Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten
Totaal
Inleiding
Terug naar navigatie - - InleidingMet ingang van het begrotingsjaar 2017 is het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (het BBV) gewijzigd. Een van de wijziging betreft het verantwoorden van algemene baten en lasten in de begroting en jaarrekening.
Baten en lasten die direct verbandhouden met activiteiten die gericht zijn op de externe klant, worden verantwoord in de programma’s. Dus alleen de baten en lasten die betrekking hebben op het primaire proces worden in de programma’s opgenomen. Baten en lasten die hier niet onder vallen, worden buiten de programma’s gehouden. Het gaat hierbij om overheadkosten, algemene dekkingsmiddelen, Vennootschapsbelasting en onvoorzien.
Zo komt er meer inzicht in de omvang van de baten en lasten van het primaire proces in het algemeen en de overhead in het bijzonder.
1. Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - - 1. Algemene dekkingsmiddelenInleiding
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - InleidingAlgemene dekkingsmiddelen zijn middelen die geen relatie hebben met een bepaalde activiteit.
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen de taakvelden 0.5 Treasury, 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belasting overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Wat mag het kosten?Algemene dekkingsmiddelen |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
3.571.695 |
185.100 |
522.800 |
1.008.500 |
1.439.000 |
1.712.200 |
|
Baten |
48.091.117 |
49.738.600 |
50.827.400 |
50.801.300 |
52.743.800 |
54.704.800 |
|
Totaal baten en lasten |
-44.519.422 |
-49.553.500 |
-50.304.600 |
-49.792.800 |
-51.304.800 |
-52.992.600 |
|
Totaal Algemene dekkingsmiddelen |
-44.519.422 |
-49.553.500 |
-50.304.600 |
-49.792.800 |
-51.304.800 |
-52.992.600 |
|
Verklaring van verschillen
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Verklaring van verschillenVerschillen algemene dekkingsmiddelen ten opzichte van gewijzigde begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Verschil 1e tr 2024 - Begroting 2025 |
|
|---|---|---|---|---|
Lasten |
185.100 |
522.800 |
337.700 |
|
Baten |
49.738.600 |
50.827.400 |
1.088.800 |
|
Saldo baten en lasten |
-49.553.500 |
-50.304.600 |
-751.100 |
|
Verschilverklaring
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - VerschilverklaringHieronder zullen individuele verschillen groter dan € 50.000 nader worden toegelicht.
Lasten
9.1 In de begroting van 2024 is materieel, wat over is gekomen vanuit de BAR-organisatie, ingeboekt. Naar nu blijkt kan een deel van het opgenomen bedrag weer vrijvallen, omdat de opgenomen lasten te hoog zijn gebleken. Dit heeft een positief effect van ongeveer € 27.000.
Daarnaast wordt er minder rente toegerekend aan het programma, waardoor de lasten toenemen met ca. € 205.000. Verder worden er hogere uitgaven aan rente voor langlopende leningen verwacht; deze lasten nemen met ongeveer € 90.000 toe t.o.v. 2024.
Het restant wordt verklaard door mutaties < € 50.000.
Baten
9.1 De toename in de baten komt onder meer door hogere te verwachten dividendinkomsten (+ € 60.000). Daarnaast wordt de te ontvangen rente op het schatkistbankieren positief bijgesteld, met € 100.000, vanwege de gestegen rente op het schatkistbankieren.
Verder ontvangen we meer geld vanuit het Rijk via het Gemeentefonds (+ € 1,3 mio) en nemen ook de OZB-inkomsten toe (+ € 320.000).
De interne doorverdeling van personeelslasten leidt tot een nadeel van ca. € 130.000.
