-
Blz. 1
Programmabegroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027
-
Blz. 2
Begroting 2024
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
1. Algemeen
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Voorwoord
-
Blz. 7
Leeswijzer
-
Blz. 8
Planning & Control cyclus
-
Blz. 9
Indeling van de begroting
-
Blz. 10
Opbouw van de begroting
-
Blz. 11
Hoofdlijnen financiële gevolgen
-
Blz. 12
Hoofdlijnen financiële gevolgen
-
Blz. 13
Toelichtingen
-
Blz. 14
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 15
Overzicht opbouw Algemene uitkering
-
Blz. 16
Provinciaal toezicht
-
Blz. 17
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 18
Baten per programma
-
Blz. 19
Lasten per programma
-
Blz. 20
Dekking van en naar programma's
-
Blz. 21
2. Programmaplan
-
Blz. 22
Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur
-
Blz. 23
1.1 Openbare Orde en Veiligheid
-
Blz. 24
Inleiding
-
Blz. 25
Doelstellingen
-
Blz. 26
CWP 1.1.1 Overlast en criminaliteit in Albrandswaard vroegtijdig signaleren, voorkomen en tegengaan.
-
Blz. 27
CWP 1.1.1a Samen met onze partners, ondernemers en inwoners een jaarlijks actieplan vaststellen.
-
Blz. 28
CWP 1.1.1b Samen met onze partners, ondernemers en inwoners zorgen we dat het jaarlijks actieplan wordt uitgevoerd.
-
Blz. 29
CWP 1.1.1c Aanstellen Coördinator zorg en veiligheid
-
Blz. 30
CWP 1.1.1d Pilot om de rol van de wijkbrandweer te vergroten
-
Blz. 31
CWP 1.1.2 Overlast van jeugd in Albrandswaard voorkomen en tegengaan.
-
Blz. 32
CWP 1.1.2a Samen met politie en jongerenwerk de integrale aanpak (Jeugdoverlast) uitvoeren.
-
Blz. 33
CWP 1.1.3 Het gevoel van veiligheid vergroten door een betere (meer) zichtbaarheid van toezicht en handhavers op straat.
-
Blz. 34
CWP 1.1.3a We doen mimimaal 4x per jaar preventieve acties om inwoners en ondernemers te informeren over het voorkomen van inbraken en diefstallen.
-
Blz. 35
CWP 1.1.3b Samen met de politie zetten we acties in op de hotspots in de gemeente.
-
Blz. 36
CWP 1.1.3c Cameratoezicht bij metrostations.
-
Blz. 37
CWP 1.1.3d Zichtbaarheid handhaving vergroten op basis van signalen; opstellen jaarplan, extra inzet BOA's en samenwerking partners versterken.
-
Blz. 38
CWP 1.1.3e We bespreken regelmatig de veiligheid en het veiligheidsgevoel rond de klinieken. We werken samen met Antes, Fivoor, politie en onwonenden o.a. via de klankbordgroepen.
-
Blz. 39
CWP 1.1.4 Perspectief bieden aan personen met multi-problematiek en overlast terugdringen van personen met complexe problematiek waaronder verward gedrag.
-
Blz. 40
CWP 1.1.4a Bevorderen van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners door actieve participatie en regie in netwerk.
-
Blz. 41
CWP 1.1.4b Opstellen van een integrale aanpak waarin rollen, verantwoordelijkheden, taken en de wijze van samenwerking zijn vastgelegd. Opstellen van convenant tussen de partners.
-
Blz. 42
CWP 1.1.5 Zien en gezien worden is het motto bij ondermijning. We voorkomen dat criminelen of criminele organisaties (on)bewust worden gefaciliteerd bij criminele praktijken. We gaan verweving van de onder- en bovenwereld tegen.
-
Blz. 43
CWP 1.1.5a Door voorlichting vergroten we de bewustwording onder bewoners en ondernemers.
-
Blz. 44
CWP 1.1.5b Kennisontwikkeling door, en samenwerking met, bijzondere partners zoals RIEC, Douane, DCMR en CCC.
-
Blz. 45
1.2 Algemeen Bestuur
-
Blz. 46
Inleiding
-
Blz. 47
Doelstellingen
-
Blz. 48
CWP 1.2.1 Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.
-
Blz. 49
CWP 1.2.1a We zoeken inwoners op. We organiseren ontmoetingsmomenten, fysiek en digitaal. Inwoners worden voorafgaand aan besluitvorming betrokken, bij de start van elke ontwikkeling worden inwoners geïnformeerd.
