Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028
    1. Blz. 2 Begroting 2025
    2. Blz. 3 Programma’s
    3. Blz. 4 1. Algemeen
      1. Blz. 5 Voorwoord
        1. Blz. 6 Voorwoord
      2. Blz. 7 Leeswijzer
        1. Blz. 8 Planning & Control cyclus
        2. Blz. 9 Indeling van de begroting
        3. Blz. 10 Opbouw van de begroting
      3. Blz. 11 Hoofdlijnen financiële gevolgen
        1. Blz. 12 Hoofdlijnen financiële gevolgen
        2. Blz. 13 Toelichtingen
        3. Blz. 14 Belangrijkste ontwikkelingen
        4. Blz. 15 Overzicht opbouw Algemene uitkering
        5. Blz. 16 Provinciaal toezicht
      4. Blz. 17 Begroting in één oogopslag
        1. Blz. 18 Baten per programma
        2. Blz. 19 Lasten per programma
        3. Blz. 20 Dekking van en naar programma's
    4. Blz. 21 2. Programmaplan
      1. Blz. 22 Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur
        1. Blz. 23 1.1 Openbare Orde en Veiligheid
          1. Blz. 24 Inleiding
          2. Blz. 25 Doelstellingen
            1. Blz. 26 CWP 1.1.1 Overlast en criminaliteit in Albrandswaard vroegtijdig signaleren, voorkomen en tegengaan.
              1. Blz. 27 CWP 1.1.1b Samen met onze partners, ondernemers en inwoners zorgen we dat het jaarlijks actieplan wordt uitgevoerd.
              2. Blz. 28 CWP 1.1.1c Aanstellen Coördinator zorg en veiligheid
              3. Blz. 29 CWP 1.1.1d Pilot om de rol van de wijkbrandweer te vergroten
            2. Blz. 30 CWP 1.1.2 Overlast van jeugd in Albrandswaard voorkomen en tegengaan.
              1. Blz. 31 CWP 1.1.2a Samen met politie en jongerenwerk de integrale aanpak (Jeugdoverlast) uitvoeren.
            3. Blz. 32 CWP 1.1.3 Het gevoel van veiligheid vergroten door een betere (meer) zichtbaarheid van toezicht en handhavers op straat.
              1. Blz. 33 CWP 1.1.3a We doen mimimaal 4x per jaar preventieve acties om inwoners en ondernemers te informeren over het voorkomen van inbraken en diefstallen.
              2. Blz. 34 CWP 1.1.3b Samen met de politie zetten we acties in op de hotspots in de gemeente.
              3. Blz. 35 CWP 1.1.3c Cameratoezicht bij metrostations.
              4. Blz. 36 CWP 1.1.3d Zichtbaarheid handhaving vergroten op basis van signalen; opstellen jaarplan, extra inzet BOA's en samenwerking partners versterken.
              5. Blz. 37 CWP 1.1.3e We bespreken regelmatig de veiligheid en het veiligheidsgevoel rond de klinieken. We werken samen met Antes, Fivoor, politie en onwonenden o.a. via de klankbordgroepen.
            4. Blz. 38 CWP 1.1.4 Perspectief bieden aan personen met multi-problematiek en overlast terugdringen van personen met complexe problematiek waaronder verward gedrag.
              1. Blz. 39 CWP 1.1.4a Bevorderen van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners door actieve participatie en regie in netwerk.
              2. Blz. 40 CWP 1.1.4b Opstellen van een integrale aanpak waarin rollen, verantwoordelijkheden, taken en de wijze van samenwerking zijn vastgelegd. Opstellen van convenant tussen de partners.
            5. Blz. 41 CWP 1.1.5 Zien en gezien worden is het motto bij ondermijning. We voorkomen dat criminelen of criminele organisaties (on)bewust worden gefaciliteerd bij criminele praktijken. We gaan verweving van de onder- en bovenwereld tegen.
              1. Blz. 42 CWP 1.1.5a Door voorlichting vergroten we de bewustwording onder bewoners en ondernemers.
              2. Blz. 43 CWP 1.1.5b Kennisontwikkeling door, en samenwerking met, bijzondere partners zoals RIEC, Douane, DCMR en CCC.
        2. Blz. 44 1.2 Algemeen Bestuur
          1. Blz. 45 Inleiding
          2. Blz. 46 Doelstellingen
            1. Blz. 47 CWP 1.2.1 Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.
              1. Blz. 48 CWP 1.2.1a We zoeken inwoners op. We organiseren ontmoetingsmomenten, fysiek en digitaal. Inwoners worden voorafgaand aan besluitvorming betrokken, bij de start van elke ontwikkeling worden inwoners geïnformeerd.