Uitsplitsing lokale heffingen
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing lokale heffingenLokale heffingen |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo lokale heffingen |
-7.546.593 |
-7.609.400 |
-7.933.900 |
-8.314.200 |
-8.618.900 |
-8.948.000 |
|
Uitsplitsing algemene uitkering
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing algemene uitkeringAlgemene uitkering |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo Algemene uitkering |
-39.764.837 |
-41.389.000 |
-42.334.900 |
-41.842.500 |
-43.500.400 |
-45.123.700 |
|
Uitsplitsing dividend
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing dividendDividend |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo dividend |
-166.141 |
-290.200 |
-227.100 |
-317.100 |
-292.100 |
-292.100 |
|
Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Saldo financieringsfunctieHet saldo van de betaalde rente en de ontvangen rente wordt door middel van het renteomslagpercentage via de kapitaallasten doorberekend aan de taakvelden. Deze doorberekening is gebaseerd op de boekwaarde van de vaste activa per 1 januari x het renteomslagpercentage. Het percentage wordt berekend bij het opstellen van de begroting, waarbij uitgegaan wordt van de geraamde boekwaarde van de vaste activa en de geraamde rente. Het saldo van de financieringsfunctie betreft het verschil tussen rentelasten van de geldleningen OG (verminderd met de eventueel ontvangen rente) en de doorbelaste rentelasten naar de taakvelden.
Uitsplitsing saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing saldo financieringsfunctieFinancieringsfunctie |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo financieringsfunctie |
-21.752 |
-247.900 |
113.500 |
605.000 |
1.030.600 |
1.298.800 |
|
Ontwikkeling Algemene uitkering
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Ontwikkeling Algemene uitkeringDe verantwoorde algemene uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de ten tijde van het opstellen van de begroting bekende informatie (meicirculaire 2024). De ontwikkeling van de algemene uitkering voor de jaren 2025 - 2028 ziet er als volgt uit:
Ontwikkeling Algemene uitkering |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|---|---|---|---|---|
Meicirculaire 2024 |
-557.100 |
268.500 |
159.400 |
202.700 |
Vrijval stelpost jeugd |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal correcties Algemene uitkering |
-557.100 |
268.500 |
159.400 |
202.700 |
+/+ is positief |
||||
-/- is negatief |
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - BeleidsindicatorenNr. |
Indicator |
Beschrijving indicator |
AW |
NL* |
Cijfers over |
|---|---|---|---|---|---|
1 |
Gemiddelde WOZ-waarde (bron: CBS) |
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in duizenden euro's. |
431 |
368 |
2023 |
2 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (bron: COELO) |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. |
1.030 |
geen data |
2024 |
3 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (bron: COELO) |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten |
1.236 |
geen data |
2024 |
Waar staat je gemeente d.d. 19 juli 2024 |
|||||
* |
Klasse matig stedelijk |
2. Overhead
Terug naar navigatie - - 2. OverheadInleiding
Terug naar navigatie - 2. Overhead - InleidingOverheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (BBV artikel 1 lid 2). In de notitie Overhead van de commissie BBV is aangegeven welke baten en lasten verantwoord worden onder overheadkosten.
In het kort komt het erop neer dat de volgende uitgangspunten gehanteerd kunnen worden:
- Directe kosten worden zoveel mogelijk direct toerekenen aan de desbetreffende taakvelden en programma’s;
- Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead;
- Sturende taken vervult door hiërarchische leidinggevende behoren tot de overhead, en
- De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.
De baten en lasten voor overhead zijn verantwoord op het taakveld 0.4 Overhead.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 2. Overhead - Wat mag het kosten?Overhead |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
9.2-Overhead |
9.037.706 |
12.356.100 |
11.028.500 |
11.020.400 |
11.018.600 |
11.018.500 |
|
Totaal Lasten |
9.037.706 |
12.356.100 |
11.028.500 |
11.020.400 |
11.018.600 |
11.018.500 |
|
Baten |
|||||||
9.2-Overhead |
71.400 |
236.300 |
394.100 |
390.500 |
390.500 |
383.300 |
|
Totaal Baten |
71.400 |
236.300 |
394.100 |
390.500 |
390.500 |
383.300 |
|
Totaal baten en lasten |
8.966.306 |
12.119.800 |
10.634.400 |
10.629.900 |
10.628.100 |
10.635.200 |
|
Saldo overhead |
8.966.306 |
12.119.800 |
10.634.400 |
10.629.900 |
10.628.100 |
10.635.200 |
|
Verklaring van verschillen
Terug naar navigatie - 2. Overhead - Verklaring van verschillenVerschillen overhead ten opzichte van gewijzigde begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Verschil 1e tr 2024 - Begroting 2025 |
|
|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||
9.2-Overhead |
12.356.100 |
11.028.500 |
-1.327.600 |
|
Totaal Lasten |
12.356.100 |
11.028.500 |
-1.327.600 |
|
Baten |
||||
9.2-Overhead |
236.300 |
394.100 |
157.800 |
|
Totaal Baten |
236.300 |
394.100 |
157.800 |
|
Saldo baten en lasten |
12.119.800 |
10.634.400 |
-1.485.400 |
|
Verschilverklaring
Terug naar navigatie - 2. Overhead - VerschilverklaringHieronder zullen individuele verschillen groter dan € 50.000 nader worden toegelicht.
