-
Blz. 1
Programmabegroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028
-
Blz. 2
Begroting 2025
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
1. Algemeen
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Voorwoord
-
Blz. 7
Leeswijzer
-
Blz. 8
Planning & Control cyclus
-
Blz. 9
Indeling van de begroting
-
Blz. 10
Opbouw van de begroting
-
Blz. 11
Hoofdlijnen financiële gevolgen
-
Blz. 12
Hoofdlijnen financiële gevolgen
-
Blz. 13
Toelichtingen
-
Blz. 14
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 15
Overzicht opbouw Algemene uitkering
-
Blz. 16
Provinciaal toezicht
-
Blz. 17
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 18
Baten per programma
-
Blz. 19
Lasten per programma
-
Blz. 20
Dekking van en naar programma's
-
Blz. 21
2. Programmaplan
-
Blz. 22
Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur
-
Blz. 23
1.1 Openbare Orde en Veiligheid
-
Blz. 24
Inleiding
-
Blz. 25
Doelstellingen
-
Blz. 26
CWP 1.1.1 Overlast en criminaliteit in Albrandswaard vroegtijdig signaleren, voorkomen en tegengaan.
-
Blz. 27
CWP 1.1.1b Samen met onze partners, ondernemers en inwoners zorgen we dat het jaarlijks actieplan wordt uitgevoerd.
-
Blz. 28
CWP 1.1.1c Aanstellen Coördinator zorg en veiligheid
-
Blz. 29
CWP 1.1.1d Pilot om de rol van de wijkbrandweer te vergroten
-
Blz. 30
CWP 1.1.2 Overlast van jeugd in Albrandswaard voorkomen en tegengaan.
-
Blz. 31
CWP 1.1.2a Samen met politie en jongerenwerk de integrale aanpak (Jeugdoverlast) uitvoeren.
-
Blz. 32
CWP 1.1.3 Het gevoel van veiligheid vergroten door een betere (meer) zichtbaarheid van toezicht en handhavers op straat.
-
Blz. 33
CWP 1.1.3a We doen mimimaal 4x per jaar preventieve acties om inwoners en ondernemers te informeren over het voorkomen van inbraken en diefstallen.
-
Blz. 34
CWP 1.1.3b Samen met de politie zetten we acties in op de hotspots in de gemeente.
-
Blz. 35
CWP 1.1.3c Cameratoezicht bij metrostations.
-
Blz. 36
CWP 1.1.3d Zichtbaarheid handhaving vergroten op basis van signalen; opstellen jaarplan, extra inzet BOA's en samenwerking partners versterken.
-
Blz. 37
CWP 1.1.3e We bespreken regelmatig de veiligheid en het veiligheidsgevoel rond de klinieken. We werken samen met Antes, Fivoor, politie en onwonenden o.a. via de klankbordgroepen.
-
Blz. 38
CWP 1.1.4 Perspectief bieden aan personen met multi-problematiek en overlast terugdringen van personen met complexe problematiek waaronder verward gedrag.
-
Blz. 39
CWP 1.1.4a Bevorderen van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners door actieve participatie en regie in netwerk.
-
Blz. 40
CWP 1.1.4b Opstellen van een integrale aanpak waarin rollen, verantwoordelijkheden, taken en de wijze van samenwerking zijn vastgelegd. Opstellen van convenant tussen de partners.
-
Blz. 41
CWP 1.1.5 Zien en gezien worden is het motto bij ondermijning. We voorkomen dat criminelen of criminele organisaties (on)bewust worden gefaciliteerd bij criminele praktijken. We gaan verweving van de onder- en bovenwereld tegen.
-
Blz. 42
CWP 1.1.5a Door voorlichting vergroten we de bewustwording onder bewoners en ondernemers.
-
Blz. 43
CWP 1.1.5b Kennisontwikkeling door, en samenwerking met, bijzondere partners zoals RIEC, Douane, DCMR en CCC.
-
Blz. 44
1.2 Algemeen Bestuur
-
Blz. 45
Inleiding
-
Blz. 46
Doelstellingen
-
Blz. 47
CWP 1.2.1 Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.