-
Blz. 50
CWP 1.2.1b Bij de start van een participatieproces starten we een campagne gericht op de doelgroep, zodat inwoners tijdig op de hoogte zijn van de ontwikkeling en de mogelijkheid om te participeren.
-
Blz. 51
CWP 1.2.2 Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan hun wijk of buurt. Inwoners zijn bereid om mee te praten over vraagstukken waarbij de gemeente om de mening van haar inwoners vraagt. Inwoners weten wijkregie te vinden.
-
Blz. 52
CWP 1.2.2a Onderzoek doen naar gelote dorpskernraad.
-
Blz. 53
CWP 1.2.2b Meer Albrandswaarders doen mee, onder dit motto dagen we onze inwoners uit om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in hun wijk.
-
Blz. 54
CWP 1.2.2c We introduceren een hedendaagse aanpak van participatie.
-
Blz. 55
CWP 1.2.3 Onze dienstverlening is persoonlijk, makkelijk en betrouwbaar.
-
Blz. 56
CWP 1.2.3a We bouwen een inspirerende en vitale gemeentelijke organisatie op die, naast de eigen deskundigheid, de expertise van samenwerkingspartners benut.
-
Blz. 57
CWP 1.2.3b Doorontwikkeling online dienstverlening
-
Blz. 58
Wat mag het kosten?
-
Blz. 59
Verklaring van verschillen
-
Blz. 60
Verschilverklaring
-
Blz. 61
Beleidsindicatoren
-
Blz. 62
Kerngegevens
-
Blz. 63
Programma 2 - Ruimtelijke ordening, Wonen en Economie
-
Blz. 64
Inleiding en missie Programma 2
-
Blz. 65
Inleiding en Missie Programma 2
-
Blz. 66
2.1 Ruimtelijke Ordening
-
Blz. 67
Doelstellingen
-
Blz. 68
CWP 2.1.1 Werken volgens de Omgevingswet die waarschijnlijk op 1-1-2023 in werking treedt.
-
Blz. 69
CWP 2.1.1a Uitwerking van de concept omgevingsvisie. Het gefaseerd opstellen van deel omgevingsplannen die tezamen voor 2030 één omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente vormen.
-
Blz. 70
CWP 2.1.1b Herzien van de procedure marktinitiatieven, inclusief evaluatie.
-
Blz. 71
CWP 2.1.2 Keuzes maken voor de Rand van Rhoon op lange termijn.
-
Blz. 72
CWP 2.1.2a Scenario's uitwerken voor de Rand van Rhoon.
-
Blz. 73
2.2 Wonen
-
Blz. 74
Doelstellingen
-
Blz. 75
CWP 2.2.1 Een evenwichtige woningvoorraad, gericht op starters en ouderen. Dit met behoud van een goede balans tussen wonen, groen en infrastructuur.
-
Blz. 76
CWP 2.2.1a Onderzoek doen naar de mogelijkheden van nieuwe bouwlocaties en van de transformatie van vastgoed in Albrandswaard.
-
Blz. 77
CWP 2.2.1b Actualisatie van de woonvisie, inclusief het opstellen van een Woon-Zorgvisie.
-
Blz. 78
CWP 2.2.1c Onderzoek doen naar de mogelijkheden voor alternatieve woonvormen (Tiny Houses, flexwoningen).
-
Blz. 79
2.3 Economie
-
Blz. 80
Doelstellingen
-
Blz. 81
CWP 2.3.1 Albrandswaard heeft een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers die vooruit willen, innovatief zijn maar ook actief bijdragen aan de transitie naar een duurzame economie.
-
Blz. 82
CWP 2.3.1a Intensiever contact met ondernemers en winkeliers.
-
Blz. 83
CWP 2.3.1b In gemeenschappelijke regelingen en andere netwerken pleiten voor de regionale betekenis van onze bijzondere woon- en groenkwaliteit.
-
Blz. 84
Wat mag het kosten?
-
Blz. 85
Verklaring van verschillen
-
Blz. 86
Verschilverklaring
-
Blz. 87
Beleidsindicatoren
-
Blz. 88
Programma 3 - Buitenruimte
-
Blz. 89
Inleiding en missie Programma 3
-
Blz. 90
Inleiding en Missie Programma 3
-
Blz. 91
3.1 Buitenruimte
-
Blz. 92
Doelstellingen
-
Blz. 93
CWP 3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties nemen hun aandeel in het verduurzamen van onze gemeente. Iedereen in Albrandswaard is bewust van onze ambitie om voor 2050 een klimaatneutrale gemeente te zijn.
