In Albrandswaard zorgen we samen met de inwoners, ondernemers en partners voor een veilige leefomgeving. Preventie en handhaving zijn de lijnen waarop wij de veiligheid en het veiligheidsgevoel bevorderen.
Jeugd en Jongeren
(Jeugd) overlast is een van de aandachtspunten voor de inwoners van Albrandswaard. Uit een eerste evaluatie blijkt dat er meer aandacht moet zijn voor thema’s middelengebruik, wapenbezit, geweld en sociale media. Vroegsignalering door scholen en sportverenigingen maar ook meldingen van burgers helpen ons om beter inzicht te krijgen en in te spelen op jeugdoverlast. Door preventief beleid op te stellen welke is gericht op ontspanning en ontplooien en hieraan uitvoering te geven willen wij de overlast terugdringen. Daarnaast is er aandacht voor zorg en handhaving.
Zorg en Veilig
Door onze partners wordt geconstateerd dat steeds vaker overlast wordt veroorzaakt door personen die (geestelijke) zorg hebben of nodig hebben. Vroegsignalering en een goede samenwerking tussen de ketenpartners kunnen er voor zorgen om in een vroeg stadium hulp te bieden of in te grijpen.
Handhaving
Zichtbare toezicht en handhaving werken positief op het veiligheidsgevoel van inwoners. Hierbij is ook aandacht voor de inzet en zichtbaarheid van onze eigen boa’s. Met name de specifieke gebieden Antes/Fivoor, metrostations, scholen en sportlocaties vragen om meer zichtbare toezicht en handhaving. Samen met onze partners wordt jaarlijks een uitvoeringsplan gemaakt met daarin de prioriteiten/aandachtsgebieden.
Communicatie
Onze inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties verwachten een gemeente die aanspreekbaar, open en betrouwbaar is. Uitgangspunt is dat we in onze communicatie duidelijk zijn, open, transparant en betrouwbaar. We stemmen onze communicatie af op de behoefte van inwoners. Wij nodigen onze inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke instellingen actief uit om deel te nemen aan de besluitvorming. Albrandswaard is effectief in haar communicatie met regionale partners zoals de MRDH, VRR, Landschapstafel, Jeugdhulp, NRIJ etc. We zijn helder over onze besluiten en zijn duidelijk over waarom soms toch een besluit moet worden genomen dat afwijkt van de wensen van inwoners, ondernemers, verenigingen of een maatschappelijke partner.
Wijkregie
Inwoners die zich goed voelen in hun woonomgeving zien meer de waarde van het samen bijdragen aan diezelfde woonomgeving. Wijkregie faciliteert en ondersteunt inwoners hierin. Dat doen we door regelmatig en intensief contact te hebben met inwoners. Zo weten we wat er leeft en zorgen we ervoor dat we als gemeente hun ideeën en initiatieven helpen mogelijk te maken. Dit betekent ruimte geven en vertrouwen bieden. Maar soms ook heel praktisch mensen de weg wijzen of vragen om mee te helpen bij plannen voor hun buurt of wijk. Hiermee groeit de betrokkenheid over hun eigen leefomgeving en bereidheid om opnieuw een bijdrage aan te leveren.
Onze maatschappij verandert snel. Een belangrijke manier om mensen een stem te geven in die verandering en waar mogelijk regie te geven over hun eigen wijk of buurt is door bijvoorbeeld burgerparticipatie.
Dienstverlening
Onze inwoners, ondernemers en organisaties staat centraal in de keuzes die wij maken bij de ontwikkeling van de dienstverlening van de Gemeente Albrandswaard. . Wij blijven werken aan verbetering en uitbreiding van onze diensten aan onze inwoners, ondernemers en organisaties en we betrekken hen actief in deze ontwikkeling. We denken in mogelijkheden en leggen het helder uit als iets niet kan. We kijken continu naar hoe we processen voor onze inwoners en onszelf makkelijker kunnen maken en waar maatwerk nodig is. Passend bij wat onze inwoners nodig hebben.
Ontwikkelingen zoals digitalisering hebben grote invloed op ons leven. Zeker op het gebied van online dienstverlening gaat het enorm snel. Er is sprake van continu nieuwe wetgeving waar we aan hebben te voldoen en die uitgaat van het bieden van makkelijke en betrouwbare online dienstverlening door de gemeente. Daarnaast verwachten inwoners dat we inspelen op deze ontwikkelingen. Zij zijn een soepele online klantreis gewend bij andere partijen en verwachten dit ook van onze gemeente.
De uitwerking in speerpunten volgt in het nieuwe CollegeWerkProgramma 2022-2026.