In deze paragraaf treft u informatie aan over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen. Aan de orde komt het gemeentelijke beleid een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid, en de lokale lastendruk in vergelijking met omliggende gemeenten.

Algemene uitgangspunten lokale heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Algemene uitgangspunten lokale heffingen

De uitwerking van de begroting 2025 vloeit voort uit de Voorjaarsnota 2025. Ten aanzien van de gemeentelijke belastingen en heffingen geldt een indexering van de (belasting)tarieven en heffingen met een percentage van 3% en/of maximaal kostendekkende tarieven. 

Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen

De gemeentelijke woonlasten worden bepaald door de uitgaven van burgers aan Onroerende zaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De OZB is een gemeentelijke belasting waarbij de opbrengsten in de algemene dekkingsmiddelen terecht komen en dus vrij besteedbaar zijn. Daarnaast zijn er gebonden heffingen die volledig bestemd zijn voor de uitvoering van gemeentelijke taken. De gebonden heffingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en retributies) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn (lager mag ook). Dit is inclusief de toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Albrandswaard kiest voor tarieven die 100% van de kosten dekken, uitgezonderd de tarieven voor lijkbezorgingsrechten. 

Algemene (beleids)ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Algemene (beleids)ontwikkelingen

Benchmark woonlasten
Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Albrandswaard en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente en het cumulatieve bedrag van de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing als zijnde de woonlasten per gemeente.

Kostenonderbouwing tarieven
In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de gebonden heffingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. opbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Het dekkingspercentage van het betreffende taakveld wordt hiermee weergegeven.

Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Hierna treft u een totaal overzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en de gebonden heffingen.

Gemeentelijke belastingen
Begroting
2024
2025
2026
2027
2028
Algemene dekkingsmiddelen
Onroerende zaakbelastingen
7.954.800
8.280.100
8.654.600
8.964.200
9.298.300
Gebonden heffingen
Begroting
2024
2025
2026
2027
2028
Afvalstoffenheffing
4.326.400
4.350.500
4.350.500
4.350.500
4.350.500
Rioolheffing
3.173.500
3.400.400
3.417.700
3.433.900
3.459.400

De geraamde opbrengsten zijn een gevolg van de tariefstelling en het aantal heffingseenheden.

OZB tarieven 2025

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - OZB tarieven 2025

Onroerende zaakbelastingen
De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt berekend naar een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Bij het bepalen van de opbrengst OZB voor de begrotingsjaren 2025 – 2028 wordt de opbrengstraming van 2024 gecorrigeerd met het stijgingspercentage van 3% exclusief areaaluitbreiding door nieuwbouw. 

OZB-tarieven 2025
Op basis van het voorgaande en door SVHW in juni/juli aangeleverde WOZ-waardeontwikkeling zien de OZB-tarieven voor 2025 er als volgt uit:

Onroerende zaakbelastingen
2024
2025
(als percentage van de WOZ-waarde)
Eigenaren woningen
0,1006%
0,1023%
Eigenaren niet-woningen
0,3970%
0,3991%
Gebruikers niet-woningen
0,3270%
0,3325%

Afvalstoffenheffing tarieven 2025

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Afvalstoffenheffing tarieven 2025

Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente Albrandswaard maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een planmatige inzet van de daarvoor gevormde voorzieningen. 

Onderbouwing kostendekkende tarieven
De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Afvalstoffenheffing
Omschrijving
2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente
2.298.600
Lasten vanuit de gemeente, inclusief (omslag)rente
1.112.200
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
-226.000
Netto kosten van de activiteit
3.184.800
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten
373.200
Overhead, inclusief (omslag)rente
133.300
Compensabele BTW
664.800
Totale kosten
4.356.100
Opbrengst afvalstoffenheffing
4.350.500
Dekkingspercentage
100%

Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2025 er ten opzichte van 2024 als volgt uit:

Afvalstoffenheffing
2024
2025
Eenpersoonshuishouden (vast tarief)
257,04
261,00
Tweepersoonshuishouden (vast tarief)
334,08
339,00
Meerpersoonshuishouden (vast tarief)
353,04
357,96
Variabel tarief 60 liter
1,15
1,15
Variabel tarief 30 liter
0,57
0,57
Variabel tarief container 240 liter
4,60
4,60

Rioolheffing tarieven 2025

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Rioolheffing tarieven 2025

Rioolheffing
Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te betalen die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. Het Programma Stedelijk Water (PSW) 2021-2025 geldt als basis bij de berekening van de tarieven voor de rioolheffing. 

