Paragraaf 6 - Verbonden partijen
Algemeen
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - AlgemeenDe gemeente Albrandswaard heeft de kadernota verbonden partijen vastgesteld voor de periode 2016 – 2020. Het doel van deze nota is een methodiek te ontwikkelen waarmee de bestaande verbonden partijen kunnen worden beoordeeld en aangestuurd. De nota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1 januari 2015 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.
De BedrijfsvoeringsPartner
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - De BedrijfsvoeringsPartnerGemeenschappelijke regeling De BedrijfsvoeringsPartner (DBP) |
Vestigingsplaats Barendrecht |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||
Stemverhouding |
33,33% |
|||
Openbaar belang |
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken. - In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten het werkgeverschap en de inkoopfunctie uit te voeren. - Het doel van de samenwerking is om door het samenvoegen van grote delen van de ambtelijke organisaties de burgers van de drie gemeenten kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden. - Er wordt invulling gegeven op de zeven inhoudelijke verbindende thema's van de drie gemeenten. Deze thema's zijn: duurzaamheid, veiligheid, economie, maatschappij, voorzieningen, ruimte en mobiliteit. |
|||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de DBP-organisatie en bestaat uit de drie colleges van de 3 DBP-gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Dit bestuur vergadert vier keer per jaar. Het dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestur), twee van elke deelnemende gemeente, te weten één wethouder en de burgemeester, de voorzitter meegerekend. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
In 2025 verschuift de focus langzamerhand naar de verdere ontwikkeling van de bedrijfsvoering voor de drie gemeenten. En tegelijkertijd zal 2025 ook nog steeds in het teken staan van de basis op orde brengen. Een aantal ontvlechtingsactiviteiten loopt ook nog in 2025 door. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
500 |
500 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
4.741 |
4.478 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
0 |
Bijdrage gemeente 2025 |
7.424 |
|
Risico's |
Uitvoering/implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, informatie beveiliging, ver(der)gaande digitalisering van de werkprocessen en dienstverlening. Voldoende en gekwalificeerd personeel om de opdrachten en (wettelijke) taken en opgaven uit te voeren. |
|||
Sturingscenario |
Chauffeur |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
BNG
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - BNGNV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Naamloze vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
354 gemeenten |
|||
Stemverhouding |
0.006% |
|||
Openbaar belang |
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijk belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van aandeelhouders via de wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
BNG Bank heeft de eigen strategie vastgelegd in ‘ons kompas naar impact’. Het hoofddoel van deze strategie blijft dat de bank zich als belangrijkste kredietverstrekker in het publieke domein zal blijven inzetten voor het socialer en duurzamer maken van Nederland. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
11 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2025 |
0 |
|
Risico's |
Nihil, door de solide financiële positie kan BNG de marktleidersrol als financier van de publieke sector goed vervullen. Vooraanstaande ratingbureaus waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Centrum Jeugd & Gezin RijnmondCentrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Stichting |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. |
|||
Stemverhouding |
3,6% |
|||
Openbaar belang |
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Raad voor Publiek Belang. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Stabiel |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
2.884 |
3.168 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
6.902 |
8.154 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
Bijdrage gemeente 2025 |
1.032 |
||
Risico's |
Onzekerheid over de kostenstijgingen door inflatie, macro-economische ontwikkelingen, overheidsmaatregelen en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt die hun impact hebben op de continuïteit van zorg en financien. |
|||
Sturingscenario |
n.t.b. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
DCMR
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - DCMRGemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
1,8% |
|||
Openbaar belang |
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeenten t.a.v. de uitvoering van Besluit Bodemkwalititeit. |
|||
Bestuurlijk belang |
1 lid dagelijks bestuur en daarmee 1 lid algemeen bestuur. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De per 1 januari 2024 in werking getreden Omgevingswet vraagt de aandacht. Samen met alle participanten brengt DCMR de nieuwe werkwijze in praktijk, o.a. door steeds meer inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De ingezette ontwikkeling naar een datagedreven DCMR wordt in 2025 doorgezet. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
3.841 |
3.466 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
12.414 |
21.259 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
Bijdrage gemeente 2025 |
499 |
||
Risico's |
Controle over en sturing op het financieel resultaat. De komst van de Omgevingswet zorgt voor wat onzekerheid in deze. Daarnaast het werven van nieuwe mensen in de huidige moeilijke markt en het behouden van de kennis. |
|||
Sturingscenario |
Chauffeur |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Essendael Beheer B.V.
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Essendael Beheer B.V.Essendael Beheer BV |
Besloten vennootschap |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeente Albrandswaard en Bouwfonds Property Development BV (BPD BV). |
|||
Stemverhouding |
50% |
|||
Openbaar belang |
Essendael Beheer BV fungeert als beherend vennoot in GEM Essendael CV. |
|||
Bestuurlijk belang |
Wethouder RO, Economie, Milieu & Duurzaamheid en wethouder Buitenruimte & Wonen zijn lid van de raad van commissarissen. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Goed, stabiel voor de afsluiting van de locatie. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
291 |
365 |
Aandelen kapitaal |
9 |
Vreemd vermogen |
10 |
30 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
74 |
Bijdrage gemeente 2025 |
0 |
|
Risico's |
Nihil, vrijwel alle kosten en opbrengsten zijn reeds gemaakt. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Evides
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - EvidesBV Gemeenschappelijk Bezit Evides (water) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Besloten vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten (21 stuks in Zuid Holland zuid) en Provincies |
|||
Stemverhouding |
0,28% |
|||
Openbaar belang |
Zorg dragen voor de watervoorziening binnen het voorzienngsgebied.De gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van deze instelling voor nutsvoorzieningen, omdat deze nut heeft voor de inwoners van de gemeente, en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van Aandeelhouders via wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Voor drinkwater is sprake van een gebonden klantenmarkt met monopolie. Daarnaast is voor industriewater sprake van een concurrerende markt. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
902 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2025 |
0 |
|
Risico's |
GBE BV is houder van 50% aandelen in Evides NV. Onze gemeente heeft een belang van 1,1% in GBE. De hoogte van de solvabilliteit en de hoogte van het eigen vermogen is ruimschoots voldoende (ten opzichte van de gemeentelijke boekwaarde) om het financieel risico af te dekkken. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
GEM Essendael C.V.
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GEM Essendael C.V.GEM Essendael CV |
Commanditaire vennootschap |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeente Albrandswaard, Essendael Beheer BV en BPD BV. |
|||
Stemverhouding |
33% |
|||
Openbaar belang |
De CV is een samenwerking tussen de gemeente, BPD BV en Essendael Beheer BV. Deze BV is beherend vennoot. De gemeente en BPD BV zijn de commanditaire vennoten. De CV heeft onder andere als doel locatie-ontwikkeling. |
|||
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van de CV berust bij Essendael Beheer BV. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
- |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2025 |
0 |
|
Risico's |
De jaarlijkse winst komt voor 48% ten gunste van de gemeente. Een deel van de te verwachte resultaten is opgenomen in het meerjarenperspectief. Een latere en/of lagere winstuitkering heeft mogelijk gevolgen voor het sluitend meerjaren perspectief van de begroting. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
GGD
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GGDGemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 gemeenten regio Rijnmond. |
|||
Stemverhouding |
7,69% |
|||
Openbaar belang |
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de wet Publiek Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. |
|||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Ten opzichte van de voorgaande vierjarenbegroting is door het bestuur bij aanvang van de begrotingscyclus 2024-2027 gekozen voor een versteviging van het basistakenpakket. Als gevolg van de toenemende infectiedruk, aangepaste wet- en regelgeving en bijkomende werklast, was de huidige begroting niet meer toereikend om alle wettelijke basistaken die bij de GGD belegd zijn per 2024 en verder uit te voeren. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2025 |
288 |
|
Risico's |
Niet de deelnemende gemeenten zijn risicodragend voor de GGD-RR maar de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Er zijn op dit punt geen veranderingen te verwachten. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Jeugdhulp Rijnmond
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Jeugdhulp RijnmondGemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en Rotterdam. |
|||
Stemverhouding |
6,25% |
|||
Openbaar belang |
Doel: Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang. Het realiseren van schaalvoordelen. Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. |
|||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Afgelopen jaren een sterke stijging in kosten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2025 |
4.881 |
|
Risico's |
De deelnemende gemeenten zijn risicodragend maar het zorggebruik wordt per gemeente afgewikkeld. Er wordt gewerkt aan optimalisatie van de backoffice om zo sturingsinformatie over zorggebruik en wachttijden te verbeteren. Focus dient komende tijd te liggen op de stijgende zorgkosten en de instroom van extra jongeren met een zorgvraag. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Natuur en recreatiegebied IJsselmonde
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Natuur en recreatiegebied IJsselmondeGemeenschappelijke regeling voor het natuur- en recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Rotterdam en provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
14% |
|||
Openbaar belang |
Ontwikkeling en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap op IJsselmonde. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde. |
|||
Bestuurlijk belang |
2 algemeen bestuursleden waarvan 1 in het dagelijks bestuur. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Bezuinigingen vormgegeven i.v.m. de verwachte afname van het budget. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
4.992 |
5.235 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
1.651 |
1.375 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
200 |
Bijdrage gemeente 2025 |
233 |
|
Risico's |
Structurele tekorten middellange termijn, waardoor er nagedacht dient te worden over mogelijke bezuinigingen die invloed kunnen hebben op de bescherming van het gebied. |
|||
Sturingscenario |
n.t.b. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
NV BAR Afvalbeheer
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - NV BAR AfvalbeheerNV BAR Afvalbeheer |
Vestingsplaats Rhoon |
Naamloze vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||
Stemverhouding |
33,33% |
|||
Openbaar belang |
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen. |
|||
Bestuurlijk belang |
Collegelid als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De verwerkingsprijzen van afval en de opbrengsten van grondstoffen fluctueren. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
100 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2025 |
2.309 |
|
Risico's |
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Stedin
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - StedinStedin Groep |
Naamloze vennootschap |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
53 Nederlandse gemeenten |
|||
Stemverhouding |
0,42% |
|||
Openbaar belang |
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat deze maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Om de versnelling van de energietransitie mogelijk te maken, de economische groei te faciliteren en de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, zal tot en met 2030 fors geïnvesteerd worden in de netten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
607 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2025 |
0 |
|
Risico's |
Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van sterk gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Stichting Distripark
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Stichting DistriparkStichting Distripark |
Stichting |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeente Albrandswaard, Port of Rotterdam NV. |
|||
Stemverhouding |
50% |
|||
Openbaar belang |
Ontwikkeling en exploitatie van het Distripark Eemhaven. |
|||
Bestuurlijk belang |
In onderling overleg huisvesten van bedrijven passend bij de bestuurlijke afspraken vanuit de bestuursovereenkomst. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Stabiel |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
nb |
nb |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
nb |
nb |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2025 |
0 |
|
Risico's |
- |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
SVHW
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - SVHWSamenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
Vestigingsplaats Klaaswaal |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
20 gemeenten, waterschap Hollandse Delta en Regionale Afvalstoffen Dienst Hoeksche Waard. |
|||
Stemverhouding |
3,3% |
|||
Openbaar belang |
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de waardebepaling, in het kader van de wet WOZ. |
|||
Bestuurlijk belang |
Bevoegheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is overgedragen aan de VP. Het algemeen bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de ambtelijke commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het algemeen bestuur: 1 lid (portefeuillehouder Financiën). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Er wordt een daling verwacht van de aantallen bezwaren door no-cure-no-pay bureaus. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
829 |
829 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
1.357 |
6.808 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
6.705 |
Bijdrage gemeente 2025 |
326 |
|
Risico's |
Uittreding van deelnemers en nieuwe ontwikkeling op gebied van de wetgeving kunnen leiden tot stijging van de deelnemersbijdrage voor de overgebleven deelnemers. Andersom heeft toetreding van nieuwe deelnemers invloed op de kosten die door meerdere deelnemers gedragen kunnen worden. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Veiligheidsregio Rotterdam RijnmondVeiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) |
Vestingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 gemeenten uit het Rijnmond gebied. |
|||
Stemverhouding |
7,7% |
|||
Openbaar belang |
(Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongevalslachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio's heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer. |
|||
Bestuurlijk belang |
Burgemeester is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur (+ 1 plaatsvervangend lid). Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonersaantal van boven 50.000. Zij brengen voor elk volgende 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit toe een maximum van elf stemmen per gemeente. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Verschuiving van de klassieke branden, hulpverleningen en ander onheil, naar 'nieuwe crises'. Nieuwe crises vragen om een andere aanpak. Een aanpak vanuit meerdere disciplines, die met spoed samen aan de slag moeten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
9.664 |
7.254 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
99.081 |
95.775 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
628 |
Bijdrage gemeente 2025 |
1.797 |
|
Risico's |
De personele capaciteit van de brandweervrijwilligers staat onder druk. Vooral het werven van voldoende vrijwilligers, die overdag beschikbaar zijn, wordt steeds moeilijker. Zeker in kleinere dorpskernen is het lastig om de paraatheid 24 uur per dag, 7 dagen in de week, te garanderen. De VRR heeft als prioriteit om de dekking op niveau te krijgen en te houden en werkt aan andere vormen en manieren van brandweerzorg. Daarnaast wordt jaarlijks onderhandeld met zorgverzekeraars over het budget inzake spreiding en beschikbaarheid van de ambulancezorg. De onderhandelingen gaan o.a. over de te leveren prestaties en vooral het aantal te leveren diensten. Daaraan gerelateerd zijn afspraken over het aantal ambulancevoertuigen en postlocaties. Het risico bestaat, dat de VRR de gemaakte afspraken met de zorgverzekeraars over het te leveren aantal diensten niet kan nakomen. Een oorzaak kan bijvoorbeeld zijn de schaarste aan personeel, door ziekteverzuim of vertrek van medewerkers. Niet geleverde diensten worden in mindering gebracht op het afgesproken budget. De komende jaren blijft dit risico zich voordoen. Tot slot krijgt de VRR steeds meer te maken met extreme premiestijging van verzekeringen. Daarnaast bestaat de kans, dat een aantal risico’s niet meer verzekerbaar blijven. Deze ontwikkeling geldt voor alle veiligheidsregio’s. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
MRDH
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - MRDHGemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Gemeenschap-pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
23 gemeenten |
|||
Stemverhouding |
4,35% |
|||
Openbaar belang |
Samenwerking in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) op het gebied van verkeer en vervoer en het verbeteren van het economisch vestigingklimaat. De MRDH moet leiden tot het verbeteren van het economisch vestigingsklimaat en van de bereikbaarheid van de regio. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in het algemeen bestuur door de burgemeester. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Geen opmerkingen. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2025 |
31 december 2025 |
|||
Eigen vermogen |
40.517 |
40.517 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
1.610.160 |
1.610.160 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2025 |
nb |
Bijdrage gemeente 2025 |
81 |
|
Risico's |
Een te kleine risicobuffer binnen een bepaald project, kan leiden tot vertraging of een lagere bijdrage voor andere projecten. Het aantal reizigers in het OV is afgenomen, wat voor de vervoersondernemingen heeft geleid tot minder opbrengsten. De gevolgen kunnen van invloed zijn op de MRDH, omdat zij railvoertuigen en -infrastructuur en bussen financiert. De MRDH heeft voor deze financieringen echter een aantal reserves gevormd. Hiermee vangen zij het risico (gedeeltelijk) op. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||