Dit programma bevat de speerpunten over de ontwikkeling van de financiële positie en risico’s van gemeente Albrandswaard. De Planning en Control cyclus is het instrument om zicht te houden op de voortgang van het gevoerde beleid en de financiële gezondheid van de gemeente.
Programma 4 - Financien
Inleiding en Missie Programma 4
Dit programma bevat speerpunten over de ontwikkeling van de financiële positie en risico's van de gemeente Albrandswaard. De Planning & Control cyclus is het instrument om zicht te houden op de voortgang van het gevoerde beleid en de financiële gezondheid van de gemeente.
Missie
Terug naar navigatie - MissieWij geven niet meer uit dan we ontvangen. Onze structurele lasten zijn in evenwicht met de structurele baten. Op deze wijze kunnen wij de voorzieningen voor onze inwoners duurzaam bekostigen en zijn wij financieel betrouwbaar voor onze maatschappelijke partners. De gemeentelijke belastingen voor inwoners en bedrijven worden zo laag mogelijk gehouden en waar mogelijk gematigd. Daarnaast blijven we verstandig omgaan met de reserve- en schuldenposities van Albrandswaard en trachten we deze in de komende jaren te verbeteren om zo onze toenemende risico's op te kunnen vangen.
4.1 Financien
Missie
Terug naar navigatie - MissieWij geven niet meer uit dan we ontvangen. Onze structurele lasten zijn in evenwicht met de structurele baten. Op deze wijze kunnen wij de voorzieningen voor onze inwoners duurzaam bekostigen, en zijn wij financieel betrouwbaar voor onze maatschappelijke partners. De gemeentelijke belastingen voor inwoners en bedrijven worden zo laag mogelijk gehouden en waar mogelijk gematigd. Daarnaast blijven we verstandig omgaan met de reserve- en schuldenposities van Albrandswaard en trachten we deze in de komende jaren te verbeteren om zo onze toenemende risico’s op te kunnen vangen.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?4.1.1 Financieel beleid
4.1.2 Lokale lasten
4.1.3 Risicobeheersing
Zo gaan we dat doen
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kostenExploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
4 Financiën | |||||
4.1-Financien | 737.800 | 1.035.900 | 1.262.900 | 1.562.900 | |
Baten | |||||
4 Financiën | |||||
4.1-Financien | 321.000 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten en lasten | -416.800 | -1.035.900 | -1.262.900 | -1.562.900 | |
Onttrekkingen | |||||
4 Financiën | |||||
4.9-reserves programma 4 | 576.200 | 432.500 | 353.500 | 275.700 | |
Stortingen | |||||
4 Financiën | |||||
4.9-reserves programma 4 | 10.800 | 10.800 | 10.800 | 10.800 | |
Mutaties reserves | 565.400 | 421.700 | 342.700 | 264.900 | |
Totaal programma 4 | 148.600 | -614.200 | -920.200 | -1.298.000 |
Kerngegevens
Terug naar navigatie - KerngegevensFinanciële structuur | Jaarrekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 |
Omvang totale begroting/exploitatieomzet | € 85.097.587 | € 85.178.800 | € 57.797.700 |
(Begrotings)resultaat | € 926.316 | -€ 1.247.100 | € 570.600 |
Omvang algemene uitkering incl stelpost Jeugd | € 29.565.523 | € 30.114.000 | € 32.504.200 |
Algemene reserve | € 24.235.889 | € 12.327.900 | € 12.327.900 |
Beklemde reserves en bestemmingsreserve | € 8.746.092 | € 18.665.900 | € 17.897.200 |
Weerstandscapaciteit | € 16.187.712 | € 27.237.700 | € 15.281.700 |
Voorzieningen | € 12.877.152 | € 9.265.700 | € 8.379.900 |