Lasten
9.2 De hogere lasten komen voornamelijk vanwege de hogere doorbelasting van de personele lasten naar het taakveld Overhead toe. In 2025 komen alle medewerkers die in 2024 nog in de SWO met Ridderkerk zaten, over naar Albrandswaard. Met deze overgang verandert ook de feitelijk werkgever, van de gemeente Ridderkerk naar de gemeente Albrandswaard. Deze ontwikkeling leidt tot een hogere doorbelasting naar het subprogramma Overhead, van ongeveer € 1 mio. Hier staat tegenover dat de doorbelasting vanuit de SWO komt te vervallen (-/- € 650.400). Ook de lasten voor bestuursondersteuning nemen af, met ca. € 77.000, vanwege personele mutaties. Het restant wordt verklaard door mutaties < € 50.000.
Baten
9.2 De hogere baten komen door het opnemen van een stelpost voor de interne doorbelasting van gewerkte uren naar projecten (+ € 132.000), en door de interne doorbelasting van personeelslasten vanuit het taakveld Overhead (+ € 228.700).
3. Vennootschapsbelasting (Vpb)
Terug naar navigatie - - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb)Inleiding
Terug naar navigatie - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb) - InleidingDoor de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen zijn gemeenten met ingang van 1 januari 2016 Vpb-plichtig over hun (winstgevende) ondernemersactiviteiten. Doel van deze wet is het scheppen van een gelijk speelveld tussen overheidsondernemingen en private ondernemingen.
Omdat de Belastingdienst de gemeente in zijn geheel aanslaat voor de Vpb-heffing en deze heffing niet per overheidsonderneming uitsplitst is, wordt de eventueel af te dragen Vpb-heffing van alle ondernemingsactiviteiten opgenomen als één bedrag in het programmaplan en het overzicht van baten en lasten. Het is niet nodig om per programma waarin ondernemingsactiviteiten zijn opgenomen een naar rato-deelbedrag Vpb-heffing te ramen.
De Vpb is verantwoord onder het taakveld 0.9.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb) - Wat mag het kosten?Vennootschapsbelasting |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
407.324 |
7.800 |
7.100 |
6.900 |
6.900 |
6.900 |
|
Totaal baten en lasten |
407.324 |
7.800 |
7.100 |
6.900 |
6.900 |
6.900 |
|
Totaal saldo vennootschapsbelasting |
407.324 |
7.800 |
7.100 |
6.900 |
6.900 |
6.900 |
|
Verschilverklaring
Terug naar navigatie - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb) - VerschilverklaringEr zijn geen individuele verschillen groter dan € 50.000.
4. Onvoorzien
Terug naar navigatie - - 4. OnvoorzienInleiding
Terug naar navigatie - 4. Onvoorzien - InleidingIn de begroting is een bedrag opgenomen voor onvoorziene lasten. Er is sprake van onvoorziene lasten wanneer deze onvoorzienbaar, onontkoombaar en onvermijdbaar zijn. Deze post is niet bedoeld om overschrijdingen op bestaande budgetten te dekken.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 4. Onvoorzien - Wat mag het kosten?Onvoorzien |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 na wijziging |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
0 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
|
Totaal baten en lasten |
0 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
|
Saldo onvoorzien |
0 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
|
Verschilverklaring
Terug naar navigatie - 4. Onvoorzien - VerschilverklaringEr zijn geen individuele verschillen groter dan € 50.000.