Baten en lasten die direct verbandhouden met activiteiten die gericht zijn op de externe klant, worden verantwoord in de programma’s. Baten en lasten die hier niet onder vallen, worden buiten de programma’s gehouden. Het gaat hierbij om overheadkosten, algemene dekkingsmiddelen, Vennootschapsbelasting en onvoorzien.
Zo komt er meer inzicht in de omvang van de baten en lasten van het primaire proces in het algemeen en de overhead in het bijzonder.
Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten
Inleiding
1. Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die geen relatie hebben met een bepaalde activiteit.
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen de taakvelden 0.5 Treasury, 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belasting overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Algemene dekkingsmiddelen | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9.1-Algemene dekkingsmiddelen | 339.293 | 318.100 | 147.200 | 106.000 | 47.100 | -26.600 | |
Baten | |||||||
9.1-Algemene dekkingsmiddelen | 39.832.651 | 41.632.900 | 44.876.900 | 46.856.700 | 48.687.600 | 46.712.200 | |
Totaal baten en lasten | 39.493.359 | 41.314.800 | 44.729.700 | 46.750.700 | 48.640.500 | 46.738.800 | |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 39.493.359 | 41.314.800 | 44.729.700 | 46.750.700 | 48.640.500 | 46.738.800 |
Verklaring van verschillen
Terug naar navigatie - Verklaring van verschillenVerschillen algemene dekkingsmiddelen ten opzichte van gewijzigde begroting 2022 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Verschil 1e tr 2022 - Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
9.1-Algemene dekkingsmiddelen | 318.100 | 147.200 | -170.900 | |
Baten | ||||
9.1-Algemene dekkingsmiddelen | 41.632.900 | 44.876.900 | 3.244.000 | |
Saldo baten en lasten | 41.314.800 | 44.729.700 | 3.414.900 |
Hieronder zullen individuele verschillen groter dan € 50.000 nader worden toegelicht:
Lasten
De afname wordt verklaard door een lagere toerekening rente € 66k duizend. Het restant betreft een lagere BAR-bijdrage.
Baten
De toename wordt veroorzaakt door een toename van de OZB-opbrengsten € 280 duizend. Het restant betreft een hogere algemene uitkering ad € 2,9 miljoen.
De bedragen zijn als volgt samengesteld:
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
Lokale heffingen | 282.800 | 285.800 | 288.400 | 288.300 |
Dividend | 17.800 | 17.800 | 17.800 | 17.800 |
Saldo financieringsfunctie | -234.300 | -278.200 | -339.200 | -412.400 |
Verzekeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage BAR | 80.900 | 80.600 | 80.100 | 79.700 |
Saldo lasten | 147.200 | 106.000 | 47.100 | -26.600 |
Lokale heffingen | 7.596.900 | 7.824.800 | 8.059.500 | 8.301.400 |
Algemene uitkering | 37.067.400 | 38.855.300 | 40.451.500 | 38.234.200 |
Dividend | 203.500 | 167.500 | 167.500 | 167.500 |
Saldo financieringsfunctie | 9.100 | 9.100 | 9.100 | 9.100 |
Saldo baten | 44.876.900 | 46.856.700 | 48.687.600 | 46.712.200 |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 44.729.700 | 46.750.700 | 48.640.500 | 46.738.800 |
Lokale heffingen
De gemeente kent de volgende niet-bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen.
Lokale heffingen | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten heffing en invord.gem.belastingen | 228.400 | 231.500 | 234.600 | 234.600 | |
Bijdrage BAR | 54.400 | 54.300 | 53.800 | 53.700 | |
Saldo lasten | 282.800 | 285.800 | 288.400 | 288.300 | |
OZB woningen | 4.674.900 | 4.815.100 | 4.959.600 | 5.108.400 | |
OZB niet-woningen | 2.922.000 | 3.009.700 | 3.099.900 | 3.193.000 | |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo baten | 7.596.900 | 7.824.800 | 8.059.500 | 8.301.400 | |
Totaal Lokale heffingen | 7.314.100 | 7.539.000 | 7.771.100 | 8.013.100 |
Onder de post Lasten heffing en invordering gemeentelijke belastingen wordt de bijdrage aan de SVHW verantwoord. De bijdrage BAR betreft de doorberekening van de bijdrage aan het taakveld 0.61 OZB woningen, 0.65 Belasting overig en 0.8 Overige baten en lasten.
