Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - - Inleiding

Met ingang van het begrotingsjaar 2017 is het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (het BBV) gewijzigd. Een van de wijziging betreft het verantwoorden van algemene baten en lasten in de begroting en jaarrekening.

Baten en lasten die direct verbandhouden met activiteiten die gericht zijn op de externe klant, worden verantwoord in de programma’s. Dus alleen de baten en lasten die betrekking hebben op het primaire proces worden in de programma’s opgenomen. Baten en lasten die hier niet onder vallen, worden buiten de programma’s gehouden. Het gaat hierbij om overheadkosten, algemene dekkingsmiddelen, Vennootschapsbelasting en onvoorzien.

Zo komt er meer inzicht in de omvang van de baten en lasten van het primaire proces in het algemeen en de overhead in het bijzonder.

1. Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - - 1. Algemene dekkingsmiddelen

Inleiding

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Inleiding

Algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die geen relatie hebben met een bepaalde activiteit.
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen de taakvelden 0.5 Treasury, 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belasting overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Wat mag het kosten?
Algemene dekkingsmiddelen
Realisatie 2022
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Lasten
324.029
131.900
283.400
220.000
177.900
221.200
Baten
45.315.579
46.524.900
48.642.400
50.649.200
49.816.400
51.157.500
Totaal baten en lasten
-44.991.549
-46.393.000
-48.359.000
-50.429.200
-49.638.500
-50.936.300

Verklaring van verschillen

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Verklaring van verschillen
Verschillen algemene dekkingsmiddelen ten opzichte van gewijzigde begroting 2023
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Verschil 1e tr 2023 - Begroting 2024
Lasten
9.1-Algemene dekkingsmiddelen
131.900
283.400
151.500
Totaal Lasten
131.900
283.400
151.500
Baten
9.1-Algemene dekkingsmiddelen
46.524.900
48.642.400
2.117.500
Totaal Baten
46.524.900
48.642.400
2.117.500

Verschilverklaring

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Verschilverklaring

Hieronder zullen individuele verschillen groter dan € 50.000 nader worden toegelicht.

Lasten
9.1
De deelnemersbijdrage aan de SVHW is verhoogd met ongeveer € 51.000. Daarnaast wordt er minder rente toegerekend aan het programma (-/- € 260.000).
Hier staan lagere uitgaven aan rente voor langlopende leningen tegenover; deze lasten nemen met ruim € 100.000 af t.o.v. 2023. Verder is de doorbelasting van de BAR-bijdrage ongeveer € 50.000 lager.

Baten
9.1
De toename in de baten komt met name door hogere OZB-opbrengsten van ca. € 298.000, en door de hogere uitkering uit het Gemeentefonds, van (afgerond) € 3 miljoen.

Uitsplitsing lokale heffingen

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing lokale heffingen
Lokale heffingen
Realisatie 2022
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027

Uitsplitsing dividend

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing dividend
Dividend
Realisatie 2022
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027

Saldo financieringsfunctie

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Saldo financieringsfunctie

Het saldo van de betaalde rente en de ontvangen rente wordt door middel van het renteomslagpercentage via de kapitaallasten doorberekend aan de taakvelden. Deze doorberekening is gebaseerd op de boekwaarde van de vaste activa per 1 januari x het renteomslagpercentage. Het percentage wordt berekend bij het opstellen van de begroting, waarbij uitgegaan wordt van de geraamde boekwaarde van de vaste activa en de geraamde rente. Het saldo van de financieringsfunctie betreft het verschil tussen rentelasten van de geldleningen OG (verminderd met de eventueel ontvangen rente) en de doorbelaste rentelasten naar de taakvelden.

Uitsplitsing saldo financieringsfunctie

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing saldo financieringsfunctie
Financieringsfunctie
Realisatie 2022
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027

Algemene uitkering

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Algemene uitkering

De verantwoorde algemene uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de ten tijde van het opstellen van de begroting bekende informatie (meicirculaire 2023). Voor een specificatie van de ontwikkeling van de algemene uitkering wordt verwezen naar de verschillenanalyse, die u terug kunt vinden in het onderdeel Financiële begroting.

omschrijving
2024
2025
2026
2027
Meicirculaire 2023
2.233.000
2.321.000
1.383.000
1.444.000
Vrijval stelpost jeugd
-1.132.300
-1.043.500
0
0
Totaal correcties Algemene uitkering
1.100.700
1.277.500
1.383.000
1.444.000
+/+ is positief
-/- is negatief

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Beleidsindicatoren
Nr.
Indicator
Beschrijving indicator
AW
NL*
Cijfers over
1
Gemiddelde WOZ-waarde (bron: CBS)
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in duizenden euro's.
431
369
2021
2
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (bron: COELO)
Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.
876
733
2023
3
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (bron: COELO)
Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten
1.150
905
2022
Waar staat je gemeente d.d. 18 juli 2023
*
Klasse matig stedelijk

2. Overhead

Terug naar navigatie - - 2. Overhead

Inleiding

Terug naar navigatie - 2. Overhead - Inleiding

Overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (BBV artikel 1 lid 2). In de notitie Overhead van de commissie BBV is aangegeven welke baten en lasten verantwoord worden onder overheadkosten. 
In het kort komt het erop neer dat de volgende uitgangspunten gehanteerd kunnen worden:

- Directe kosten worden zoveel mogelijk direct toerekenen aan de desbetreffende taakvelden en programma’s;
- Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead;
- Sturende taken vervult door hiërarchische leidinggevende behoren tot de overhead, en
- De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

De baten en lasten voor overhead zijn verantwoord op het taakveld 0.4 Overhead.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 2. Overhead - Wat mag het kosten?
Overhead
Realisatie 2022
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Lasten
9.2-Overhead
8.677.481
8.826.800
9.398.600
9.343.100
9.230.100
9.228.300
Totaal Lasten
8.677.481
8.826.800
9.398.600
9.343.100
9.230.100
9.228.300
Baten
9.2-Overhead
58.643
31.800
24.000
24.700
24.700
24.700
Totaal Baten
58.643
31.800
24.000
24.700
24.700
24.700
Totaal baten en lasten
8.618.838
8.795.000
9.374.600
9.318.400
9.205.400
9.203.600

Verklaring van verschillen

Terug naar navigatie - 2. Overhead - Verklaring van verschillen
Verschillen overhead ten opzichte van gewijzigde begroting 2023
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Verschil 1e tr 2023 - Begroting 2024
Lasten
9.2-Overhead
8.826.800
9.398.600
571.800
Totaal Lasten
8.826.800
9.398.600
571.800
Baten
9.2-Overhead
31.800
24.000
-7.800
Totaal Baten
31.800
24.000
-7.800

Verschilverklaring

Terug naar navigatie - 2. Overhead - Verschilverklaring

Hieronder zullen individuele verschillen groter dan € 50.000 nader worden toegelicht.

Lasten
9.2 De hogere lasten komen met name omdat we vanaf 2024 weer een eigen personeelsbegroting hebben, die deels naar Overhead wordt doorverdeeld. Dit is nieuw t.o.v. 2023, en betreft ongeveer € 1,8 miljoen. Hier staat tegenover dat de lasten met betrekking tot de BAR-bijdrage juist zijn afgenomen, met ongeveer € 1,7 miljoen, omdat de BAR-bijdrage aanzienlijk lager is geworden vanaf 2024.



3. Vennootschapsbelasting (Vpb)

Terug naar navigatie - - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb)

Inleiding

Terug naar navigatie - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb) - Inleiding

Door de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen zijn gemeenten met ingang van 1 januari 2016 Vpb-plichtig over hun (winstgevende) ondernemersactiviteiten. Doel van deze wet is het scheppen van een gelijk speelveld tussen overheidsondernemingen en private ondernemingen.
Omdat de Belastingdienst de gemeente in zijn geheel aanslaat voor de Vpb-heffing en deze heffing niet per overheidsonderneming uitsplitst is, wordt de eventueel af te dragen Vpb-heffing van alle ondernemingsactiviteiten opgenomen als één bedrag in het programmaplan en het overzicht van baten en lasten. Het is niet nodig om per programma waarin ondernemingsactiviteiten zijn opgenomen een naar rato-deelbedrag Vpb-heffing te ramen.

De Vpb is verantwoord onder het taakveld 0.9.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb) - Wat mag het kosten?
Vennootschapsbelasting
Realisatie 2022
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Lasten
-37.181
419.600
32.200
31.600
31.600
31.600
Totaal baten en lasten
-37.181
419.600
32.200
31.600
31.600
31.600

Verschilverklaring

Terug naar navigatie - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb) - Verschilverklaring

Er zijn geen individuele verschillen groter dan € 50.000.

4. Onvoorzien

Terug naar navigatie - - 4. Onvoorzien

Inleiding

Terug naar navigatie - 4. Onvoorzien - Inleiding

In de begroting is een bedrag opgenomen voor onvoorziene lasten. Er is sprake van onvoorziene lasten wanneer deze onvoorzienbaar, onontkoombaar en onvermijdbaar zijn. Deze post is niet bedoeld om overschrijdingen op bestaande budgetten te dekken.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 4. Onvoorzien - Wat mag het kosten?
Onvoorzien
Realisatie 2022
Begroting 2023 na wijziging
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Lasten
9.4-Onvoorzien
0
75.000
75.000
75.000
75.000
75.000
Totaal Lasten
0
75.000
75.000
75.000
75.000
75.000
Totaal baten en lasten
0
75.000
75.000
75.000
75.000
75.000

Verschilverklaring

Terug naar navigatie - 4. Onvoorzien - Verschilverklaring

Er zijn geen individuele verschillen groter dan € 50.000.