              2. Blz. 49 CWP 1.2.1b Bij de start van een participatieproces starten we een campagne gericht op de doelgroep, zodat inwoners tijdig op de hoogte zijn van de ontwikkeling en de mogelijkheid om te participeren.
            2. Blz. 50 CWP 1.2.2 Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan hun wijk of buurt. Inwoners zijn bereid om mee te praten over vraagstukken waarbij de gemeente om de mening van haar inwoners vraagt. Inwoners weten wijkregie te vinden.
              1. Blz. 51 CWP 1.2.2b Meer Albrandswaarders doen mee, onder dit motto dagen we onze inwoners uit om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in hun wijk.
              2. Blz. 52 CWP 1.2.2c We introduceren een hedendaagse aanpak van participatie.
            3. Blz. 53 CWP 1.2.3 Onze dienstverlening is persoonlijk, makkelijk en betrouwbaar.
              1. Blz. 54 CWP 1.2.3a We bouwen een inspirerende en vitale gemeentelijke organisatie op die, naast de eigen deskundigheid, de expertise van samenwerkingspartners benut.
              2. Blz. 55 CWP 1.2.3b Doorontwikkeling online dienstverlening
        3. Blz. 56 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 57 Verklaring van verschillen
        5. Blz. 58 Verschilverklaring
        6. Blz. 59 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 60 Kerngegevens
      2. Blz. 61 Programma 2 - Ruimtelijke ordening, Wonen en Economie
        1. Blz. 62 Inleiding en missie Programma 2
          1. Blz. 63 Inleiding en Missie Programma 2
        2. Blz. 64 2.1 Ruimtelijke Ordening
          1. Blz. 65 Doelstellingen
            1. Blz. 66 CWP 2.1.1 Werken volgens de Omgevingswet die waarschijnlijk op 1-1-2023 in werking treedt.
              1. Blz. 67 CWP 2.1.1a Uitwerking van de concept omgevingsvisie. Het gefaseerd opstellen van deel omgevingsplannen die tezamen voor 2030 één omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente vormen.
              2. Blz. 68 CWP 2.1.1b Herzien van de procedure marktinitiatieven, inclusief evaluatie.
            2. Blz. 69 CWP 2.1.2 Keuzes maken voor de Rand van Rhoon op lange termijn.
              1. Blz. 70 CWP 2.1.2a Scenario's uitwerken voor de Rand van Rhoon.
        3. Blz. 71 2.2 Wonen
          1. Blz. 72 Doelstellingen
            1. Blz. 73 CWP 2.2.1 Een evenwichtige woningvoorraad, gericht op starters en ouderen. Dit met behoud van een goede balans tussen wonen, groen en infrastructuur.
              1. Blz. 74 CWP 2.2.1a Onderzoek doen naar de mogelijkheden van nieuwe bouwlocaties en van de transformatie van vastgoed in Albrandswaard.
              2. Blz. 75 CWP 2.2.1b Actualisatie van de woonvisie, inclusief het opstellen van een Woon-Zorgvisie.
              3. Blz. 76 CWP 2.2.1c Onderzoek doen naar de mogelijkheden voor alternatieve woonvormen (Tiny Houses, flexwoningen).
        4. Blz. 77 2.3 Economie
          1. Blz. 78 Doelstellingen
            1. Blz. 79 CWP 2.3.1 Albrandswaard heeft een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers die vooruit willen, innovatief zijn maar ook actief bijdragen aan de transitie naar een duurzame economie.
              1. Blz. 80 CWP 2.3.1a Intensiever contact met ondernemers en winkeliers.
        5. Blz. 81 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 82 Verklaring van verschillen
        7. Blz. 83 Verschilverklaring
        8. Blz. 84 Beleidsindicatoren
      3. Blz. 85 Programma 3 - Buitenruimte
        1. Blz. 86 Inleiding en missie Programma 3
          1. Blz. 87 Inleiding en Missie Programma 3
        2. Blz. 88 3.1 Buitenruimte
          1. Blz. 89 Doelstellingen
            1. Blz. 90 CWP 3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties nemen hun aandeel in het verduurzamen van onze gemeente. Iedereen in Albrandswaard is bewust van onze ambitie om voor 2050 een klimaatneutrale gemeente te zijn.
              1. Blz. 91 CWP 3.1.1a Transparant maken van de afweging tussen verschillende aspecten m.b.t. de effecten van duurzaamheid.
              2. Blz. 92 CWP 3.1.1b We stimuleren inwoners om bij te dragen aan klimaatadaptatie. Waar mogelijk vergroenen we de openbare ruimte. Hierbij stellen we onszelf als doel om 5% aan overbodige verharding in de openbare ruimte om te vormen naar groen.
              3. Blz. 93 CWP 3.1.1c We inventariseren welke initiatieven er zijn om het hergebruik van materialen te stimuleren. We verkennen de samenwerking met verschillende partners.
            2. Blz. 94 CWP 3.1.2 We werken aan een duurzame en groene gemeente. Dit doen we o.a. door het versterken van het groene karakter van onze gemeente. Daarnaast dringen we de hoeveelheid restafval terug en stimuleren we bewoners te scheiden.
              1. Blz. 95 CWP 3.1.2a Opstellen groenvisie en uitvoeringsplan waarin we de biodiversiteit stimuleren.
            3. Blz. 96 CWP 3.1.3 Vergroten van de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel bij onze inwoners. Hierbij staan de fietser en voetganger centraal in het verkeer. Wij realiseren veilige (school)omgevingen. Wij stimuleren duurzame mobiliteit en deelmobiliteit.
              1. Blz. 97 CWP 3.1.3a Mobiliteitsvisie opstellen.
              2. Blz. 98 CWP 3.1.3b Een uitvoeringsagenda over de mobiliteitsvisie opstellen.
              3. Blz. 99 CWP 3.1.3c Het verhogen van de verkeersveiligheid met als focus schoolroutes en omgevingen.
              4. Blz. 100 CWP 3.1.3d Het stimuleren van deelmobiliteit en de bereikbaarheid van het openbaar vervoer.
              5. Blz. 101 CWP 3.1.3e De realisatie van een snellaad netwerk binnen de gemeentegrenzen.
        3. Blz. 102 3.2 Kunst & Cultuur
          1. Blz. 103 Doelstellingen
            1. Blz. 104 CWP 3.2.1 Cultuur in Albrandswaard verrijkt, verbindt en versterkt. Cultuur is een onmisbaar onderdeel van de Albrandswaardse samenleving.. Wij koesteren het cultuurhistorische karakter van Albrandswaard en vragen aandacht voor culturele profilering.
              1. Blz. 105 CWP 3.2.1b Uitdragen van de doelen en ambities in de kunst- en cultuurnota.
              2. Blz. 106 CWP 3.2.1c De Albrandswaardse monumenten (terug) onder de aandacht brengen. Meedoen aan Monumentendag.
              3. Blz. 107 CWP 3.2.1d Het evenementenbeleid wordt herzien.
        4. Blz. 108 3.3 Maatschappelijk Vastgoed
          1. Blz. 109 Doelstellingen
            1. Blz. 110 CWP 3.3.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt nu en in de toekomst effectief en efficiënt benut en sluit aan bij de behoefte van de gebruikers. In het uitvoeringsplan wordt de bezettingsgraad van het huidige gemeentelijk vastgoed onderzocht.
        5. Blz. 111 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 112 Verklaring van verschillen
        7. Blz. 113 Verschilverklaring
        8. Blz. 114 Beleidsindicatoren
      4. Blz. 115 Programma 4 - Financiën
        1. Blz. 116 Inleiding en missie Programma 4
          1. Blz. 117 Inleiding en Missie
        2. Blz. 118 4.1 Financiën
          1. Blz. 119 Doelstellingen
            1. Blz. 120 CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.
              1. Blz. 121 CWP 4.1.1a In het besluitvormingstraject het maatschappelijk rendement meer mee laten wegen bij de uiteindelijke beslissing.
              2. Blz. 122 CWP 4.1.1b Signalerende en acterende rol richting provincie en Rijk over gemeentefonds en kansen/bedreigingen voor onze gemeente.
            2. Blz. 123 CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.
              1. Blz. 124 CWP 4.1.2a Onderzoek naar inzet en noodzaak verhogen/verlagen van reserves en voorzieningen.
              2. Blz. 125 CWP 4.1.2b Frequenter bijstellen van het financieel beleid (nota’s en verordeningen) naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving (jaarlijks bij wijziging wetgeving) en/of bedrijfsvoering (iedere 3 jaar).
            3. Blz. 126 CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.
              1. Blz. 127 CWP 4.1.3a Meer sturen op trends en ontwikkelingen met financiële consequenties aan de hand van de adviezen van de auditcommissie.
              2. Blz. 128 CWP 4.1.3b Een ruim voldoende financiële buffer houden om alle risico’s te kunnen opvangen.
              3. Blz. 129 CWP 4.1.3c Risico’s van de ontwikkelingen van de GR BAR-organisatie voor onze gemeente in kaart brengen.
            4. Blz. 130 CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.
        3. Blz. 131 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 132 Verklaring van verschillen
        5. Blz. 133 Verschilverklaring
        6. Blz. 134 Kerngegevens
      5. Blz. 135 Programma 5 - Educatie
        1. Blz. 136 Inleiding en missie Programma 5
          1. Blz. 137 Inleiding en Missie
        2. Blz. 138 5.1 Educatie
          1. Blz. 139 Doelstellingen
            1. Blz. 140 CWP 5.1.1 Ieder kind krijgt les op zijn of haar eigen niveau. De samenwerking met de partners in het onderwijs- en maatschappelijk middenveld wordt geïntensiveerd en over de gehele gemeente is sprake van een netwerk van kwalitatief goede scholen.
              1. Blz. 141 CWP 5.1.1b Een integraal huisvestingsplan vaststellen.
        3. Blz. 142 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 143 Verklaring van verschillen
        5. Blz. 144 Verschilverklaring
        6. Blz. 145 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 146 Programma 6 - Sport
        1. Blz. 147 Inleiding en missie Programma 6
          1. Blz. 148 Inleiding en Missie
        2. Blz. 149 6.1 Sport
          1. Blz. 150 Doelstellingen
            1. Blz. 151 CWP 6.1.1 Iedereen in Albrandswaard doet mee met sporten en bewegen. Het is belangrijk voor een gezond gewicht en een gezonde leefstijl.
              1. Blz. 152 CWP 6.1.1a Stimuleren in de uitvoering van het Akkoord van Albrandswaard.
              2. Blz. 153 CWP 6.1.1b Actief stimuleren rookvrije accommodaties.
              3. Blz. 154 CWP 6.1.1c Actief stimuleren ‘de gezonde kantine’.
              4. Blz. 155 CWP 6.1.1d Bewegen in de buitenruimte.
              5. Blz. 156 CWP 6.1.1e Actualiseren sportbeleid.
        3. Blz. 157 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 158 Verklaring van verschillen
        5. Blz. 159 Verschilverklaring
        6. Blz. 160 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 161 Programma 7 - Sociaal Domein
        1. Blz. 162 Inleiding en missie Programma 7
          1. Blz. 163 Inleiding en Missie
        2. Blz. 164 7.1 Maatschappelijke Ondersteuning
          1. Blz. 165 Doelstellingen
            1. Blz. 166 CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.
              1. Blz. 167 CWP 7.1.1b Vergunninghouders en ontheemden zo spoedig mogelijk aan betaald werk helpen. Lokale beschermd wonen projecten verbinden met onze lokale verenigingen/organisaties/winkeliers en ondernemers.
              2. Blz. 168 CWP 7.1.1d Inwoners die op dit moment geen betaald werk kunnen doen te stimuleren om vrijwilligerswerk te doen.
            2. Blz. 169 CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.
              1. Blz. 170 CWP 7.1.2a De processen bij Jeugdhulp onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
              2. Blz. 171 CWP 7.1.2b De processen bij WMO onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
              3. Blz. 172 CWP 7.1.2d Concrete (prestatie)afspraken maken met de woningcorporaties over wonen en zorg.
        3. Blz. 173 7.2 Kwetsbare Groepen
          1. Blz. 174 Doelstellingen
            1. Blz. 175 CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
              1. Blz. 176 CWP 7.2.1a We voeren samen met onze partners een campagne gericht op herkenning, bewustwording, voorlichting van dementie en evalueren die. Trainingsbijeenkomsten voor ketenpartners.
              2. Blz. 177 CWP 7.2.1d We verbeteren de samenwerking tussen GGZ, wijkteam, woningbouwverenigingen en inwoners op het gebied van overlast door verward gedrag in de wijken.
              3. Blz. 178 CWP 7.2.1e Stimuleren dat Stichting Welzijn Albrandswaard en de wijkteams een communicatieplan opstellen om het loket Vraagwijzer van de Stichting Welzijn Albrandswaard en de functie daarvan te optimaliseren.
            2. Blz. 179 CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.
        4. Blz. 180 7.3 Participatiewet
        5. Blz. 181 7.4 Jeugdzorg
          1. Blz. 182 Doelstellingen
            1. Blz. 183 CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.
        6. Blz. 184 7.5 Zorg & Welzijn
        7. Blz. 185 7.6 Wijkteams
        8. Blz. 186 Wat mag het kosten?
        9. Blz. 187 Verklaring van verschillen
        10. Blz. 188 Verschilverklaring
        11. Blz. 189 Beleidsindicatoren
        12. Blz. 190 Kerngegevens
      8. Blz. 191 Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten
        1. Blz. 192 Inleiding
          1. Blz. 193 Inleiding
        2. Blz. 194 1. Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 195 Inleiding
          2. Blz. 196 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 197 Verklaring van verschillen
          4. Blz. 198 Verschilverklaring
          5. Blz. 199 Uitsplitsing lokale heffingen
          6. Blz. 200 Uitsplitsing algemene uitkering
          7. Blz. 201 Uitsplitsing dividend
          8. Blz. 202 Saldo financieringsfunctie
          9. Blz. 203 Uitsplitsing saldo financieringsfunctie
          10. Blz. 204 Ontwikkeling Algemene uitkering
          11. Blz. 205 Beleidsindicatoren
        3. Blz. 206 2. Overhead
          1. Blz. 207 Inleiding
          2. Blz. 208 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 209 Verklaring van verschillen
          4. Blz. 210 Verschilverklaring
        4. Blz. 211 3. Vennootschapsbelasting (Vpb)
          1. Blz. 212 Inleiding
          2. Blz. 213 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 214 Verschilverklaring
        5. Blz. 215 4. Onvoorzien
          1. Blz. 216 Inleiding
          2. Blz. 217 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 218 Verschilverklaring
    5. Blz. 219 3. Paragrafen
      1. Blz. 220 Paragraaf 1 - Lokale heffingen
        1. Blz. 221 Inleiding Lokale heffingen
        2. Blz. 222 Algemene uitgangspunten lokale heffingen
        3. Blz. 223 Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen
        4. Blz. 224 Algemene (beleids)ontwikkelingen
        5. Blz. 225 Overzicht geraamde belastingen en heffingen
        6. Blz. 226 OZB tarieven 2025
        7. Blz. 227 Afvalstoffenheffing tarieven 2025
        8. Blz. 228 Rioolheffing tarieven 2025
        9. Blz. 229 Lijkbezorging tarieven 2025
        10. Blz. 230 Leges
        11. Blz. 231 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
        12. Blz. 232 Overzicht belastingdruk
        13. Blz. 233 Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten
        14. Blz. 234 Vergelijking woonlasten 2023 en 2024
        15. Blz. 235 Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2024)
      2. Blz. 236 Paragraaf 2 - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 237 Aanleiding en achtergrond
        2. Blz. 238 Risicoprofiel
        3. Blz. 239 Trends & ontwikkelingen risicoprofiel Albrandswaard
        4. Blz. 240 Risico's
        5. Blz. 241 Risicoprofiel grondbedrijf
        6. Blz. 242 Beschikbare weerstandscapaciteit
        7. Blz. 243 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        8. Blz. 244 Risicokaart
        9. Blz. 245 Kengetallen
        10. Blz. 246 Conclusie over huidige risicoprofiel
      3. Blz. 247 Paragraaf 3 - Financiering
        1. Blz. 248 Inleiding Financiering
        2. Blz. 249 Wettelijke kaders en treasurystatuut
        3. Blz. 250 Rentevisie en beleid
        4. Blz. 251 Renterisicobeheer
        5. Blz. 252 Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
        6. Blz. 253 Uitzettingen
        7. Blz. 254 Renteomslag
        8. Blz. 255 Garantstelling
        9. Blz. 256 Relatiebeheer
      4. Blz. 257 Paragraaf 4 - Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 258 Inleiding Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 259 Aanwezige kapitaalgoederen
        3. Blz. 260 Zorg voor de openbare ruimte
        4. Blz. 261 Wegen
        5. Blz. 262 Straatreiniging
        6. Blz. 263 Openbare verlichting
        7. Blz. 264 Verkeer en straatnaamborden
        8. Blz. 265 Riolering
        9. Blz. 266 Groen en bomen
        10. Blz. 267 Waterwegen en baggeren
        11. Blz. 268 Civiele kunstwerken
        12. Blz. 269 Spelen
        13. Blz. 270 Gebouwen
        14. Blz. 271 Budgetten en kredieten onderhoud/vervanging kapitaalgoederen
        15. Blz. 272 Relevante reserves
        16. Blz. 273 Kerngegevens kapitaalgoederen
      5. Blz. 274 Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering
        1. Blz. 275 Inleiding
        2. Blz. 276 Ambtelijke organisatie
        3. Blz. 277 Personeelskosten
        4. Blz. 278 Arbeidsmarkt
        5. Blz. 279 Huisvesting
        6. Blz. 280 Rechtmatigheid
      6. Blz. 281 Paragraaf 6 - Verbonden partijen
        1. Blz. 282 Algemeen
        2. Blz. 283 De BedrijfsvoeringsPartner
        3. Blz. 284 BNG
        4. Blz. 285 Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond
        5. Blz. 286 DCMR
        6. Blz. 287 Essendael Beheer B.V.
        7. Blz. 288 Evides
        8. Blz. 289 GEM Essendael C.V.
        9. Blz. 290 GGD
        10. Blz. 291 Jeugdhulp Rijnmond
        11. Blz. 292 Natuur en recreatiegebied IJsselmonde
        12. Blz. 293 NV BAR Afvalbeheer
        13. Blz. 294 Stedin
        14. Blz. 295 Stichting Distripark
        15. Blz. 296 SVHW
        16. Blz. 297 Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
        17. Blz. 298 MRDH
      7. Blz. 299 Paragraaf 7 - Grondbeleid
        1. Blz. 300 Inleiding
        2. Blz. 301 Grondbeleid
        3. Blz. 302 Actuele prognose
        4. Blz. 303 Reserve en risico's
      8. Blz. 304 Paragraaf 8 - Wet Open Overheid
        1. Blz. 305 Inleiding Wet Open Overheid
        2. Blz. 306 Woo contactfunctionaris & Passieve openbaarmaking
        3. Blz. 307 Actieve openbaarmaking
        4. Blz. 308 Informatiehuishouding op orde
    6. Blz. 309 4. Financiële begroting
      1. Blz. 310 Financiële samenvatting
        1. Blz. 311 Inleiding
      2. Blz. 312 Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 313 Inleiding
        2. Blz. 314 Toelichtingen
        3. Blz. 315 Structureel begrotingssaldo
        4. Blz. 316 Beoogde structurele stortingen en onttrekkingen aan reserves
      3. Blz. 317 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 318 Overzicht baten en lasten
      4. Blz. 319 Uitgangspunten meerjarenraming
        1. Blz. 320 Inleiding
      5. Blz. 321 Meerjaren balans
        1. Blz. 322 Meerjarenbalans
      6. Blz. 323 EMU-saldo
        1. Blz. 324 EMU-saldo
    7. Blz. 325 5. Bijlagen
      1. Blz. 326 Bijlage 1 - Investeringen
        1. Blz. 327 Nieuwe investeringen bijdrage activa van derden
        2. Blz. 328 Nieuwe investeringen met economisch nut
        3. Blz. 329 Nieuwe investeringen met maatschappelijk nut
        4. Blz. 330 Nieuwe investeringen met economisch nut, waarvoor een heffing kan worden geheven
      2. Blz. 331 Bijlage 2 - Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 332 Reserves
        2. Blz. 333 Voorzieningen
      3. Blz. 334 Bijlage 3 - Subsidieplafond 2025
        1. Blz. 335 Subsidieplafond
      4. Blz. 336 Bijlage 4 - Overzicht van de begroting op taakvelden
        1. Blz. 337 Overzicht op taakvelden
      5. Blz. 338 Bijlage 5 - Vertrekpunt begroting 2025 - 2028
        1. Blz. 339 Vertrekpunt begroting 2025-2028
      6. Blz. 340 Bijlage 6 - Afkortingenlijst
        1. Blz. 341 Afkortingenlijst
    8. Activiteiten
    9. Overzicht
    10. Zoeken
    11. Publicatie bijlagen
    12. Contact
    13. PrivacyStatement
    14. Sitemap