Algemene uitkering
De verantwoorde algemene uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de ten tijde van het opstellen van de begroting bekende informatie (meicirculaire). Voor een specificatie van de ontwikkeling van de algemene uitkering wordt verwezen naar de verschillenanalyse in de Financiële begroting.
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Meicirculaire 2022 | 3.381.000 | 4.626.000 | 5.319.000 | 3.320.000 |
Vrijval stelpost jeugd | -1.203.600 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval stelpost herijking | 384.000 | 768.000 | 1.152.000 | 1.536.000 |
Meicirculaire 2023 Jeugd van stelpost naar AU | 1.202.400 | 0 | 0 | 0 |
Totaal correcties Algemene uitkering | 3.763.800 | 5.394.000 | 6.471.000 | 4.856.000 |
saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - saldo financieringsfunctieSaldo financieringsfunctie
Het saldo van de betaalde rente en de ontvangen rente wordt door middel van het renteomslag% via de kapitaallasten doorberekend aan de taakvelden. Deze doorberekening is gebaseerd op de boekwaarde van de vaste activa per 1 januari x renteomslag%. Het renteomslag% wordt berekend bij het opstellen van de begroting, waarbij uitgegaan wordt van de geraamde boekwaarde van de vaste activa en de geraamde rente. Het saldo financieringsfunctie betreft het verschil tussen rentelasten van de geldleningen OG (verminderd met de eventueel ontvangen rente) en de doorbelaste rentelasten naar de taakvelden.
saldo financieringsfunctie tabel
Terug naar navigatie - saldo financieringsfunctie tabelSaldo financieringsfunctie | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Financiering | 606.800 | 503.700 | 401.900 | 308.400 | |
Toerekenen rente vanuit de activa | -757.100 | -760.200 | -741.100 | -720.800 | |
Toerekenen rente overig | -84.000 | -21.700 | 0 | 0 | |
Saldo lasten | -234.300 | -278.200 | -339.200 | -412.400 | |
Financiering | 9.100 | 9.100 | 9.100 | 9.100 | |
Toerekenen rente vanuit de activa | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toerekenen rente overig | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo baten | 9.100 | 9.100 | 9.100 | 9.100 | |
Totaal Saldo financieringsfunctie | 243.400 | 287.300 | 348.300 | 421.500 | |
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenNr. | Indicator | Beschrijving indicator | AW | NL* | Cijfers over |
1 | Gemiddelde WOZ-waarde (bron: CBS) | De gemiddelde WOZ waarde van woningen in duizenden euro's. | 332 | 290 | 2021 |
2 | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (bron: COELO) | Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. | 876 | 733 | 2021 |
3 | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (bron: COELO) | Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten | 1.031 | 810 | 2021 |
Waar staat je gemeente d.d. 19 juli 2022 | |||||
* | Klasse matig stedelijk |
2. Overhead
Overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (BBV artikel 1 lid 2). In de notitie Overhead van de commissie BBV is aangegeven welke baten en lasten verantwoord worden onder overheadkosten.
In het kort komt het erop neer dat de volgende uitgangspunten gehanteerd kunnen worden.
- Directe kosten worden zoveel mogelijk direct toerekenen aan de desbetreffende taakvelden en programma’s.
- Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead.
- Sturende taken vervult door hiërarchische leidinggevende behoren tot de overhead.
- De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.
De baten en lasten voor overhead zijn verantwoord op het taakveld 0.4 Overhead.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Overhead | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9.2-Overhead | 8.088.488 | 8.217.700 | 7.855.700 | 7.892.100 | 7.930.900 | 7.930.800 | |
Baten | |||||||
9.2-Overhead | 39.549 | 27.500 | 27.500 | 27.800 | 29.200 | 29.200 | |
Totaal baten en lasten | -8.048.940 | -8.190.200 | -7.828.200 | -7.864.300 | -7.901.700 | -7.901.600 | |
Totaal Overhead | -8.048.940 | -8.190.200 | -7.828.200 | -7.864.300 | -7.901.700 | -7.901.600 |
Verklaring van verschillen
Terug naar navigatie - Verklaring van verschillenVerschillen overhead ten opzichte van gewijzigde begroting 2022 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Verschil 1e tr 2022 - Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
9.2-Overhead | 8.217.700 | 7.855.700 | -362.000 | |
Baten | ||||
9.2-Overhead | 27.500 | 27.500 | 0 | |
Saldo baten en lasten | -8.190.200 | -7.828.200 | 362.000 |
Hieronder zullen individuele verschillen groter dan € 50.000 nader worden toegelicht:
Lasten
De afname wordt verklaard door een lagere kosten bestuursondersteuning € 115 duizend. In 2022 is aanvullend budget opgenomen voor inhuur van communicatie en een adjunct gemeente secretaris. In 2023 zijn deze posten niet opgenomen.
De bedragen zijn als volgt samengesteld:
Overhead | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||
Bestuursondersteuning | 285.900 | 285.200 | 284.600 | 284.500 | ||
Kosten vm personeel | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Communicatie en voorlichting | 64.000 | 63.500 | 64.500 | 64.500 | ||
Juridische zaken | 22.600 | 22.600 | 22.900 | 22.900 | ||
Overhead vanuit de BAR | 7.242.200 | 7.281.300 | 7.319.200 | 7.319.200 | ||
Doorbelasting kosten gemeentehuis | 241.000 | 239.500 | 239.700 | 239.700 | ||
Saldo lasten | 7.855.700 | 7.892.100 | 7.930.900 | 7.930.800 | ||
Doorbelasting kosten gemeentehuis | 27.500 | 27.800 | 29.200 | 29.200 | ||
Saldo baten | 27.500 | 27.800 | 29.200 | 29.200 | ||
Totaal Overhead | -7.828.200 | -7.864.300 | -7.901.700 | -7.901.600 | ||
3. Vennootschapsbelasting (Vpb)
Door de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen zijn gemeenten met ingang van 1 januari 2016 Vpb-plichtig over hun (winstgevende) ondernemersactiviteiten. Doel van deze wet is het scheppen van een gelijk speelveld tussen overheidsondernemingen en private ondernemingen.
Omdat de Belastingdienst de gemeente in zijn geheel aanslaat voor de Vpb-heffing en deze heffing niet per overheidsonderneming uitsplitst is, wordt de eventueel af te dragen Vpb-heffing van alle ondernemingsactiviteiten opgenomen als één bedrag in het programmaplan en het overzicht van baten en lasten. Het is niet nodig om per programma waarin ondernemingsactiviteiten zijn opgenomen een naar rato-deelbedrag Vpb-heffing te ramen.
De Vpb is verantwoord onder het taakveld 0.9.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Vennootschapsbelasting | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9.3-Vennootschapbelasting | 7.426 | 23.700 | 24.600 | 24.400 | 24.700 | 24.700 | |
Totaal Vennootschapsbelasting | -7.426 | -23.700 | -24.600 | -24.400 | -24.700 | -24.700 |
Vpb-tabel
Terug naar navigatie - Vpb-tabelDe bedragen zijn als volgt samengesteld:
Vennootschapsbelasting | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||
Heffing vennootschapsbelasting | 24.600 | 24.400 | 24.700 | 24.700 | |||
Bijdrage GR BAR | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo lasten | 24.600 | 24.400 | 24.700 | 24.700 | |||
Heffing vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal Vennootschapsbelasting | -24.600 | -24.400 | -24.700 | -24.700 | |||
4. Onvoorzien
In de begroting is een bedrag opgenomen voor onvoorziene lasten. Er is sprake van onvoorziene lasten wanneer deze onvoorzienbaar, onontkoombaar en onvermijdbaar zijn. Deze post is niet bedoeld om overschrijdingen op bestaande budgetten te dekken.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Onvoorzien | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9.4-Onvoorzien | 0 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | |
Totaal Onvoorzien | 0 | -75.000 | -75.000 | -75.000 | -75.000 | -75.000 |