-
Blz. 48
CWP 1.2.1a We zoeken inwoners op. We organiseren ontmoetingsmomenten, fysiek en digitaal. Inwoners worden voorafgaand aan besluitvorming betrokken, bij de start van elke ontwikkeling worden inwoners geïnformeerd.
-
Blz. 49
CWP 1.2.1b Bij de start van een participatieproces starten we een campagne gericht op de doelgroep, zodat inwoners tijdig op de hoogte zijn van de ontwikkeling en de mogelijkheid om te participeren.
-
Blz. 50
CWP 1.2.2 Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan hun wijk of buurt. Inwoners zijn bereid om mee te praten over vraagstukken waarbij de gemeente om de mening van haar inwoners vraagt. Inwoners weten wijkregie te vinden.
-
Blz. 51
CWP 1.2.2b Meer Albrandswaarders doen mee, onder dit motto dagen we onze inwoners uit om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in hun wijk.
-
Blz. 52
CWP 1.2.2c We introduceren een hedendaagse aanpak van participatie.
-
Blz. 53
CWP 1.2.3 Onze dienstverlening is persoonlijk, makkelijk en betrouwbaar.
-
Blz. 54
CWP 1.2.3a We bouwen een inspirerende en vitale gemeentelijke organisatie op die, naast de eigen deskundigheid, de expertise van samenwerkingspartners benut.
-
Blz. 55
CWP 1.2.3b Doorontwikkeling online dienstverlening
-
Blz. 56
Wat mag het kosten?
-
Blz. 57
Verklaring van verschillen
-
Blz. 58
Verschilverklaring
-
Blz. 59
Beleidsindicatoren
-
Blz. 60
Kerngegevens
-
Blz. 61
Programma 2 - Ruimtelijke ordening, Wonen en Economie
-
Blz. 62
Inleiding en missie Programma 2
-
Blz. 63
Inleiding en Missie Programma 2
-
Blz. 64
2.1 Ruimtelijke Ordening
-
Blz. 65
Doelstellingen
-
Blz. 66
CWP 2.1.1 Werken volgens de Omgevingswet die waarschijnlijk op 1-1-2023 in werking treedt.
-
Blz. 67
CWP 2.1.1a Uitwerking van de concept omgevingsvisie. Het gefaseerd opstellen van deel omgevingsplannen die tezamen voor 2030 één omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente vormen.
-
Blz. 68
CWP 2.1.1b Herzien van de procedure marktinitiatieven, inclusief evaluatie.
-
Blz. 69
CWP 2.1.2 Keuzes maken voor de Rand van Rhoon op lange termijn.
-
Blz. 70
CWP 2.1.2a Scenario's uitwerken voor de Rand van Rhoon.
-
Blz. 71
2.2 Wonen
-
Blz. 72
Doelstellingen
-
Blz. 73
CWP 2.2.1 Een evenwichtige woningvoorraad, gericht op starters en ouderen. Dit met behoud van een goede balans tussen wonen, groen en infrastructuur.
-
Blz. 74
CWP 2.2.1a Onderzoek doen naar de mogelijkheden van nieuwe bouwlocaties en van de transformatie van vastgoed in Albrandswaard.
-
Blz. 75
CWP 2.2.1b Actualisatie van de woonvisie, inclusief het opstellen van een Woon-Zorgvisie.
-
Blz. 76
CWP 2.2.1c Onderzoek doen naar de mogelijkheden voor alternatieve woonvormen (Tiny Houses, flexwoningen).
-
Blz. 77
2.3 Economie
-
Blz. 78
Doelstellingen
-
Blz. 79
CWP 2.3.1 Albrandswaard heeft een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers die vooruit willen, innovatief zijn maar ook actief bijdragen aan de transitie naar een duurzame economie.
-
Blz. 80
CWP 2.3.1a Intensiever contact met ondernemers en winkeliers.
-
Blz. 81
Wat mag het kosten?
-
Blz. 82
Verklaring van verschillen
-
Blz. 83
Verschilverklaring
-
Blz. 84
Beleidsindicatoren
-
Blz. 85
Programma 3 - Buitenruimte
-
Blz. 86
Inleiding en missie Programma 3
-
Blz. 87
Inleiding en Missie Programma 3
-
Blz. 88
3.1 Buitenruimte
-
Blz. 89
Doelstellingen
-
Blz. 90
CWP 3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties nemen hun aandeel in het verduurzamen van onze gemeente. Iedereen in Albrandswaard is bewust van onze ambitie om voor 2050 een klimaatneutrale gemeente te zijn.
