Om de programma's uit de begroting te kunnen realiseren, is een goede bedrijfsvoering belangrijk. Volgens de toelichting op het BBV geeft de paragraaf Bedrijfsvoering de gemeenteraad hier inzicht in.
Bedrijfsvoering gaat over de bedrijfsprocessen om de beleidsdoelstellingen te realiseren en de sturing en de beheersing daarvan. Bedrijfsvoeringsprocessen zorgen voor een efficiënte en effectieve uitvoering van de beleidsprogramma’s, volgens de geldende wetgeving.
In deze paragraaf wordt aan de hand van belangrijke ontwikkelingen en thema's aangegeven hoe de bedrijfsvoering integraal bijdraagt aan deze ontwikkelingen het komende jaar en/of de komende jaren.
Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering
Ambtelijke organisatie
Terug naar navigatie - Ambtelijke organisatieIn 2025 bouwt Albrandswaard verder aan de ambtelijke organisatie. Medewerkers in dienst van Albrandswaard gaven in 2024 al in belangrijke mate vorm en uitvoering aan het beleid en de dienstverlening sinds de ontvlechting van de BAR-organisatie. Per 2025 wordt de samenwerkingsovereenkomst (SWO) met Ridderkerk opgeheven en treden ook de medewerkers die voor Albrandswaard taken uitvoeren binnen de SWO in dienst van onze gemeente.
De ontwikkeling van onze organisatie richt zich in 2025 op onze kernwaarden: nabijheid, eigenaarschap, opgavegericht en betrouwbaar. Wij profileren ons als een aantrekkelijke werkgever. Aantrekkelijk werkgeverschap draagt bij aan het creëren van een gevoel van verbondenheid met de organisatie en is een effectief middel voor het aantrekken van nieuw talent en het behouden van huidige medewerkers. Investeren in aantrekkelijk werkgeverschap resulteert in kostenbesparingen op het gebied van werving en behoud van personeel en bevordert de betrokkenheid en bevlogenheid van werknemers binnen de organisatie.
De bedrijfsvoeringstaken, met uitzondering van gemeentelijke communicatie, blijven onderdeel van de van de nieuwe BAR-organisatie met de naam “De Bedrijfsvoeringspartner”. In 2025 verschuift de focus van ontvlechting langzamerhand naar de verdere ontwikkeling van de bedrijfsvoering voor de drie gemeenten. Tegelijkertijd staat 2025 nog steeds in het teken van de basis op orde brengen. Een aantal ontvlechtingsactiviteiten loopt ook nog in 2025 door.
Personeelskosten
Terug naar navigatie - PersoneelskostenPer 1 januari 2025 treden de medewerkers die voor Albrandswaard taken uitvoeren binnen de SWO met Ridderkerk in dienst van onze gemeente. Het begrote aantal FTE in dienst van de gemeente neemt daarmee toe naar 159,84.
Voor de loonkostenbegroting gaan wij uit van formatie x werkgeverslasten op basis van 98,5% van de maximale schaalbedragen. De overige personeelslasten, zoals bijvoorbeeld de kosten voor vergoeding van woon-werk verkeer, dienstreizen, thuiswerkvergoeding, gratificaties en reservering spaarverlof, ramen we op basis van vaste bedragen per fte. De opleidingskosten zijn begroot op 1% van de loonsom. Voor de uitvoering van hun taken hebben teams ondersteunende middelen nodig zoals abonnementen, licenties, materialen, dienstkleding, verzekeringen en aanverwante zaken. Deze zijn opgenomen in deze begroting.
Hieronder volgt een overzicht van de totale personeelskosten van Albrandswaard in 2025.
Kosten eigen organisatie Albrandswaard | € 14.490.300 |
Kosten De Bedrijfsvoeringspartner | € 5.517.200 |
Totaal | € 20.007.500 |
Arbeidsmarkt
Terug naar navigatie - ArbeidsmarktEr is ook in 2025 sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Sommige vacatures zijn moeilijk te vervullen wat gevolgen kan hebben voor onze ambities en plannen. Daar waar noodzakelijk huren we externe medewerkers in. Dit heeft vaak een kostenverhogend effect. Naast het geld is de beperkte beschikbare capaciteit een factor die moet worden meegenomen in de prioritering van projecten en investering.
Huisvesting
Terug naar navigatie - HuisvestingNa de ontvlechting is gebleken dat het aantal werkplekken en vergaderruimtes in het gemeentehuis ontoereikend is. De komende periode zoeken we naar mogelijkheden om het aantal werkplekken uit te breiden.
De buitendienst was tot en met juli 2024 centraal gehuisvest op de gemeentewerf in Barendrecht, waar al het gezamenlijke materiaal en materieel zich bevond. Per augustus 2024 is de gemeentewerf gevestigd aan de Binnenbaan in Rhoon, deze locatie wordt tijdelijk gehuurd totdat de NV BAR-Afvalbeheer verhuisd is naar een locatie elders. Na het vertrek van de NV BAR-Afvalbeheer verhuisd de gemeentewerf naar de Nijverheidsweg.
Rechtmatigheid
Terug naar navigatie - RechtmatigheidVanaf 2023 zijn gemeentes verplicht in de jaarrekening een rechtmatigheidsverantwoording op te nemen. Hiermee legt het college verantwoording af over de naleving van de geldende wet- en regelgeving bij de totstandkoming van de baten en lasten en balansmutaties in de jaarrekening. De kaderstelling op het gebied van rechtmatigheid is geregeld in onze financiële verordening en het normenkader.
In deze paragraaf wordt bij de jaarstukken, op basis van de kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV, aanvullende informatie gegeven over:
• De individueel geconstateerde afwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording, mits deze de rapportagegrens overschrijden;
• Welke acties wij ondernemen om afwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording in de toekomst te voorkomen, en
• Niet-financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van het beleid ten aan zien van Misbruik en Oneigenlijk gebruik, de bepalingen in de Gids Proportionaliteit en de wet Fido en bijbehorende regelingen (bijvoorbeeld toelichting opnemen over fraude/integriteitszaken door eigen medewerkers).