-
Blz. 94
CWP 3.1.1a Transparant maken van de afweging tussen verschillende aspecten m.b.t. de effecten van duurzaamheid.
-
Blz. 95
CWP 3.1.1b We stimuleren inwoners om bij te dragen aan klimaatadaptatie. Waar mogelijk vergroenen we de openbare ruimte. Hierbij stellen we onszelf als doel om 5% aan overbodige verharding in de openbare ruimte om te vormen naar groen.
-
Blz. 96
CWP 3.1.1c We inventariseren welke initiatieven er zijn om het hergebruik van materialen te stimuleren. We verkennen de samenwerking met verschillende partners.
-
Blz. 97
CWP 3.1.2 We werken aan een duurzame en groene gemeente. Dit doen we o.a. door het versterken van het groene karakter van onze gemeente. Daarnaast dringen we de hoeveelheid restafval terug en stimuleren we bewoners te scheiden.
-
Blz. 98
CWP 3.1.2a Opstellen groenvisie en uitvoeringsplan waarin we de biodiversiteit stimuleren.
-
Blz. 99
CWP 3.1.3 Vergroten van de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel bij onze inwoners. Hierbij staan de fietser en voetganger centraal in het verkeer. Wij realiseren veilige (school)omgevingen. Wij stimuleren duurzame mobiliteit en deelmobiliteit.
-
Blz. 100
CWP 3.1.3a Mobiliteitsvisie opstellen.
-
Blz. 101
CWP 3.1.3b Een uitvoeringsagenda over de mobiliteitsvisie opstellen.
-
Blz. 102
CWP 3.1.3c Het verhogen van de verkeersveiligheid met als focus schoolroutes en omgevingen.
-
Blz. 103
CWP 3.1.3d Het stimuleren van deelmobiliteit en de bereikbaarheid van het openbaar vervoer.
-
Blz. 104
CWP 3.1.3e De realisatie van een snellaad netwerk binnen de gemeentegrenzen.
-
Blz. 105
3.2 Kunst & Cultuur
-
Blz. 106
Doelstellingen
-
Blz. 107
CWP 3.2.1 Cultuur in Albrandswaard verrijkt, verbindt en versterkt. Cultuur is een onmisbaar onderdeel van de Albrandswaardse samenleving.. Wij koesteren het cultuurhistorische karakter van Albrandswaard en vragen aandacht voor culturele profilering.
-
Blz. 108
CWP 3.2.1b Uitdragen van de doelen en ambities in de kunst- en cultuurnota.
-
Blz. 109
CWP 3.2.1c De Albrandswaardse monumenten (terug) onder de aandacht brengen. Meedoen aan Monumentendag.
-
Blz. 110
CWP 3.2.1d Het evenementenbeleid wordt herzien.
-
Blz. 111
3.3 Maatschappelijk Vastgoed
-
Blz. 112
Doelstellingen
-
Blz. 113
CWP 3.3.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt nu en in de toekomst effectief en efficiënt benut en sluit aan bij de behoefte van de gebruikers. In het uitvoeringsplan wordt de bezettingsgraad van het huidige gemeentelijk vastgoed onderzocht.
-
Blz. 114
Wat mag het kosten?
-
Blz. 115
Verklaring van verschillen
-
Blz. 116
Verschilverklaring
-
Blz. 117
Beleidsindicatoren
-
Blz. 118
Programma 4 - Financiën
-
Blz. 119
Inleiding en missie Programma 4
-
Blz. 120
Inleiding en Missie
-
Blz. 121
4.1 Financiën
-
Blz. 122
Doelstellingen
-
Blz. 123
CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.
-
Blz. 124
CWP 4.1.1a In het besluitvormingstraject het maatschappelijk rendement meer mee laten wegen bij de uiteindelijke beslissing.
-
Blz. 125
CWP 4.1.1b Signalerende en acterende rol richting provincie en Rijk over gemeentefonds en kansen/bedreigingen voor onze gemeente.
-
Blz. 126
CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.
-
Blz. 127
CWP 4.1.2a Onderzoek naar inzet en noodzaak verhogen/verlagen van reserves en voorzieningen.
-
Blz. 128
CWP 4.1.2b Frequenter bijstellen van het financieel beleid (nota’s en verordeningen) naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving (jaarlijks bij wijziging wetgeving) en/of bedrijfsvoering (iedere 3 jaar).
-
Blz. 129
CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.
-
Blz. 130
CWP 4.1.3a Meer sturen op trends en ontwikkelingen met financiële consequenties aan de hand van de adviezen van de auditcommissie.
-
Blz. 131
CWP 4.1.3b Een ruim voldoende financiële buffer houden om alle risico’s te kunnen opvangen.
-
Blz. 132
CWP 4.1.3c Risico’s van de ontwikkelingen van de GR BAR-organisatie voor onze gemeente in kaart brengen.
-
Blz. 133
CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.
-
Blz. 134
CWP 4.1.4b Rechtmatigheidsverantwoording invoegen/inbedden in de financiële verordening en actuele beleidsstukken.
-
Blz. 135
Wat mag het kosten?
-
Blz. 136
Verklaring van verschillen
-
Blz. 137
Verschilverklaring
-
Blz. 138
Kerngegevens
-
Blz. 139
Programma 5 - Educatie
-
Blz. 140
Inleiding en missie Programma 5
-
Blz. 141
Inleiding en Missie
-
Blz. 142
5.1 Educatie
-
Blz. 143
Doelstellingen
-
Blz. 144
CWP 5.1.1 Ieder kind krijgt les op zijn of haar eigen niveau. De samenwerking met de partners in het onderwijs- en maatschappelijk middenveld wordt geïntensiveerd en over de gehele gemeente is sprake van een netwerk van kwalitatief goede scholen.
-
Blz. 145
CWP 5.1.1b Een integraal huisvestingsplan vaststellen.
-
Blz. 146
Wat mag het kosten?
-
Blz. 147
Verklaring van verschillen
-
Blz. 148
Verschilverklaring
-
Blz. 149
Beleidsindicatoren
-
Blz. 150
Programma 6 - Sport
-
Blz. 151
Inleiding en missie Programma 6
-
Blz. 152
Inleiding en Missie
-
Blz. 153
6.1 Sport
-
Blz. 154
Doelstellingen
-
Blz. 155
CWP 6.1.1 Iedereen in Albrandswaard doet mee met sporten en bewegen. Het is belangrijk voor een gezond gewicht en een gezonde leefstijl.
-
Blz. 156
CWP 6.1.1a Stimuleren in de uitvoering van het Akkoord van Albrandswaard.
-
Blz. 157
CWP 6.1.1b Actief stimuleren rookvrije accommodaties.
-
Blz. 158
CWP 6.1.1c Actief stimuleren ‘de gezonde kantine’.
-
Blz. 159
CWP 6.1.1d Bewegen in de buitenruimte.
-
Blz. 160
CWP 6.1.1e Actualiseren sportbeleid.
-
Blz. 161
Wat mag het kosten?
-
Blz. 162
Verklaring van verschillen
-
Blz. 163
Verschilverklaring
-
Blz. 164
Beleidsindicatoren
-
Blz. 165
Programma 7 - Sociaal Domein
-
Blz. 166
Inleiding en missie Programma 7
-
Blz. 167
Inleiding en Missie
-
Blz. 168
7.1 Maatschappelijke Ondersteuning
-
Blz. 169
Doelstellingen
-
Blz. 170
CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.
-
Blz. 171
CWP 7.1.1b Vergunninghouders en ontheemden zo spoedig mogelijk aan betaald werk helpen. Lokale beschermd wonen projecten verbinden met onze lokale verenigingen/organisaties/winkeliers en ondernemers.
-
Blz. 172
CWP 7.1.1d Inwoners die op dit moment geen betaald werk kunnen doen te stimuleren om vrijwilligerswerk te doen.
-
Blz. 173
CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.
-
Blz. 174
CWP 7.1.2a De processen bij Jeugdhulp onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
-
Blz. 175
CWP 7.1.2b De processen bij WMO onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
-
Blz. 176
CWP 7.1.2c Opstellen van een woonzorgvisie waarin de bijdrage van alle betrokken partijen is vastgelegd.
-
Blz. 177
CWP 7.1.2d Concrete (prestatie)afspraken maken met de woningcorporaties over wonen en zorg.
-
Blz. 178
CWP 7.1.2e De mogelijkheden van domotica stimuleren (technologie en diensten voor een betere kwaliteit van leven om langer thuis wonen mogelijk te maken).
-
Blz. 179
7.2 Kwetsbare Groepen
-
Blz. 180
Doelstellingen
-
Blz. 181
CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
-
Blz. 182
CWP 7.2.1a We voeren samen met onze partners een campagne gericht op herkenning, bewustwording, voorlichting van dementie en evalueren die. Trainingsbijeenkomsten voor ketenpartners.