-
Blz. 91
CWP 3.1.1a Transparant maken van de afweging tussen verschillende aspecten m.b.t. de effecten van duurzaamheid.
-
Blz. 92
CWP 3.1.1b We stimuleren inwoners om bij te dragen aan klimaatadaptatie. Waar mogelijk vergroenen we de openbare ruimte. Hierbij stellen we onszelf als doel om 5% aan overbodige verharding in de openbare ruimte om te vormen naar groen.
-
Blz. 93
CWP 3.1.1c We inventariseren welke initiatieven er zijn om het hergebruik van materialen te stimuleren. We verkennen de samenwerking met verschillende partners.
-
Blz. 94
CWP 3.1.2 We werken aan een duurzame en groene gemeente. Dit doen we o.a. door het versterken van het groene karakter van onze gemeente. Daarnaast dringen we de hoeveelheid restafval terug en stimuleren we bewoners te scheiden.
-
Blz. 95
CWP 3.1.2a Opstellen groenvisie en uitvoeringsplan waarin we de biodiversiteit stimuleren.
-
Blz. 96
CWP 3.1.3 Vergroten van de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel bij onze inwoners. Hierbij staan de fietser en voetganger centraal in het verkeer. Wij realiseren veilige (school)omgevingen. Wij stimuleren duurzame mobiliteit en deelmobiliteit.
-
Blz. 97
CWP 3.1.3a Mobiliteitsvisie opstellen.
-
Blz. 98
CWP 3.1.3b Een uitvoeringsagenda over de mobiliteitsvisie opstellen.
-
Blz. 99
CWP 3.1.3c Het verhogen van de verkeersveiligheid met als focus schoolroutes en omgevingen.
-
Blz. 100
CWP 3.1.3d Het stimuleren van deelmobiliteit en de bereikbaarheid van het openbaar vervoer.
-
Blz. 101
CWP 3.1.3e De realisatie van een snellaad netwerk binnen de gemeentegrenzen.
-
Blz. 102
3.2 Kunst & Cultuur
-
Blz. 103
Doelstellingen
-
Blz. 104
CWP 3.2.1 Cultuur in Albrandswaard verrijkt, verbindt en versterkt. Cultuur is een onmisbaar onderdeel van de Albrandswaardse samenleving.. Wij koesteren het cultuurhistorische karakter van Albrandswaard en vragen aandacht voor culturele profilering.
-
Blz. 105
CWP 3.2.1b Uitdragen van de doelen en ambities in de kunst- en cultuurnota.
-
Blz. 106
CWP 3.2.1c De Albrandswaardse monumenten (terug) onder de aandacht brengen. Meedoen aan Monumentendag.
-
Blz. 107
CWP 3.2.1d Het evenementenbeleid wordt herzien.
-
Blz. 108
3.3 Maatschappelijk Vastgoed
-
Blz. 109
Doelstellingen
-
Blz. 110
CWP 3.3.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt nu en in de toekomst effectief en efficiënt benut en sluit aan bij de behoefte van de gebruikers. In het uitvoeringsplan wordt de bezettingsgraad van het huidige gemeentelijk vastgoed onderzocht.
-
Blz. 111
Wat mag het kosten?
-
Blz. 112
Verklaring van verschillen
-
Blz. 113
Verschilverklaring
-
Blz. 114
Beleidsindicatoren
-
Blz. 115
Programma 4 - Financiën
-
Blz. 116
Inleiding en missie Programma 4
-
Blz. 117
Inleiding en Missie
-
Blz. 118
4.1 Financiën
-
Blz. 119
Doelstellingen
-
Blz. 120
CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.
-
Blz. 121
CWP 4.1.1a In het besluitvormingstraject het maatschappelijk rendement meer mee laten wegen bij de uiteindelijke beslissing.
-
Blz. 122
CWP 4.1.1b Signalerende en acterende rol richting provincie en Rijk over gemeentefonds en kansen/bedreigingen voor onze gemeente.
-
Blz. 123
CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.
-
Blz. 124
CWP 4.1.2a Onderzoek naar inzet en noodzaak verhogen/verlagen van reserves en voorzieningen.
