Paragraaf 6 - Verbonden partijen

Voortgang activiteiten

Algemeen

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Algemeen

De gemeente Albrandswaard heeft de kadernota verbonden partijen vastgesteld voor de periode 2016 – 2020. Het doel van deze nota is een methodiek te ontwikkelen waarmee de bestaande verbonden partijen kunnen worden beoordeeld en aangestuurd. De nota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1 januari 2015 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd.

Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.

De BedrijfsvoeringsPartner

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - De BedrijfsvoeringsPartner
Gemeenschappelijke regeling De BedrijfsvoeringsPartner (DBP)
Vestigingsplaats Barendrecht
Gemeenschap- pelijke regeling
Deelnemende partijen
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk
Stemverhouding
33,33%
Openbaar belang
Het openbaar belang van de GR bedrijfsvoeringspartner, zoals vastgelegd in de regeling, wordt uitgedrukt in de volgende doelen: Efficiënte dienstverlening: Het samenvoegen van bedrijfsvoeringstaken leidt tot efficiëntere en kosteneffectievere processen, wat resulteert in een betere besteding van publieke middelen. Verbetering van de kwaliteit: Door specialisatie en bundeling van kennis binnen de organisatie kan de kwaliteit van de dienstverlening op het gebied van financiën, personeelszaken, informatietechnologie en juridische zaken worden verhoogd. Flexibiliteit en innovatie: De gezamenlijke organisatie is beter in staat om te reageren op veranderingen en om te innoveren, bijvoorbeeld door de implementatie van nieuwe technologieën of werkmethoden. Bestuurlijke stabiliteit: De samenwerking zorgt voor een stabiele basis voor de bedrijfsvoering van de gemeenten, onafhankelijk van veranderingen in het lokale bestuur. Behoud van lokale identiteit: Hoewel de bedrijfsvoering is samengevoegd, behouden de afzonderlijke gemeenten hun eigen bestuurlijke en beleidsmatige autonomie. Schaalvoordelen: Door samen te werken kunnen de gemeenten gebruikmaken van schaalvoordelen, wat leidt tot lagere kosten per eenheid en een groter vermogen om te investeren in verbeteringen.
Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang van de GR De BedrijfsvoeringsPartner (voorheen de BAR Organisatie) voor de deelnemende gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk is het realiseren van schaalvoordelen, het vergroten van de slagkracht, en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige en efficiënte bedrijfsvoering. Dit stelt de gemeenten in staat zich meer te richten op hun kerntaken en beleidsontwikkeling.
Actuele ontwikkelingen
Geen.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
667
667
Aandelen kapitaal
0
Vreemd vermogen
3.812
3.440
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
0
Bijdrage gemeente 2026
7.733
Risico's
Uitvoering/implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, informatie beveiliging, ver(der)gaande digitalisering van de werkprocessen en dienstverlening. Voldoende en gekwalificeerd personeel om de opdrachten en (wettelijke) taken en opgaven uit te voeren.
Sturingscenario
Chauffeur
bedragen x € 1.000

BNG

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - BNG
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats Den Haag
Naamloze vennootschap
Deelnemende partijen
342 gemeenten
Stemverhouding
0,29%
Openbaar belang
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijk belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder. Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van Aandeelhouders via wethouder Financiën.
Actuele ontwikkelingen
De strategische koers blijft gericht op het financieren van het publieke domein, met extra focus op verduurzaming, warmtenetten en het woningtekort. Efficiëntie, digitalisering en versterking van de IT-infrastructuur dragen bij aan wendbaarheid en optimale klantbediening.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
nb
nb
Aandelen kapitaal
11
Vreemd vermogen
nb
nb
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2025
nb
Bijdrage gemeente 2026
0
Risico's
BNG Bank beschikt over voldoende buffers en behoudt een AAA-rating. Voor kredietnemers met verliezen wordt jaarlijks een voorziening getroffen, terwijl het aandeel oninbare leningen binnen de totale kredietportefeuille laag blijft. De kredietportefeuille behoudt een sterke kwaliteit.
Sturingscenario
Achterbank
bedragen x € 1.000

Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG)
Vestigingsplaats Rotterdam
Stichting
Deelnemende partijen
De gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne.
Stemverhouding
3,6%
Openbaar belang
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Raad voor Publiek Belang.
Actuele ontwikkelingen
Stabiel
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
3.168
2.724
Aandelen kapitaal
0
Vreemd vermogen
502
277
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
Bijdrage gemeente 2026
1.081
Risico's
Onzekerheid over de kostenstijgingen door inflatie, macro-economische ontwikkelingen, overheidsmaatregelen en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt die hun impact hebben op de continuïteit van zorg en financien.
Sturingscenario
n.t.b.
bedragen x € 1.000

DCMR

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - DCMR
Gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR)
Vestigingsplaats Schiedam
Gemeenschap- pelijke regeling
Deelnemende partijen
13 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland.
Stemverhouding
0,65%
Openbaar belang
Het bestuurlijk doel van de DCMR is het beschermen van de leefomgeving in de Rijnmondregio. Dit doet de DCMR in opdracht van de 13 gemeenten en de provincie Zuid-Holland die samen de deelnemers vormen. De DCMR is de milieu- en omgevingsdienst in deze regio.
Bestuurlijk belang
1 lid dagelijks bestuur en daarmee 1 lid algemeen bestuur.
Actuele ontwikkelingen
De energietransitie, woningbouwopgave en personeelskrapte blijven van invloed op DCMR. Er is sprake van stijgende uitvoeringskosten en krapte op de arbeidsmarkt voor specialistisch personeel. Daarnaast zijn er ontwikkelingen rondom de implementatie van de Omgevingswet en digitalisering binnen VTH-taken.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
6.267
6.267
Aandelen kapitaal
0
Vreemd vermogen
17.213
17.213
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
0
Bijdrage gemeente 2026
588
Risico's
De voornaamste risico’s zijn: toenemende complexiteit van milieuwetgeving en toezicht. Krapte op de arbeidsmarkt → risico op onderbezetting. Afnemende schaalvoordelen bij vertrek van deelnemers. Financiële risico’s bij tegenvallende leges of projectinkomsten. Vertraging in digitalisering of uitvoering Omgevingswet.
Sturingscenario
Chauffeur
bedragen x € 1.000

Evides

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Evides
BV Gemeenschappelijk Bezit Evides (water)
Vestigingsplaats Rotterdam
Besloten vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeenten (21 stuks in Zuid Holland zuid) en provincies.
Stemverhouding
0,28%
Openbaar belang
Zorg dragen voor de watervoorziening binnen het voorzienngsgebied.De gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van deze instelling voor nutsvoorzieningen, omdat deze nut heeft voor de inwoners van de gemeente, en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van Aandeelhouders via wethouder Financiën.
Actuele ontwikkelingen
De drinkwatermarkt is een gebonden markt met een monopoliepositie, terwijl er voor industriewater sprake is van een concurrerende markt.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
nb
nb
Aandelen kapitaal
902
Vreemd vermogen
nb
nb
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2025
nb
Bijdrage gemeente 2026
0
Risico's
De drinkwatersector en de bijbehorende tarieven zijn onderhevig aan regulering. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) speelt hierin een belangrijke rol en heeft aanzienlijke invloed op de tariefbepaling en daarmee op de financiële resultaten. Vervuiling van drinkwater kan leiden tot hogere zuiveringskosten, tijdelijke stillegging van werkzaamheden, vertraging van lopende projecten en een afname van de vraag in bepaalde marktsegmenten.
Sturingscenario
Achterbank
bedragen x € 1.000

GGD

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GGD
Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond
Vestigingsplaats Rotterdam
Gemeenschap- pelijke regeling
Deelnemende partijen
15 gemeenten regio Rijnmond.
Stemverhouding
7,69%
Openbaar belang
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de wet Publiek Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB).
Actuele ontwikkelingen
Stabiel, er zijn geen ontwikkelingen met significante gevolgen.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
0
0
Aandelen kapitaal
0
Vreemd vermogen
0
0
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
0
Bijdrage gemeente 2026
280
Risico's
Niet de deelnemende gemeenten zijn risicodragend voor de GGD-RR maar de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Er zijn op dit punt geen veranderingen te verwachten.
Sturingscenario
Bijrijder
bedragen x € 1.000

Jeugdhulp Rijnmond

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Jeugdhulp Rijnmond
Gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond
Vestigingsplaats Rotterdam
Gemeenschap- pelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en Rotterdam.
Stemverhouding
6,25%
Openbaar belang
Doel: Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang. Het realiseren van schaalvoordelen. Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB).
Actuele ontwikkelingen
We zien dat de stijgende trend in de kosten van de jeugdhulp zich lijkt te stabiliseren.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
0
0
Aandelen kapitaal
0
Vreemd vermogen
27.300
25.550
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
0
Bijdrage gemeente 2026
3.649
Risico's
De deelnemende gemeenten zijn risicodragend maar het zorggebruik wordt per gemeente afgewikkeld. Er wordt gewerkt aan optimalisatie van de backoffice om zo sturingsinformatie over zorggebruik en wachttijden te verbeteren.
Sturingscenario
Bijrijder
bedragen x € 1.000

Natuur en recreatiegebied IJsselmonde

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Natuur en recreatiegebied IJsselmonde
Gemeenschappelijke regeling voor het natuur- en recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ)
Vestigingsplaats Schiedam
Gemeenschap- pelijke regeling
Deelnemende partijen
Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Rotterdam en provincie Zuid-Holland.
Stemverhouding
20%
Openbaar belang
Ontwikkeling en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap op IJsselmonde. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde.
Bestuurlijk belang
2 algemeen bestuursleden waarvan 1 in het dagelijks bestuur.
Actuele ontwikkelingen
Trend van bezuinigingen.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
4.902
4.903
Aandelen kapitaal
0
Vreemd vermogen
2.421
2.122
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
0
Bijdrage gemeente 2026
233
Risico's
Het niet realiseren van de bezuinigingstaakstelling. Het voornemen tot uittreden van Barendrecht en de voortdurende onduidelijkheid hierover, maakt dat de financiële gevolgen voor het NRIJ nog niet bekend zijn.
Sturingscenario
n.t.b.
bedragen x € 1.000

NV BAR Afvalbeheer

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - NV BAR Afvalbeheer
NV BAR Afvalbeheer
Vestingsplaats Rhoon
Naamloze vennootschap
Deelnemende partijen
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk
Stemverhouding
33,33%
Openbaar belang
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen.
Bestuurlijk belang
Collegelid als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Actuele ontwikkelingen
De verwerkingsprijzen van afval en de opbrengsten van grondstoffen fluctueren.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
nb
nb
Aandelen kapitaal
100
Vreemd vermogen
nb
nb
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
nb
Bijdrage gemeente 2026
2.194
Risico's
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden.
Sturingscenario
Bijrijder
bedragen x € 1.000

Stedin

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Stedin
Stedin Groep
Naamloze vennootschap
Deelnemende partijen
53 Nederlandse gemeenten
Stemverhouding
0,42%
Openbaar belang
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat deze maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend.
Actuele ontwikkelingen
Investeringen in innovatieve energietechnologieën blijven cruciaal voor een stabiel en toekomstbestendig energiesysteem. Samenwerking tussen overheden, marktpartijen, energiebedrijven en netbeheerders wordt versterkt om nieuwe oplossingen te testen en op te schalen. De Wet collectieve warmte draagt bij aan duidelijkheid en ondersteunt de energietransitie. Daarnaast biedt verdere stimulering van technologieën zoals waterstof en warmteopslag kansen voor het behalen van klimaatdoelen en het verbeteren van het investeringsklimaat.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
3.221.000
3.221.000
Aandelen kapitaal
607
Vreemd vermogen
3.334.000
3.334.000
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
0
Bijdrage gemeente 2026
0
Risico's
Stedin heeft door de gereguleerde markt een laag risicoprofiel. Tegelijkertijd ondervindt Stedin netcongestie door de groeiende energiebehoefte, wat leidt tot wachttijden voor aansluitingen en uitbreidingen. Bovendien kunnen politieke en geopolitieke ontwikkelingen het energielandschap beïnvloeden en daarmee de prestaties van Stedin.
Sturingscenario
Achterbank
bedragen x € 1.000

SVHW

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - SVHW
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Vestigingsplaats Klaaswaal
Gemeenschap- pelijke regeling
Deelnemende partijen
20 gemeenten, waterschap Hollandse Delta en Regionale Afvalstoffen Dienst Hoeksche Waard.
Stemverhouding
3,3%
Openbaar belang
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de waardebepaling, in het kader van de wet WOZ.
Bestuurlijk belang
Bevoegheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is overgedragen aan de VP. Het algemeen bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de ambtelijke commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het algemeen bestuur: 1 lid (portefeuillehouder Financiën).
Actuele ontwikkelingen
De opbrengst invorderingskosten worden vanaf 2025 met de belastingopbrengsten aan de deelnemers uitgekeerd. In 2030 wil SVHW een toonngevende organisatie zijn, waarbij minimaal 95% van onze dienstverlening verloopt via selfservice. M.b.t. de menselijke maat: met een tevredenheid onder medewerkers en klanten > 7,5.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
1.020
1.020
Aandelen kapitaal
0
Vreemd vermogen
11.605
11.497
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
0
Bijdrage gemeente 2026
300
Risico's
Toetreding van nieuwe deelnemers brengt tevens operationele druk binnen de organisatie met zich mee. Hier wordt extra aandacht aan besteed bij het toelaten van nieuwe deelnemers.
Sturingscenario
Bijrijder
bedragen x € 1.000

Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR)
Vestingsplaats Rotterdam
Gemeenschap- pelijke regeling
Deelnemende partijen
15 gemeenten uit het Rijnmond gebied.
Stemverhouding
6,7%
Openbaar belang
Het bestuurlijk doel van de VRR (Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond) is het versterken van de publieke veiligheid en het beheersen van crises en rampen in de regio.
Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang van de VRR voor de aangesloten gemeenten en andere partners is het creëren van een robuuste en gecoördineerde structuur voor crisisbeheersing en rampenbestrijding. Door samen te werken in de veiligheidsregio kunnen de gemeenten schaalvoordelen behalen en specialismen bundelen.
Actuele ontwikkelingen
De veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond werkt aan een landelijke regeling PTSS en de verhoging van de vakbekwaamheid. Daarnaast is beleid opgesteld voor de brandbestrijding van hoogbouw. De ambulancezorg heeft opnieuw het certificaat 'Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector' behaald. Het kernteam klimaatverandering brengt de impact van klimaatverandering in beeld. De veiligheidsregio wordt daarnaast steeds vaker betrokken bij complexe vraagstukken over de energietransitie. Men brengt verder ook de vitale kwetsbare objecten in de regio in beeld als het gaat om cybergevolgbestrijding.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
13.578
13.774
Aandelen kapitaal
0
Vreemd vermogen
87.574
85.596
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
0
Impuls 2026
84
Bijdrage gemeente 2026
1.881
Risico's
De personele capaciteit van de brandweervrijwilligers staat onder druk. Vooral het werven van voldoende vrijwilligers, die overdag beschikbaar zijn, wordt steeds moeilijker. Zeker in kleinere dorpskernen is het lastig om de paraatheid 24 uur per dag, 7 dagen in de week, te garanderen. De VRR heeft als prioriteit om de dekking op niveau te krijgen en te houden en werkt aan andere vormen en manieren van brandweerzorg. Daarnaast wordt jaarlijks onderhandeld met zorgverzekeraars over het budget inzake spreiding en beschikbaarheid van de ambulancezorg. De onderhandelingen gaan o.a. over de te leveren prestaties en vooral het aantal te leveren diensten. Daaraan gerelateerd zijn afspraken over het aantal ambulancevoertuigen en postlocaties. Het risico bestaat, dat de VRR de gemaakte afspraken met de zorgverzekeraars over het te leveren aantal diensten niet kan nakomen. Een oorzaak kan bijvoorbeeld zijn de schaarste aan personeel, door ziekteverzuim of vertrek van medewerkers. Niet geleverde diensten worden in mindering gebracht op het afgesproken budget. De komende jaren blijft dit risico zich voordoen. Tot slot krijgt de VRR steeds meer te maken met extreme premiestijging van verzekeringen. Daarnaast bestaat de kans, dat een aantal risico’s niet meer verzekerbaar blijven. Deze ontwikkeling geldt voor alle veiligheidsregio’s.
Sturingscenario
Bijrijder
bedragen x € 1.000

MRDH

Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - MRDH
Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Vestigingsplaats Den Haag
Gemeenschap-pelijke regeling
Deelnemende partijen
23 gemeenten
Stemverhouding
4,35%
Openbaar belang
Samenwerking in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) op het gebied van verkeer en vervoer en het verbeteren van het economisch vestigingklimaat. De MRDH moet leiden tot het verbeteren van het economisch vestigingsklimaat en van de bereikbaarheid van de regio.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in het algemeen bestuur door de burgemeester.
Actuele ontwikkelingen
Geen opmerkingen.
Financiele postitie - verbonden partij
Financieel belang - gemeente
1 januari 2026
31 december 2026
Eigen vermogen
45.203
45.203
Aandelen kapitaal
0
Vreemd vermogen
1.862.753
1.862.753
Leningen/garantstellingen
0
Resultaat 2026
nb
Bijdrage gemeente 2026
80
Risico's
Een te kleine risicobuffer binnen een bepaald project, kan leiden tot vertraging of een lagere bijdrage voor andere projecten. Het aantal reizigers in het OV is afgenomen, wat voor de vervoersondernemingen heeft geleid tot minder opbrengsten. De gevolgen kunnen van invloed zijn op de MRDH, omdat zij railvoertuigen en -infrastructuur en bussen financiert. De MRDH heeft voor deze financieringen echter een aantal reserves gevormd. Hiermee vangen zij het risico (gedeeltelijk) op.
Sturingscenario
Bijrijder
bedragen x € 1.000