Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering - Inleiding

Een goede bedrijfsvoering is essentieel om de programma’s uit de begroting succesvol uit te voeren. De paragraaf Bedrijfsvoering biedt de gemeenteraad, zoals toegelicht in het BBV, inzicht in hoe dit wordt georganiseerd.

Bedrijfsvoering betreft de processen die nodig zijn om beleidsdoelstellingen te realiseren, evenals de manier waarop deze processen worden aangestuurd en beheerst. Deze processen zorgen ervoor dat beleidsprogramma’s efficiënt en effectief worden uitgevoerd, in lijn met de geldende wet- en regelgeving.

In deze paragraaf wordt aan de hand van relevante ontwikkelingen en thema’s uiteengezet hoe de bedrijfsvoering hier op een samenhangende manier aan bijdraagt – zowel in het komende jaar als op langere termijn.

Ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering - Ambtelijke organisatie

De ambtelijke organisatie blijft ook in 2026 volop in ontwikkeling. In 2024 traden, als gevolg van de gedeeltelijke ontvlechting van de BAR-organisatie, de eerste medewerkers in dienst van onze gemeente – een belangrijke stap richting een zelfstandige ambtelijke organisatie. In 2025 werd de samenwerking met de gemeente Ridderkerk beëindigd en volgde de overgang van ook deze medewerkers. Begin 2026 staat de formele integratie van de financieel adviseurs gepland. Deze opeenvolgende veranderingen vragen blijvende aandacht voor organisatieontwikkeling, het waarborgen van continuïteit en het verder professionaliseren van onze interne processen.

In 2026 zetten we belangrijke stappen in de doorontwikkeling van onze organisatie. We pakken organisatiebrede vraagstukken samen op en hebben de belangrijkste thema’s en knelpunten gebundeld in de Ontwikkelagenda 2025–2028. Deze agenda is gebaseerd op de visie Slim Samenwerken en aangevuld met ideeën uit de organisatie en inzichten uit eerdere werkgroepen. De kernwaarden nabijheid, eigenaarschap, opgavegericht werken en betrouwbaarheid vormen hierbij de leidraad.

Een belangrijk onderdeel van deze ontwikkeling is het versterken van ons werkgeverschap. We willen ons profileren als een organisatie waar mensen zich verbonden voelen, met plezier werken en zich kunnen ontwikkelen. Aantrekkelijk werkgeverschap helpt om talent aan te trekken en te behouden, vergroot de betrokkenheid van medewerkers en leidt tot lagere inhuur- en wervingskosten.
De bedrijfsvoeringstaken – met uitzondering van gemeentelijke communicatie en financieel advies – blijven ondergebracht bij De BedrijfsvoeringsPartner. 

Personeelskosten

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering - Personeelskosten

Het begrote aantal medewerkers in dienst van de gemeente bedraagt per 1 januari 2026 169,81 FTE, waarvan 19,09 FTE als vacatureruimte.

Voor de loonkostenbegroting rekenen we met het aantal formatieplaatsen en bijbehorende werkgeverslasten. Overige personeelskosten – zoals vergoedingen voor woon-werkverkeer, dienstreizen, thuiswerken, gratificaties en de reservering voor spaarverlof – schatten we in op basis van vaste bedragen per fte. Opleidingskosten zijn begroot op 1% van de totale loonsom.

Om hun werk goed te kunnen doen, hebben teams ook ondersteunende middelen nodig. Denk aan abonnementen, licenties, materialen, dienstkleding, verzekeringen en vergelijkbare zaken. Deze kosten zijn meegenomen in deze begroting.

Hieronder volgt een overzicht van de totale personeelskosten van Albrandswaard in 2026.

Kosten eigen organisatie Albrandswaard € 16.110.600
Kosten De Bedrijfsvoeringspartner € 7.497.800
Totaal € 23.608.400

 

Arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering - Arbeidsmarkt

Ook in 2026 blijft de arbeidsmarkt naar verwachting krap. Sommige vacatures zijn lastig te vervullen, wat gevolgen kan hebben voor onze ambities en plannen. Waar nodig zetten we daarom externe medewerkers in, wat vaak extra kosten met zich meebrengt. Naast de financiële impact is de beperkte beschikbare capaciteit een belangrijke factor bij het bepalen van de prioriteit van projecten en investeringen.

Huisvesting

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering - Huisvesting

Na de ontvlechting is duidelijk geworden dat het aantal werkplekken en vergaderruimtes in het gemeentehuis niet toereikend is. In 2026 blijven we op zoek naar mogelijkheden om het aantal werkplekken uit te breiden.

Sinds augustus 2024 is de gemeentewerf tijdelijk gevestigd aan de Binnenbaan in Rhoon. Deze locatie wordt gehuurd totdat NV BAR-Afvalbeheer verhuist naar een andere locatie. Na het vertrek van NV BAR-Afvalbeheer is de intentie de gemeentewerf te verhuizen naar de Nijverheidsweg.

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering - Rechtmatigheid

Met ingang van verslagjaar 2023 is het college van burgemeester en wethouders zelf verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Dit betekent dat het college expliciet aangeeft in hoeverre de financiële handelingen van de gemeente zijn uitgevoerd binnen de kaders van wet- en regelgeving.

Om deze verantwoording op een betrouwbare manier af te kunnen geven, zijn stevige interne beheersmaatregelen noodzakelijk. Er wordt daarom geïnvesteerd in:
•    Versterking van de interne controlefunctie, onder andere door inzet van AO/IB;
•    Stelselmatige risicoanalyse van financiële processen;
•    Documentatie en monitoring van beheersmaatregelen;
•    Digitalisering en kwaliteitsverbetering van administratieve processen.

In deze begroting zijn waar nodig middelen opgenomen voor de verdere professionalisering van de interne controle en beheersing. Daarmee geven wij invulling aan onze verantwoordelijkheid om transparant en rechtmatig om te gaan met publieke middelen.

De uitvoering en bewaking van deze beheersmaatregelen wordt periodiek geëvalueerd. Afwijkingen ten opzichte van wet- en regelgeving boven de wettelijke tolerantiegrens worden nader toegelicht in de jaarstukken.

Versterking van budgetbeheer en financiële sturing 
In de komende jaren blijven we investeren in het versterken van onze processen voor budgetbeheer en de planning & control-cyclus. De focus ligt daarbij op het vroegtijdig signaleren en beheersen van zowel overschrijdingen als onderschrijdingen van budgetten. Waar voorheen met name aandacht uitging naar overschrijdingen, wordt vanaf 2026 ook actiever gestuurd op onderschrijdingen. Dit draagt bij aan een meer volledige en realistische begrotingsuitvoering.

Om dit te ondersteunen, zetten we in op verdere ontwikkeling van de rapportages en het verbeteren van de kwaliteit van de prognoses. Betere informatievoorziening maakt vroegtijdig bijsturen mogelijk en vergroot de financiële rechtmatigheid.

Daarnaast worden de SPUK-regelingen vanaf 2025 structureel opgenomen in de begrotingscyclus. Hiermee zorgen we voor een betere integratie van deze middelen in onze financiële planning en voorkomen we dat deze pas achteraf worden verwerkt.

Tot slot blijft de borging van kennis en ervaring binnen de organisatie een aandachtspunt. Door de ontvlechting zijn op enkele plekken knelpunten ontstaan, zowel in kennisoverdracht als in formatie. In 2025 zijn de eerste stappen gezet om deze ‘weeffouten’ te herstellen. In 2026 zetten we dit traject voort met als doel om op alle niveaus te beschikken over voldoende en goed toegeruste capaciteit voor een robuuste uitvoering van onze financiële processen.