-
Blz. 125
CWP 4.1.2b Frequenter bijstellen van het financieel beleid (nota’s en verordeningen) naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving (jaarlijks bij wijziging wetgeving) en/of bedrijfsvoering (iedere 3 jaar).
-
Blz. 126
CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.
-
Blz. 127
CWP 4.1.3a Meer sturen op trends en ontwikkelingen met financiële consequenties aan de hand van de adviezen van de auditcommissie.
-
Blz. 128
CWP 4.1.3b Een ruim voldoende financiële buffer houden om alle risico’s te kunnen opvangen.
-
Blz. 129
CWP 4.1.3c Risico’s van de ontwikkelingen van de GR BAR-organisatie voor onze gemeente in kaart brengen.
-
Blz. 130
CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.
-
Blz. 131
Wat mag het kosten?
-
Blz. 132
Verklaring van verschillen
-
Blz. 133
Verschilverklaring
-
Blz. 134
Kerngegevens
-
Blz. 135
Programma 5 - Educatie
-
Blz. 136
Inleiding en missie Programma 5
-
Blz. 137
Inleiding en Missie
-
Blz. 138
5.1 Educatie
-
Blz. 139
Doelstellingen
-
Blz. 140
CWP 5.1.1 Ieder kind krijgt les op zijn of haar eigen niveau. De samenwerking met de partners in het onderwijs- en maatschappelijk middenveld wordt geïntensiveerd en over de gehele gemeente is sprake van een netwerk van kwalitatief goede scholen.
-
Blz. 141
CWP 5.1.1b Een integraal huisvestingsplan vaststellen.
-
Blz. 142
Wat mag het kosten?
-
Blz. 143
Verklaring van verschillen
-
Blz. 144
Verschilverklaring
-
Blz. 145
Beleidsindicatoren
-
Blz. 146
Programma 6 - Sport
-
Blz. 147
Inleiding en missie Programma 6
-
Blz. 148
Inleiding en Missie
-
Blz. 149
6.1 Sport
-
Blz. 150
Doelstellingen
-
Blz. 151
CWP 6.1.1 Iedereen in Albrandswaard doet mee met sporten en bewegen. Het is belangrijk voor een gezond gewicht en een gezonde leefstijl.
-
Blz. 152
CWP 6.1.1a Stimuleren in de uitvoering van het Akkoord van Albrandswaard.
-
Blz. 153
CWP 6.1.1b Actief stimuleren rookvrije accommodaties.
-
Blz. 154
CWP 6.1.1c Actief stimuleren ‘de gezonde kantine’.
-
Blz. 155
CWP 6.1.1d Bewegen in de buitenruimte.
-
Blz. 156
CWP 6.1.1e Actualiseren sportbeleid.
-
Blz. 157
Wat mag het kosten?
-
Blz. 158
Verklaring van verschillen
-
Blz. 159
Verschilverklaring
-
Blz. 160
Beleidsindicatoren
-
Blz. 161
Programma 7 - Sociaal Domein
-
Blz. 162
Inleiding en missie Programma 7
-
Blz. 163
Inleiding en Missie
-
Blz. 164
7.1 Maatschappelijke Ondersteuning
-
Blz. 165
Doelstellingen
-
Blz. 166
CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.
-
Blz. 167
CWP 7.1.1b Vergunninghouders en ontheemden zo spoedig mogelijk aan betaald werk helpen. Lokale beschermd wonen projecten verbinden met onze lokale verenigingen/organisaties/winkeliers en ondernemers.
-
Blz. 168
CWP 7.1.1d Inwoners die op dit moment geen betaald werk kunnen doen te stimuleren om vrijwilligerswerk te doen.
-
Blz. 169
CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.
-
Blz. 170
CWP 7.1.2a De processen bij Jeugdhulp onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
-
Blz. 171
CWP 7.1.2b De processen bij WMO onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
-
Blz. 172
CWP 7.1.2d Concrete (prestatie)afspraken maken met de woningcorporaties over wonen en zorg.
-
Blz. 173
7.2 Kwetsbare Groepen
-
Blz. 174
Doelstellingen
-
Blz. 175
CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
-
Blz. 176
CWP 7.2.1a We voeren samen met onze partners een campagne gericht op herkenning, bewustwording, voorlichting van dementie en evalueren die. Trainingsbijeenkomsten voor ketenpartners.