De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Rioolheffing
Omschrijving
2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente
1.679.834
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
-39.600
Voorziening beklemde middelen
1.093.000
Netto kosten van de activiteit
2.733.234
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten
345.600
Overhead, inclusief (omslag)rente
313.800
Compensabele BTW
511.200
Totale kosten
3.903.834
Opbrengst rioolheffing
3.400.400
Dekkingspercentage
87%

Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2025 er ten opzichte van 2024 als volgt uit:

Rioolheffing
2024
2025
Eenpersoonshuishouden
220,50
227,04
Meerpersoonshuishouden
294,00
302,76

Lijkbezorging tarieven 2025

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Lijkbezorging tarieven 2025

Lijkbezorging
Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Rhoon en Poortugaal worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten.

De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Lijkbezorgingsrechten
Omschrijving
2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente
204.900
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
274.300
Netto kosten van de activiteit
479.200
Overhead, inclusief omslagrente
178.200
Totale kosten
657.400
Opbrengst lijkbezorgingsrechten
214.400
Dekkingspercentage
33%

Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2025 er ten opzichte van 2024 als volgt uit:

Lijkbezorging
2024
2025
Particulier graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar
1.815
1.815
Particulier dubbel graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar
3.620
3.620
Particulier graf in Rhoon (2 diep) voor een periode van 20 jaar
2.970
2.970
Begraafkosten (personen vanaf 18 jaar)
1.405
1.405
Afkoop van verplichte onderhoudskosten 1 diep (20 jaar)
925
925

Leges

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Leges

De algemene verhoging als gevolg van prijsindexering van de overige gemeentelijke heffingen bedraagt in beginsel 3% met dien verstande dat de opbrengst maximaal kostendekkend mogen zijn. 

Leges 
Voor producten en diensten die de gemeente aan burgers, bedrijven en anderen verleent, worden leges in rekening gebracht. De belangrijkste hiervan zijn de leges voor burgerzaken (paspoort, rijbewijs, huwelijksvoltrekking, enz.), aanvraag APV-vergunningen en omgevingsvergunningen. Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven wordt gekeken naar de kostendekkendheid.

De leges worden geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges zijn wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn. Volgens de gemeentewet mag de legesverordening als geheel bezien maximaal kostendekkend zijn. Het is mogelijk om kruissubsidiëring toe te passen. Daarmee wordt verstaan: het hoger stellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden.

De kosten en opbrengsten van de leges zien er als volgt uit:

Leges
Hoofdstuk/Paragraaf
Kosten taakveld
Overhead
BTW
Lasten
Baten
Dekking
1. Algemene dienstverlening
Paragraaf 1.1 - Burgerlijke stand
49.616
23.778
73.394
45.106
61%
Paragraaf 1.2 - Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
353.482
115.477
468.959
442.005
94%
Paragraaf 1.3 - Rijbewijzen
68.174
36.247
104.421
105.426
101%
Paragraaf 1.4 - Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens
4.899
431
5.330
4.062
76%
Paragraaf 1.5 - Bestuursstukken
Paragraaf 1.6 - Vastgoedinformatie
Paragraaf 1.7 - Overige publiekszaken
7.801
2.584
10.385
9.635
93%
Paragraaf 1.8 - Gemeentearchief
Paragraaf 1.9 - Bijzondere wetten
20.068
19.057
39.125
41.974
107%
Paragraaf 1.10 - Diversen
Totaal Algemene Dienstverlening
504.000
197.600
-
701.600
648.200
92%
Hoofdstuk/Paragraaf
Kosten taakveld
Overhead
BTW
Lasten
Baten
Dekking
2. Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet
2.3. Omgevingsvergunning
551.100
523.600
5.500
1.080.200
448.200
41%
Totaal Algemene Dienstverlening ihkv Omgevingswet
551.100
523.600
5.500
1.080.200
448.200
41%
Hoofdstuk/Paragraaf
Kosten taakveld
Overhead
BTW
Lasten
Baten
Dekking
3. Diensten waarop de Europese dienstenrichtlijn van toepassing is
Paragraaf 3.1 - Horeca
4.822
2.592
7.414
2.732
37%
Paragraaf 3.2 - Gereserveerd
3.072
3.072
0%
Paragraaf 3.3 - Winkeltijdenwet
Paragraaf 3.4 - Organiseren evenement of markt
3.786
678
4.464
470
11%
Paragraaf 3.5 - Standplaatsen
Paragraaf 3.6 - Huisvestingswet 2014
Paragraaf 3.7 - In dit hoofdstuk niet benoemd besluit
1.935
1.166
3.101
2.405
78%
Totaal Dienstverlening Europese Richtlijn
13.600
4.400
-
18.100
5.600
31%
KOSTENDEKKING LEGES TOTALE TARIEVENTABEL
1.068.700
725.600
5.500
1.799.900
1.102.000
61%

Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid

Indien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. De kwijtscheldingen lopen via het SVHW. De kwijtscheldingen hebben betrekking op de afvalstoffenheffing en rioolheffing. De kosten van verleende kwijtscheldingen worden doorberekend in de tarieven van de betreffende heffingssoorten.

In de begroting 2025 zijn de volgende bedragen voor kwijtschelding opgenomen:

Kwijtschelding
2024
2025
2026
2027
2028
Afvalstoffenheffing
98.600
98.600
98.600
98.600
98.600
Rioolheffing
100.000
100.000
100.000
100.000
100.000
Totaal
198.600
198.600
198.600
198.600
198.600

Overzicht belastingdruk

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Overzicht belastingdruk

Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten inzichtelijk gemaakt.

Omschrijving
2023
2024
2025
Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten
Absoluut
In %
A: Eénpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik
€ 220,50
€ 220,50
€ 227,04
€ 6,54
3%
Afval**
€ 243,00
€ 257,04
€ 261,00
€ 3,96
2%
Totaal
€ 463,50
€ 477,54
€ 488,04
€ 10,50
2%
B1: Tweepersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik
€ 294,00
€ 294,00
€ 302,76
8,76
3%
Afval (tweepersoons)**
€ 315,00
€ 334,08
€ 339,00
€ 4,92
2%
Totaal
€ 609,00
€ 628,08
€ 641,76
€ 13,68
2%
B2: Meerpersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik
€ 294,00
€ 294,00
€ 302,76
€ 8,76
3%
Afval (meerpersoons)**
€ 333,00
€ 353,04
€ 357,96
€ 4,92
1%
Totaal
€ 627,00
€ 647,04
€ 660,72
€ 13,68
2%
C: Eénpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 520.100*
Rioolgebruik
€ 220,50
€ 220,50
€ 227,04
€ 6,54
3%
Afval**
€ 243,00
€ 257,04
€ 261,00
€ 3,96
2%
OZB-eigendom
€ 512,77
€ 516,08
€ 532,06
€ 15,98
3%
Totaal
€ 976,27
€ 993,62
€ 1.020,10
€ 26,48
3%
D1: Tweepersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 520.100*
Rioolgebruik
€ 294,00
€ 294,00
€ 302,76
€ 8,76
3%
Afval (tweepersoons)**
€ 315,00
€ 334,08
€ 339,00
€ 4,92
2%
OZB-eigendom
€ 512,77
€ 516,08
€ 532,06
€ 15,98
3%
Totaal
€ 1.121,77
€ 1.144,16
€ 1.173,82
€ 29,66
3%
D2: Meerpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 520.100*
Rioolgebruik
€ 294,00
€ 294,00
€ 302,76
€ 8,76
3%
Afval (meerpersoons)**
€ 333,00
€ 353,04
€ 357,96
€ 4,92
1%
OZB-eigendom
€ 512,77
€ 516,08
€ 532,06
€ 15,98
3%
Totaal
€ 1.139,77
€ 1.163,12
€ 1.192,78
€ 29,66
3%
*OZB-grondslag voor 2023 en 2024 is de gemiddelde WOZ-waarde uit Coelo. OZB 2025 uitgaande van 1,4% stijging WOZ en concept tarief 2025.
** Bovenop dit tarief komt het variabel tarief per aanbieding/lediging per zak (60 ltr of 30 ltr)) á € 1,15 resp. € 0,57 of per container á € 4,60.

Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten

De woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2025 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten in 2024. Deze vergelijking maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Albrandswaard en omliggende gemeenten inzichtelijk. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een gezin met een koopwoning.  

tarieven per gemeenten 2024
afvalstoffenheffing
rioolheffing
OZB-tarief
gem. woningwaarde
woonlasten*
Albrandswaard
425
294
0,1006%
513.000
1.236
Barendrecht
441
199
0,0878%
486.000
1.067
Ridderkerk
386
215
0,0903%
395.000
957
Zwijndrecht
368
322
0,0866%
389.000
1.027
Hendrik-Ido-Ambacht
410
218
0,0934%
465.000
986
* Coelo-Atlas 2024

Vergelijking woonlasten 2023 en 2024

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Vergelijking woonlasten 2023 en 2024

Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2024)

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2024)

De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte en de ontwikkeling van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde ozb, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing minus een eventuele heffingskorting. Uit de grafiek is af te lezen dat de hoogste stijging van de woonlasten in de gemeente Dordrecht plaatsvindt, met een stijging van 17,04%. Daarentegen zijn de woonlasten in Zoetermeer als enige gemeente gedaald, met -0,84%. Albrandswaard kent een stijging van 1,95%.