-
Blz. 183
CWP 7.2.1b Ouderen: subsidieregels opnemen voor activiteiten die eenzaamheid verminderen/voorkomen.
-
Blz. 184
CWP 7.2.1d We verbeteren de samenwerking tussen GGZ, wijkteam, woningbouwverenigingen en inwoners op het gebied van overlast door verward gedrag in de wijken.
-
Blz. 185
CWP 7.2.1e Stimuleren dat Stichting Welzijn Albrandswaard en de wijkteams een communicatieplan opstellen om het loket Vraagwijzer van de Stichting Welzijn Albrandswaard en de functie daarvan te optimaliseren.
-
Blz. 186
CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.
-
Blz. 187
CWP 7.2.2a Onze partners stimuleren om een communicatieplan inclusief campagne uit te voeren, gericht op herkenning, bewustwording, voorlichting over gezondheid, bewegen, gezonde voeding en verminderen alcohol- en drugsgebruik.
-
Blz. 188
7.3 Participatiewet
-
Blz. 189
7.4 Jeugdzorg
-
Blz. 190
Doelstellingen
-
Blz. 191
CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.
-
Blz. 192
CWP 7.4.1c Jongeren: we verbeteren de verbinding onderwijs/jeugdhulp/welzijn om kinderen de mogelijkheid te bieden hun talenten te ontwikkelen.
-
Blz. 193
7.5 Zorg & Welzijn
-
Blz. 194
7.6 Wijkteams
-
Blz. 195
Wat mag het kosten?
-
Blz. 196
Verklaring van verschillen
-
Blz. 197
Verschilverklaring
-
Blz. 198
Beleidsindicatoren
-
Blz. 199
Kerngegevens
-
Blz. 200
Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten
-
Blz. 201
Inleiding
-
Blz. 202
Inleiding
-
Blz. 203
1. Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 204
Inleiding
-
Blz. 205
Wat mag het kosten?
-
Blz. 206
Verklaring van verschillen
-
Blz. 207
Verschilverklaring
-
Blz. 208
Uitsplitsing lokale heffingen
-
Blz. 209
Uitsplitsing dividend
-
Blz. 210
Saldo financieringsfunctie
-
Blz. 211
Uitsplitsing saldo financieringsfunctie
-
Blz. 212
Algemene uitkering
-
Blz. 213
Beleidsindicatoren
-
Blz. 214
2. Overhead
-
Blz. 215
Inleiding
-
Blz. 216
Wat mag het kosten?
-
Blz. 217
Verklaring van verschillen
-
Blz. 218
Verschilverklaring
-
Blz. 219
3. Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 220
Inleiding
-
Blz. 221
Wat mag het kosten?
-
Blz. 222
Verschilverklaring
-
Blz. 223
4. Onvoorzien
-
Blz. 224
Inleiding
-
Blz. 225
Wat mag het kosten?
-
Blz. 226
Verschilverklaring
-
Blz. 227
3. Paragrafen
-
Blz. 228
Paragraaf 1 - Lokale heffingen
-
Blz. 229
Inleiding Lokale heffingen
-
Blz. 230
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
-
Blz. 231
Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen
-
Blz. 232
Algemene (beleids)ontwikkelingen
-
Blz. 233
Overzicht geraamde belastingen en heffingen
-
Blz. 234
OZB tarieven 2024
-
Blz. 235
Afvalstoffenheffing tarieven 2024
-
Blz. 236
Rioolheffing tarieven 2024
-
Blz. 237
Lijkbezorging tarieven 2024
-
Blz. 238
Leges
-
Blz. 239
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 240
Overzicht belastingdruk
-
Blz. 241
Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten
-
Blz. 242
Vergelijking woonlasten 2022 en 2023
-
Blz. 243
Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2023)
-
Blz. 244
Paragraaf 2 - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 245
Aanleiding en achtergrond
-
Blz. 246
Risicoprofiel concern Albrandswaard
-
Blz. 247
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 248
Risico's
-
Blz. 249
Risicoprofiel grondbedrijf
-
Blz. 250
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 251
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 252
Risicokaart
-
Blz. 253
Kengetallen
-
Blz. 254
Conclusie over huidige risicoprofiel
-
Blz. 255
Paragraaf 3 - Financiering
-
Blz. 256
Inleiding Financiering
-
Blz. 257
Wettelijke kaders en treasurystatuut
-
Blz. 258
Rentevisie en beleid
-
Blz. 259
Renterisicobeheer
-
Blz. 260
Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
-
Blz. 261
Uitzettingen
-
Blz. 262
Renteomslag
-
Blz. 263
Garantstelling
-
Blz. 264
Relatiebeheer
-
Blz. 265
Paragraaf 4 - Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 266
Inleiding Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 267
Aanwezige kapitaalgoederen
-
Blz. 268
Zorg voor de openbare ruimte
-
Blz. 269
Wegen
-
Blz. 270
Straatreiniging
-
Blz. 271
Openbare verlichting
-
Blz. 272
Verkeer en straatnaamborden
-
Blz. 273
Riolering
-
Blz. 274
Groen en bomen
-
Blz. 275
Waterwegen en baggeren
-
Blz. 276
Civiele kunstwerken
-
Blz. 277
Spelen
-
Blz. 278
Gebouwen
-
Blz. 279
Budgetten en kredieten onderhoud/vervanging kapitaalgoederen
-
Blz. 280
Relevante reserves
-
Blz. 281
Kerngegevens kapitaalgoederen
-
Blz. 282
Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 283
Inleiding
-
Blz. 284
Ambtelijke organisatie
-
Blz. 285
Personeelskosten
-
Blz. 286
Arbeidsmarkt
-
Blz. 287
Huisvesting
-
Blz. 288
Rechtmatigheid
-
Blz. 289
Paragraaf 6 - Verbonden partijen
-
Blz. 290
Algemeen
-
Blz. 291
BAR-organisatie
-
Blz. 292
BNG
-
Blz. 293
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond
-
Blz. 294
DCMR
-
Blz. 295
Essendael Beheer B.V.
-
Blz. 296
Evides
-
Blz. 297
GEM Essendael C.V.
-
Blz. 298
GGD
-
Blz. 299
Jeugdhulp Rijnmond
-
Blz. 300
Landschapstafel IJsselmonde
-
Blz. 301
Natuur en recreatiegebied IJsselmonde
-
Blz. 302
NV BAR Afvalbeheer
-
Blz. 303
Stedin
-
Blz. 304
Stichting Distripark
-
Blz. 305
SVHW
-
Blz. 306
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
-
Blz. 307
VNG
-
Blz. 308
SwWrR
-
Blz. 309
MRDH
-
Blz. 310
Paragraaf 7 - Grondbeleid
-
Blz. 311
Inleiding
-
Blz. 312
Grondbeleid
-
Blz. 313
Actuele prognose
-
Blz. 314
Reserve en risico's
-
Blz. 315
Paragraaf 8 - Wet Open Overheid
-
Blz. 316
Inleiding Wet Open Overheid
-
Blz. 317
Woo contactfunctionaris & Passieve openbaarmaking
-
Blz. 318
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 319
Informatiehuishouding op orde
-
Blz. 320
Tabel actieve openbaarmaking
-
Blz. 321
4. Financiële begroting
-
Blz. 322
Financiële samenvatting
-
Blz. 323
Inleiding
-
Blz. 324
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 325
Inleiding
-
Blz. 326
Toelichtingen
-
Blz. 327
Structureel begrotingssaldo
-
Blz. 328
Beoogde structurele stortingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 329
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 330
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 331
Uitgangspunten meerjarenraming
-
Blz. 332
Inleiding
-
Blz. 333
Meerjaren balans
-
Blz. 334
Activa
-
Blz. 335
Passiva
-
Blz. 336
EMU-saldo
-
Blz. 337
EMU-saldo
-
Blz. 338
5. Bijlagen
-
Blz. 339
Bijlage 1 - Investeringen
-
Blz. 340
Nieuwe investeringen met economisch nut
-
Blz. 341
Nieuwe investeringen met maatschappelijk nut
-
Blz. 342
Nieuwe investeringen met economisch nut, waarvoor een heffing kan worden geheven
-
Blz. 343
Bijlage 2 - Reserves en voorzieningen
-
Blz. 344
Reserves
-
Blz. 345
Voorzieningen
-
Blz. 346
Bijlage 3 - Subsidieplafond 2024
-
Blz. 347
Subsidieplafond
-
Blz. 348
Bijlage 4 - Overzicht van de begroting op taakvelden
-
Blz. 349
Overzicht op taakvelden
-
Blz. 350
Bijlage 5 - Vertrekpunt begroting 2024 - 2027
-
Blz. 351
Vertrekpunt begroting 2024-2027
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap