestuurlijk belang van de VRR voor de aangesloten gemeenten en andere partners is het creëren van een robuuste en gecoördineerde structuur voor crisisbeheersing en rampenbestrijding. Door samen te werken in de veiligheidsregio kunnen de gemeenten schaalvoordelen behalen en specialismen bundelen. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond werkt aan een landelijke regeling PTSS en de verhoging van de vakbekwaamheid. Daarnaast is beleid opgesteld voor de brandbestrijding van hoogbouw. De ambulancezorg heeft opnieuw het certificaat 'Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector' behaald. Het kernteam klimaatverandering brengt de impact van klimaatverandering in beeld. De veiligheidsregio wordt daarnaast steeds vaker betrokken bij complexe vraagstukken over de energietransitie. Men brengt verder ook de vitale kwetsbare objecten in de regio in beeld als het gaat om cybergevolgbestrijding. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
13.578 |
13.774 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
87.574 |
85.596 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
0 |
Impuls 2026 |
84 |
|
Bijdrage gemeente 2026 |
1.881 |
|||
Risico's |
De personele capaciteit van de brandweervrijwilligers staat onder druk. Vooral het werven van voldoende vrijwilligers, die overdag beschikbaar zijn, wordt steeds moeilijker. Zeker in kleinere dorpskernen is het lastig om de paraatheid 24 uur per dag, 7 dagen in de week, te garanderen. De VRR heeft als prioriteit om de dekking op niveau te krijgen en te houden en werkt aan andere vormen en manieren van brandweerzorg. Daarnaast wordt jaarlijks onderhandeld met zorgverzekeraars over het budget inzake spreiding en beschikbaarheid van de ambulancezorg. De onderhandelingen gaan o.a. over de te leveren prestaties en vooral het aantal te leveren diensten. Daaraan gerelateerd zijn afspraken over het aantal ambulancevoertuigen en postlocaties. Het risico bestaat, dat de VRR de gemaakte afspraken met de zorgverzekeraars over het te leveren aantal diensten niet kan nakomen. Een oorzaak kan bijvoorbeeld zijn de schaarste aan personeel, door ziekteverzuim of vertrek van medewerkers. Niet geleverde diensten worden in mindering gebracht op het afgesproken budget. De komende jaren blijft dit risico zich voordoen. Tot slot krijgt de VRR steeds meer te maken met extreme premiestijging van verzekeringen. Daarnaast bestaat de kans, dat een aantal risico’s niet meer verzekerbaar blijven. Deze ontwikkeling geldt voor alle veiligheidsregio’s. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
MRDH
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - MRDHGemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Gemeenschap-pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
23 gemeenten |
|||
Stemverhouding |
4,35% |
|||
Openbaar belang |
Samenwerking in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) op het gebied van verkeer en vervoer en het verbeteren van het economisch vestigingklimaat. De MRDH moet leiden tot het verbeteren van het economisch vestigingsklimaat en van de bereikbaarheid van de regio. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in het algemeen bestuur door de burgemeester. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Geen opmerkingen. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2026 |
31 december 2026 |
|||
Eigen vermogen |
45.203 |
45.203 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
1.862.753 |
1.862.753 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2026 |
nb |
Bijdrage gemeente 2026 |
80 |
|
Risico's |
Een te kleine risicobuffer binnen een bepaald project, kan leiden tot vertraging of een lagere bijdrage voor andere projecten. Het aantal reizigers in het OV is afgenomen, wat voor de vervoersondernemingen heeft geleid tot minder opbrengsten. De gevolgen kunnen van invloed zijn op de MRDH, omdat zij railvoertuigen en -infrastructuur en bussen financiert. De MRDH heeft voor deze financieringen echter een aantal reserves gevormd. Hiermee vangen zij het risico (gedeeltelijk) op. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||