Uitgaven

0%
€ 7.426.400
0% Complete

Inkomsten

0%
€ 855.700
0% Complete

Saldo

0%
€ 6.570.700

Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur

Uitgaven

0%
€ 7.426.400
0% Complete

Inkomsten

0%
€ 855.700
0% Complete

Saldo

0%
€ 6.570.700

1.1 Openbare Orde en Veiligheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Veilige leefomgeving voor iedereen
In Albrandswaard hebben we oog voor elkaar. We zorgen samen met inwoners, ondernemers en partners, zoals politie, de brandweer en het buurtpreventieteam voor de veiligheid en het veiligheidsgevoel van onze inwoners. Dat doen we door criminaliteit en overlast te voorkomen waar dat kan maar ook door op te treden als het nodig is. De komende jaren zal er naast de reguliere taken sprake zijn van een vijftal speerpunten: Jeugd en Jongeren aanpak, Integrale aanpak Zorg en Veiligheid, High Impact Crimes, Zichtbare Handhaving en Toezicht en Ondermijning.

Jeugd en Jongerenaanpak
In Albrandswaard is besloten tot een integrale jongerenaanpak. Een aanpak gericht op het in kaart brengen van de aard en omvang van de overlast van jongeren maar ook op het voorkomen van overlast. Doormiddel van jeugdacties, jongerenbijeenkomsten en voorlichting ten aanzien van verdovende middelengebruik, wapenbezit en geweld wordt hierop ingezet. Het is belangrijk dat scholen en sportverenigingen vroeg signaleren wanneer het niet goed gaat met een van hun leerlingen of leden. Immers wij willen dat onze jongeren veilig kunnen opgroeien. Meldingen van inwoners zijn van belang om in te spelen op aandachtspunten. Samen met jongerenwerkers, boa’s en politie wordt contact gelegd met overlast gevende jongeren en omwonenden c.q. melders om samen tot een oplossingen te komen.

Integrale aanpak Zorg en Veiligheid
De meldingen van overlast door personen met onbegrepen gedrag zijn nog steeds hoog, maar de afgelopen twee jaar stabiel. Door vroeg signaleren en een goede samenwerking tussen de partners in de zorg en veiligheid kunnen we tijdig hulp bieden of ingrijpen. Er is een coördinator aangesteld die een integrale aanpak nastreeft gericht op adequate oplossing van problemen op het Zorg en Veiligheidsterrein zowel individueel als beleidsmatig ook weer gericht op voorkomen, aanpakken en doorpakken. Daarnaast implementeren we een op- en afschaalmodel om casuïstiek op het gebied van woonoverlast gestalte te geven.

Zichtbare Handhaving en Toezicht
Zien en gezien worden is ons uitgangspunt. Inwoners moeten veilig zijn en zich veilig voelen in onze gemeente. Dat betekent specifiek inzetten op gebieden waar dat nodig is en inwoners dat vragen. Met meer zichtbare toezicht en handhaving door o.a. een spreekuur, het deelnemen aan preventieve acties en bijeenkomsten, als ook door cameratoezicht bij de metrostations werken we aan meer veiligheid en een groter veiligheidsgevoel in onze gemeente.

Ondermijning
In Albrandswaard pakken we ondermijning aan. Met de aanpak van ondermijning voorkomen en bestrijden we samen met onze partners de onzichtbare criminaliteit. Deze criminaliteit ondermijnt het gezag en tast het vertrouwen van de samenleving in de autoriteiten aan. Door middel van voorlichting en campagnes zorgen wij voor meer bewustwording onder ketenpartners, bewoners en ondernemers. Wij organiseren bedrijvencontroles met onze partners zoals Politie, ROBT, RDW, DCMR en Stedin. Verder vergroten en delen we kennis binnen ons netwerk en gaan we intensiever samenwerken met onze partners.

Wat willen we bereiken
Onze jongerenaanpak leidt ertoe dat jongeren veilig en gezond opgroeien zonder dat overlast wordt ervaren of dat zij in criminaliteit vervallen. Met partners uit het zorg en veiligheid domein zorgen we ervoor dat we in een vroeg stadium hulp bieden of ingrijpen in complexe situaties en bij mensen met onbegrepen gedrag voordat escalatie plaatsvindt.
Met meer zichtbaar toezicht en handhaving in specifieke gebieden van onze gemeente wordt het veiligheidsgevoel van onze inwoners vergroot. Dit geldt ook voor de aanpak van High Impact Crimes.  
Door aanpak van ondermijning zorgen we ervoor dat onze samenleving veilig is en er bewustzijn is ten aanzien van de risico’s.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

CWP 1.1.3 Het gevoel van veiligheid vergroten door een betere (meer) zichtbaarheid van toezicht en handhavers op straat.

Terug naar navigatie - CWP 1.1.3 Het gevoel van veiligheid vergroten door een betere (meer) zichtbaarheid van toezicht en handhavers op straat.

Zo gaan we dat doen

CWP 1.1.4 Perspectief bieden aan personen met multi-problematiek en overlast terugdringen van personen met complexe problematiek waaronder verward gedrag.

Terug naar navigatie - CWP 1.1.4 Perspectief bieden aan personen met multi-problematiek en overlast terugdringen van personen met complexe problematiek waaronder verward gedrag.

Zo gaan we dat doen

CWP 1.1.5 Zien en gezien worden is het motto bij ondermijning. We voorkomen dat criminelen of criminele organisaties (on)bewust worden gefaciliteerd bij criminele praktijken. We gaan verweving van de onder- en bovenwereld tegen.

Terug naar navigatie - CWP 1.1.5 Zien en gezien worden is het motto bij ondermijning. We voorkomen dat criminelen of criminele organisaties (on)bewust worden gefaciliteerd bij criminele praktijken. We gaan verweving van de onder- en bovenwereld tegen.

Zo gaan we dat doen

1.2 Algemeen Bestuur

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een frisse blik op lokaal bestuur
Het bestuur van Albrandswaard is effectief in haar communicatie met regionale partners zoals de MRDH, VRR, Landschapstafel, Jeugdhulp, NRIJ etc. We zijn helder over onze besluiten en zijn duidelijk over waarom soms toch een besluit moet worden genomen dat afwijkt van de wensen van inwoners, ondernemers, verenigingen of een maatschappelijke partner. 

Wijkregie 
Wij willen als bestuur weten wat er leeft bij onze inwoners. Maar ook helpen we ideeën en initiatieven mogelijk te maken. Zo merken inwoners dat het de moeite waard is om in gezamenlijkheid met elkaar bij te dragen aan hun woonomgeving. Wijkregie ondersteunt en maakt mogelijk dat inwoners aan de slag gaan met hun plannen. Dat doen we door regelmatig en goed contact te hebben met inwoners en hen te vragen om mee te denken. Dit betekent ruimte geven en vertrouwen bieden voor ideeën en initiatieven. En ook heel praktisch mensen de weg wijzen of vragen om mee te helpen bij plannen voor hun buurt of wijk. Hierdoor voelen inwoners zich meer betrokken bij hun eigen leefomgeving en zijn ze eerder bereid om opnieuw een bijdrage te leveren. 

Dienstverlening
Onze dienstverlening staat dagelijks in het teken van onze inwoners en ondernemers. Samen met hen werken we aan de verbetering van die dienstverlening maar erkennen dat we hierbij soms tegen grenzen aanlopen. Natuurlijk vinden wij het belangrijk dat iemand die ons belt of op een andere manier benadert, op een andere manier snel geholpen wordt. Nóg belangrijker vinden wij dat deze inwoner of ondernemer tevreden is over hoe hij of zij geholpen is, ook al duurt het wat langer. De gedeeltelijke ontvlechting van de BAR-organisatie krijgt de komende periode zijn beslag. We gebruiken deze verandering zoveel mogelijk om onze gemeentelijke dienstverlening beter aan te laten sluiten op de behoeften van inwoners en bestuur, waarbij tevens de kracht en eigenheid van onze gemeente meer tot hun recht komen.
Op het gebied van online dienstverlening gaat het enorm snel. Er is sprake van continu nieuwe wetgeving waaraan we hebben te voldoen en die uitgaat van het bieden van makkelijke en betrouwbare online dienstverlening door de gemeente. Wij realiseren ons dat nieuwe wetgeving soms ook belemmerend werkt. Juist daar ligt onze uitdaging. Samen met onze inwoners ontdekken waar het toch makkelijk, efficiënt en begrijpelijk blijft, rekening houdend met deze nieuwe wetgeving, en vooral dat de basis op orde blijft.

Wat willen we bereiken
Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.
Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan  hun wijk of buurt.
Onze dienstverlening is persoonlijk, gemakkelijk en betrouwbaar.

Wat doen we al
- Implementatie wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer.
- Vernieuwen website.
- Online aanvragen verlenging rijbewijs.
- Verder ontwikkelen e-Diensten Burgerzaken en Maatschappij.
- Organiseren van laagdrempelige contactmomenten.
- Faciliteren en stimuleren van burgerinitiatieven t.b.v. de verbetering leefbaarheid.
- Bevorderen van de samenwerking tussen organisaties

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

CWP 1.2.1 Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.

Terug naar navigatie - CWP 1.2.1 Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.

Zo gaan we dat doen

CWP 1.2.2 Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan hun wijk of buurt. Inwoners zijn bereid om mee te praten over vraagstukken waarbij de gemeente om de mening van haar inwoners vraagt. Inwoners weten wijkregie te vinden.

Terug naar navigatie - CWP 1.2.2 Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan hun wijk of buurt. Inwoners zijn bereid om mee te praten over vraagstukken waarbij de gemeente om de mening van haar inwoners vraagt. Inwoners weten wijkregie te vinden.

Zo gaan we dat doen

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Programma Openbare orde & Veiligheid & Algemeen bestuur Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
1.1-Openbare orde & Veiligheid 2.558.603 2.910.300 3.304.800 3.479.800 3.479.500 3.439.700
1.2-Algemeen Bestuur 4.090.158 1.465.900 4.096.600 4.583.800 4.611.700 4.611.700
Totaal Lasten 6.648.761 4.376.200 7.401.400 8.063.600 8.091.200 8.051.400
Baten
1.1-Openbare orde & Veiligheid 123.060 70.500 77.400 77.400 77.400 77.400
1.2-Algemeen Bestuur 846.118 1.472.600 723.100 723.100 723.100 723.100
Totaal Baten 969.178 1.543.100 800.500 800.500 800.500 800.500
Saldo baten en lasten 5.679.584 2.833.100 6.600.900 7.263.100 7.290.700 7.250.900
Onttrekkingen 189.442 1.074.300 55.200 55.200 55.200 55.200
Stortingen 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000
Mutaties reserves -164.442 -1.049.300 -30.200 -30.200 -30.200 -30.200

Verklaring van verschillen

Terug naar navigatie - Verklaring van verschillen
Verschillen programma 1 ten opzichte van gewijzigde begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 1e tr 2024 - Begroting 2025
Lasten
1.1-Openbare orde & Veiligheid 2.910.300 3.304.800 394.500
1.2-Algemeen Bestuur 1.465.900 4.096.600 2.630.700
Totaal Lasten 4.376.200 7.401.400 3.025.200
Baten
1.1-Openbare orde & Veiligheid 70.500 77.400 6.900
1.2-Algemeen Bestuur 1.472.600 723.100 -749.500
Totaal Baten 1.543.100 800.500 -742.600

Verschilverklaring

Terug naar navigatie - Verschilverklaring

Hieronder zullen individuele verschillen groter dan € 50.000 nader worden toegelicht.

Personeelslasten 
Als gevolg van het inrichten van onze eigen personeelsbegroting hebben we voor Algemeen Bestuur per 1-1-2025 de volgende teams:
- Bureau Bestuursondersteuning;
- Beleid, Advies & Vergunningen BOA's, en
- Dienstverlening.
In totaal gaat het om 43,97 fte. Voor deze teams hebben we in totaal € 4.117.800 begroot in 2025.  Deze kosten worden, net als de DBP-bijdrage, verdeeld over de programma's middels een procentuele verdeelsleutel.


Lasten
1.1
De lasten voor brandbestrijding zijn met ongeveer € 185.000 toegenomen, om daarmee de begroting van de VRR te blijven volgen. Dit bedrag is inclusief de pilot voor de wijkbrandweer. De doorverdeling van de DBP en de eigen personeelsbegroting leidt, per saldo, tot een hogere last in dit subprogramma van ongeveer € 190.000. Het restverschil betreft mutaties < € 50.000.

1.2 Het budget voor de frictiekosten vanwege de DBP-ontvlechting is met ca. € 313.000 toegenomen, omdat we verwachten dat de lasten de komende jaren nog zullen toenemen. Dit budget kunnen we nog t/m 2028 inzetten. 
Vanwege de lagere DBP-bijdrage worden er minder uren doorbelast vanuit dit programma naar de overige programma's, wat een nadelig effect heeft van ca. € 5,7 mio. In het subprogramma zelf zorgt de doorbelasting van de DBP-bijdrage en de eigen personeelslasten voor een hogere last van ca. € 200.000.
Het budget voor de verkiezingen is in 2025 naar € 0,00 bijgesteld, wat een afname van € 91.500 t.o.v. 2024 betekent. De bijstelling wordt verklaard door de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen in 2023; deze stonden oorspronkelijk gepland voor 2025. De bijbehorende budgetten zijn daarom van 2025 naar 2023 verplaatst. Verder is de bijdrage aan de SWO ook naar € 0,00 bijgesteld, vanwege de ontvlechting ervan. Dit leidt tot een afname van € 5,8 mio in dit programma.

Baten
1.1
Alle mutaties zijn < € 50.000.

1.2 De baten nemen met name af omdat we in 2024 een incidenteel bedrag van de gemeente Barendrecht hebben ontvangen van € 750.000, om daarmee lasten die uit de ontvlechting voortvloeien, te kunnen betalen. Verder begroten we vanaf 2025 een doorbelasting naar een externe partij voor een van onze werknemers, wat voorheen niet gebeurde. Dit leidt tot een positief effect van ca. € 97.000.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr. Indicator Beschrijving indicator AW NL* Cijfers over
1 Diefstallen uit woningen (bron: CBS) Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. 1,5 1,3 2023
2 Vernielingen (bron: CBS) Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte, zoals brandstichting, opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, openlijlke geweldpleging en godslastering. 6,1 5,8 2023
3 Verwijzingen Halt (bron: Stichting Halt) Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 17 jaar 3,3 8,7 2023
4 Winkeldiefstallen (bron: CBS) Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. 1,1 2,5 2023
5 Geweldsmisdrijven (bron: CBS) Het aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag, en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling etc.) 6,6 4,3 2023
Waar staat je gemeente d.d. 19 juli 2024
* Klasse matig stedelijk

Kerngegevens

Terug naar navigatie - Kerngegevens
Bestuurlijke structuur Raadsleden Wethouders
Echt voor Albrandswaard (EVA) 6 1 (1 fte)
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) 4 1 (1 fte)
Stem Lokaal 3 -
GroenLinks-PvdA 3 -
Christen Democratisch Appel (CDA) 3 1 (1 fte)
Leefbaar Albrandswaard 1 -
Nieuwe Albrandswaardse partij (NAP) 1 -
Totaal 21 3 (3,0 fte)