-
Blz. 177
CWP 7.2.1d We verbeteren de samenwerking tussen GGZ, wijkteam, woningbouwverenigingen en inwoners op het gebied van overlast door verward gedrag in de wijken.
-
Blz. 178
CWP 7.2.1e Stimuleren dat Stichting Welzijn Albrandswaard en de wijkteams een communicatieplan opstellen om het loket Vraagwijzer van de Stichting Welzijn Albrandswaard en de functie daarvan te optimaliseren.
-
Blz. 179
CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.
-
Blz. 180
7.3 Participatiewet
-
Blz. 181
7.4 Jeugdzorg
-
Blz. 182
Doelstellingen
-
Blz. 183
CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.
-
Blz. 184
7.5 Zorg & Welzijn
-
Blz. 185
7.6 Wijkteams
-
Blz. 186
Wat mag het kosten?
-
Blz. 187
Verklaring van verschillen
-
Blz. 188
Verschilverklaring
-
Blz. 189
Beleidsindicatoren
-
Blz. 190
Kerngegevens
-
Blz. 191
Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten
-
Blz. 192
Inleiding
-
Blz. 193
Inleiding
-
Blz. 194
1. Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 195
Inleiding
-
Blz. 196
Wat mag het kosten?
-
Blz. 197
Verklaring van verschillen
-
Blz. 198
Verschilverklaring
-
Blz. 199
Uitsplitsing lokale heffingen
-
Blz. 200
Uitsplitsing algemene uitkering
-
Blz. 201
Uitsplitsing dividend
-
Blz. 202
Saldo financieringsfunctie
-
Blz. 203
Uitsplitsing saldo financieringsfunctie
-
Blz. 204
Ontwikkeling Algemene uitkering
-
Blz. 205
Beleidsindicatoren
-
Blz. 206
2. Overhead
-
Blz. 207
Inleiding
-
Blz. 208
Wat mag het kosten?
-
Blz. 209
Verklaring van verschillen
-
Blz. 210
Verschilverklaring
-
Blz. 211
3. Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 212
Inleiding
-
Blz. 213
Wat mag het kosten?
-
Blz. 214
Verschilverklaring
-
Blz. 215
4. Onvoorzien
-
Blz. 216
Inleiding
-
Blz. 217
Wat mag het kosten?
-
Blz. 218
Verschilverklaring
-
Blz. 219
3. Paragrafen
-
Blz. 220
Paragraaf 1 - Lokale heffingen
-
Blz. 221
Inleiding Lokale heffingen
-
Blz. 222
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
-
Blz. 223
Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen
-
Blz. 224
Algemene (beleids)ontwikkelingen
-
Blz. 225
Overzicht geraamde belastingen en heffingen
-
Blz. 226
OZB tarieven 2025
-
Blz. 227
Afvalstoffenheffing tarieven 2025
-
Blz. 228
Rioolheffing tarieven 2025
-
Blz. 229
Lijkbezorging tarieven 2025
-
Blz. 230
Leges
-
Blz. 231
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 232
Overzicht belastingdruk
-
Blz. 233
Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten
-
Blz. 234
Vergelijking woonlasten 2023 en 2024
-
Blz. 235
Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2024)
-
Blz. 236
Paragraaf 2 - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 237
Aanleiding en achtergrond
-
Blz. 238
Risicoprofiel
-
Blz. 239
Trends & ontwikkelingen risicoprofiel Albrandswaard
-
Blz. 240
Risico's
-
Blz. 241
Risicoprofiel grondbedrijf
-
Blz. 242
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 243
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 244
Risicokaart
-
Blz. 245
Kengetallen
-
Blz. 246
Conclusie over huidige risicoprofiel
-
Blz. 247
Paragraaf 3 - Financiering
-
Blz. 248
Inleiding Financiering
-
Blz. 249
Wettelijke kaders en treasurystatuut
-
Blz. 250
Rentevisie en beleid
-
Blz. 251
Renterisicobeheer
-
Blz. 252
Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
-
Blz. 253
Uitzettingen
-
Blz. 254
Renteomslag
-
Blz. 255
Garantstelling
-
Blz. 256
Relatiebeheer
-
Blz. 257
Paragraaf 4 - Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 258
Inleiding Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 259
Aanwezige kapitaalgoederen
-
Blz. 260
Zorg voor de openbare ruimte
-
Blz. 261
Wegen
-
Blz. 262
Straatreiniging
-
Blz. 263
Openbare verlichting
-
Blz. 264
Verkeer en straatnaamborden
-
Blz. 265
Riolering
-
Blz. 266
Groen en bomen
-
Blz. 267
Waterwegen en baggeren
-
Blz. 268
Civiele kunstwerken
-
Blz. 269
Spelen
-
Blz. 270
Gebouwen
-
Blz. 271
Budgetten en kredieten onderhoud/vervanging kapitaalgoederen
-
Blz. 272
Relevante reserves
-
Blz. 273
Kerngegevens kapitaalgoederen
-
Blz. 274
Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 275
Inleiding
-
Blz. 276
Ambtelijke organisatie
-
Blz. 277
Personeelskosten
-
Blz. 278
Arbeidsmarkt
-
Blz. 279
Huisvesting
-
Blz. 280
Rechtmatigheid
-
Blz. 281
Paragraaf 6 - Verbonden partijen
-
Blz. 282
Algemeen
-
Blz. 283
De BedrijfsvoeringsPartner
-
Blz. 284
BNG
-
Blz. 285
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond
-
Blz. 286
DCMR
-
Blz. 287
Essendael Beheer B.V.
-
Blz. 288
Evides
-
Blz. 289
GEM Essendael C.V.
-
Blz. 290
GGD
-
Blz. 291
Jeugdhulp Rijnmond
-
Blz. 292
Natuur en recreatiegebied IJsselmonde
-
Blz. 293
NV BAR Afvalbeheer
-
Blz. 294
Stedin
-
Blz. 295
Stichting Distripark
-
Blz. 296
SVHW
-
Blz. 297
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
-
Blz. 298
MRDH
-
Blz. 299
Paragraaf 7 - Grondbeleid
-
Blz. 300
Inleiding
-
Blz. 301
Grondbeleid
-
Blz. 302
Actuele prognose
-
Blz. 303
Reserve en risico's
-
Blz. 304
Paragraaf 8 - Wet Open Overheid
-
Blz. 305
Inleiding Wet Open Overheid
-
Blz. 306
Woo contactfunctionaris & Passieve openbaarmaking
-
Blz. 307
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 308
Informatiehuishouding op orde
-
Blz. 309
4. Financiële begroting
-
Blz. 310
Financiële samenvatting
-
Blz. 311
Inleiding
-
Blz. 312
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 313
Inleiding
-
Blz. 314
Toelichtingen
-
Blz. 315
Structureel begrotingssaldo
-
Blz. 316
Beoogde structurele stortingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 317
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 318
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 319
Uitgangspunten meerjarenraming
-
Blz. 320
Inleiding
-
Blz. 321
Meerjaren balans
-
Blz. 322
Meerjarenbalans
-
Blz. 323
EMU-saldo
-
Blz. 324
EMU-saldo
-
Blz. 325
5. Bijlagen
-
Blz. 326
Bijlage 1 - Investeringen
-
Blz. 327
Nieuwe investeringen bijdrage activa van derden
-
Blz. 328
Nieuwe investeringen met economisch nut
-
Blz. 329
Nieuwe investeringen met maatschappelijk nut
-
Blz. 330
Nieuwe investeringen met economisch nut, waarvoor een heffing kan worden geheven
-
Blz. 331
Bijlage 2 - Reserves en voorzieningen
-
Blz. 332
Reserves
-
Blz. 333
Voorzieningen
-
Blz. 334
Bijlage 3 - Subsidieplafond 2025
-
Blz. 335
Subsidieplafond
-
Blz. 336
Bijlage 4 - Overzicht van de begroting op taakvelden
-
Blz. 337
Overzicht op taakvelden
-
Blz. 338
Bijlage 5 - Vertrekpunt begroting 2025 - 2028
-
Blz. 339
Vertrekpunt begroting 2025-2028
-
Blz. 340
Bijlage 6 - Afkortingenlijst
-
Blz. 341
Afkortingenlijst
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap