In deze paragraaf treft u informatie aan over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen. Aan de orde komt het gemeentelijke beleid een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid, en de lokale lastendruk in vergelijking met omliggende gemeenten.
Paragraaf 1 - Lokale heffingen
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten lokale heffingenDe uitwerking van de begroting 2024 vloeit voort uit de Kaderbrief 2023-2024. Ten aanzien van de gemeentelijke belastingen en heffingen geldt een indexering van de (belasting)tarieven en heffingen met een percentage van 3% en/of maximaal kostendekkende tarieven.
Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Woonlasten en tarieven belastingen en heffingenDe gemeentelijke woonlasten worden bepaald door de uitgaven van burgers aan Onroerende zaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De OZB is een gemeentelijke belasting waarbij de opbrengsten in de algemene dekkingsmiddelen terecht komen en dus vrij besteedbaar zijn. Daarnaast zijn er gebonden heffingen die volledig bestemd zijn voor de uitvoering van gemeentelijke taken. De gebonden heffingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en retributies) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn (lager mag ook). Dit is inclusief de toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Albrandswaard kiest voor tarieven die 100% van de kosten dekken, uitgezonderd de tarieven voor lijkbezorgingsrechten.
Algemene (beleids)ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Algemene (beleids)ontwikkelingenBenchmark woonlasten
Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Albrandswaard en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente en het cumulatieve bedrag van de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing per gemeente
Begrotingsregels
Het Besluit begroting en verantwoording voor provincies en gemeenten (BBV) schrijft voor dat in de paragraaf Lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven zijn opgenomen. Dit geldt met name voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn de kostenonderbouwingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan.
Overzicht geraamde belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en heffingenHierna treft u een totaal overzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en de gebonden heffingen.
Gemeentelijke belastingen | Begroting | ||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Onroerende zaakbelastingen | 7.596.900 | 7.894.800 | 8.131.600 | 8.375.600 | 8.626.900 |
Gebonden heffingen | Begroting | ||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Afvalstoffenheffing | 3.942.500 | 4.326.400 | 4.326.400 | 4.326.400 | 4.326.400 |
Rioolheffing | 3.223.900 | 3.173.500 | 3.168.500 | 3.176.300 | 3.197.400 |
De geraamde opbrengsten zijn een gevolg van de tariefstelling en het aantal heffingseenheden.
OZB tarieven 2024
Terug naar navigatie - OZB tarieven 2024Onroerende zaakbelastingen
De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt berekend naar een percentage van de waarde van de onroerende zaak.
Waardepeildatum
De waarde van een onroerende zaak wordt vastgesteld conform de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). De vastgestelde waarde geldt voor een tijdvak van één jaar en heeft als peildatum 1 januari van één jaar eerder. In 2024 zal de OZB daarom berekend worden op basis van WOZ-waarde met als waardepeildatum 1 januari 2023.
Opbrengst OZB
Jaarlijks ontvangen we in juli van het SVHW een raming van de heffingsmaatstaven van de verschillende belastingen en heffingen. Op basis hiervan wordt de berekening gemaakt van de opbrengsten en de tarieven voor de lokale heffingen.
Bij het bepalen van de opbrengst OZB voor de begrotingsjaren 2024 – 2027 wordt de opbrengstraming van 2023 gecorrigeerd met het stijgingspercentage van 3% exclusief areaaluitbreiding door nieuwbouw.
OZB tarieven 2024
Op basis van het voorgaande zien de tarieven OZB voor 2024 er als volgt uit:
Onroerende zaakbelastingen | 2023 | 2024 |
(als percentage van de WOZ-waarde) | ||
Eigenaren woningen | 0,1038% | 0,1006% |
Eigenaren niet-woningen | 0,3767% | 0,3919% |
Gebruikers niet-woningen | 0,3192% | 0,3224% |
Afvalstoffenheffing tarieven 2024
Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing tarieven 2024Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente Albrandswaard maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een planmatige inzet van de daarvoor gevormde voorzieningen.
Onderbouwing kostendekkende tarieven
De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:
Afvalstoffenheffing | ||||
Omschrijving | 2024 | |||
Kosten van de activiteit vanuit de NV BAR Afvalbeheer | 2.137.000 | |||
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | 1.276.000 | |||
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen | -191.900 | |||
Netto kosten van de activiteit | 3.221.100 | |||
Toe te rekenen kosten | ||||
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | 361.628 | |||
Overhead, inclusief omslagrente | 130.446 | |||
BTW | 707.700 | |||
Totale kosten | 4.420.900 | |||
Opbrengst afvalstoffenheffing | 4.326.445 | |||
Onttrekking voorziening beklemde middelen afvalstoffenheffing | 94.429 | |||
Totale dekking | 4.420.900 | |||
Dekkingspercentage | 100% |
Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2024 er ten opzichte van 2023 als volgt uit:
Afvalstoffenheffing | 2023 | 2024 | |
Eenpersoonshuishouden (vast tarief) | 243,00 | 257,04 | |
Tweepersoonshuishouden (vast tarief) | 315,00 | 334,08 | |
Meerpersoonshuishouden (vast tarief) | 333,00 | 353,04 | |
Variabel tarief per zak 60 liter | 1,15 | 1,15 | |
Variabel tarief per zak 30 liter | 0,57 | 0,57 | |
Variabel tarief container 240 liter | 4,60 | 4,60 | |
Rioolheffing tarieven 2024
Terug naar navigatie - Rioolheffing tarieven 2024Rioolheffing
Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te verhalen die gepaard gaan met de gemeentelijke wateropgave. De gemeentelijke watertaken die uit de heffing bekostigd mogen worden, zijn de taken die betrekking hebben op:
• de inzameling, de berging en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater en op de zuivering van huishoudelijk afvalwater door middel van kleinere individuele installaties voor de behandeling van afvalwater (IBA);
• de inzameling en de verdere verwerking van afvloeiend hemelwater, en
• het treffen van maatregelen ter voorkoming of beperking van nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming.
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:
Rioolheffing | |||
Omschrijving | 2024 | ||
Kosten riolering en gemalen | 833.400 | ||
Kosten personeel en kapitaallasten, inclusief omslagrente | 742.300 | ||
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen | -38.900 | ||
Dotatie aan voorziening vervanging riolering | 1.105.000 | ||
Netto kosten van de activiteit | 2.641.800 | ||
Toe te rekenen kosten | |||
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | 334.500 | ||
Overhead, inclusief omslagrente | 209.200 | ||
BTW | 509.600 | ||
Totale kosten | 3.695.100 | ||
Opbrengst rioolheffing | 3.173.500 | ||
Dekkingspercentage | 86% |
Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2024 er ten opzichte van 2023 als volgt uit:
Rioolheffing | 2023 | 2024 |
Eenpersoonshuishouden | 220,44 | 220,44 |
Meerpersoonshuishouden | 294,00 | 294,00 |
Lijkbezorging tarieven 2024
Terug naar navigatie - Lijkbezorging tarieven 2024Lijkbezorging
Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Rhoon en Poortugaal worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten.
De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:
Lijkbezorgingsrechten | |
Omschrijving | 2024 |
Lasten personeel en materieel | 207.700 |
Directe kosten begraafplaatsen | 268.700 |
Netto lasten taakveld Begraafplaatsen | 476.400 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead, inclusief omslagrente | 161.400 |
Totale kosten taakveld Begraafplaatsen | 637.800 |
Opbrengst lijkbezorgingsrechten | 214.400 |
Dekkingspercentage | 34% |
Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2024 er ten opzichte van 2023 als volgt uit:
Lijkbezorging | 2023 | 2024 |
Particulier graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar | 1.760 | 1.815 |
Particulier dubbel graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar | 3.515 | 3.620 |
Particulier graf in Rhoon (2 diep) voor een periode van 20 jaar | 2.885 | 2.970 |
Begraafkosten (personen vanaf 18 jaar) | 1.365 | 1.405 |
Afkoop van verplichte onderhoudskosten 1 diep (20 jaar) | 900 | 925 |
Leges
Terug naar navigatie - LegesDe algemene verhoging als gevolg van prijsindexering van de overige gemeentelijke heffingen bedraagt in beginsel 3% met dien verstande dat de opbrengst maximaal kostendekkend mogen zijn.
Leges
Voor producten en diensten die de gemeente aan burgers, bedrijven en anderen verleent, worden leges in rekening gebracht. De belangrijkste hiervan zijn de leges voor burgerzaken (paspoort, rijbewijs, huwelijksvoltrekking, enz.), aanvraag APV-vergunningen en omgevingsvergunningen. Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven wordt gekeken naar de kostendekkendheid.
De leges worden geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges zijn wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn. Volgens de gemeentewet mag de legesverordening als geheel bezien maximaal kostendekkend zijn. Het is mogelijk om kruissubsidiëring toe te passen. Daarmee wordt verstaan: het hoger stellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden.
De kosten en opbrengsten van de leges zien er als volgt uit:
Leges | |||||||
Hoofdstuk 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING | Kosten taakveld | Taakveld | Overhead | Totale Kosten | Totale Opbrengsten | Kostendekking | |
paragraaf | 1 | Burgerlijke stand | 50.419 | 23.354 | 73.773 | 43.931 | 60% |
paragraaf | 2 | Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 357.403 | 113.390 | 470.793 | 428.820 | 91% |
paragraaf | 3 | Rijbewijzen | 69.404 | 35.591 | 104.995 | 102.324 | 97% |
paragraaf | 4 | Verstrekkingen i.h.k.v. de basisregistratie persoonsgegevens | 4.913 | 424 | 5.337 | 3.949 | 74% |
paragraaf | 5 | Bestuursstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
paragraaf | 6 | Vastgoedinformatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
paragraaf | 7 | Overige publiekszaken | 7.883 | 2.537 | 10.420 | 9.512 | 91% |
paragraaf | 8 | Gemeentearchief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
paragraaf | 9 | Bijzondere wetten | 19.553 | 17.675 | 37.228 | 40.823 | 110% |
paragraaf | 10 | Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Totaal LEGES ALGEMENE DIENSTVERLENING | 509.600 | 193.000 | 702.500 | 629.400 | 90% | ||
Hoofdstuk2 OMGEVINGSWET | Taakveld | Overhead | Totale Kosten | Totale Opbrengsten | Kostendekking | ||
paragraaf | 1 | Algemene bepalingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 2 | Voorfase | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 3 | Bouwactiviteiten | 526.081 | 407.847 | 933.928 | 392.025 | 42% |
paragraaf | 4 | Activiteiten mbt cultureel erfgoed en werelderfgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 5 | Milieubelastende activiteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 6 | Overige activiteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 7 | Maatwerkvoorschriften | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 8 | Gelijkwaardigheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 9 | Overige tarieven | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 10 | Modaliteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 11 | Vermindering | 0 | 0 | 0 | 0 | |
paragraaf | 12 | Teruggaaf | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal LEGES OMGEVINGSWET | 526.081 | 407.847 | 933.928 | 392.025 | 42% | ||
Hoofdstuk 3 EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN | Taakveld | Overhead | Totale Kosten | Totale Opbrengsten | Kostendekking | ||
paragraaf | 1 | Horeca | 4.590 | 2.256 | 6.846 | 2.648 | |
paragraaf | 2 | Gereserveerd | 3.072 | 0 | 3.072 | 0 | 0% |
paragraaf | 3 | Winkeltijdenwet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
paragraaf | 4 | Organiseren evenement of markt | 3.725 | 591 | 4.316 | 457 | 11% |
paragraaf | 5 | Standplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
paragraaf | 6 | Huisvestingswet 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
paragraaf | 7 | In dit hoofdstuk niet benoemd besluit | 1.852 | 1.034 | 2.886 | 2.334 | 81% |
Totaal LEGES DIENSTEN EUROPESE RICHTLIJN | 13.200 | 3.900 | 17.100 | 5.400 | 32% | ||
KOSTENDEKKING LEGES TOTALE TARIEVENTABEL | 1.048.881 | 604.747 | 1.653.528 | 1.026.825 | 62% |
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleidIndien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. De kwijtscheldingen lopen via het SVHW. De kwijtscheldingen hebben betrekking op de afvalstoffenheffing en rioolheffing. De kosten van verleende kwijtscheldingen worden doorberekend in de tarieven van de betreffende heffingssoorten.
In de begroting 2024 zijn de volgende bedragen voor kwijtschelding opgenomen:
Kwijtschelding | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Afvalstoffenheffing | 98.600 | 98.600 | 98.600 | 98.600 | 98.600 |
Rioolheffing | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Totaal | 198.600 | 198.600 | 198.600 | 198.600 | 198.600 |
Overzicht belastingdruk
Terug naar navigatie - Overzicht belastingdrukTot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten inzichtelijk gemaakt.
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | Afwijking | ||||
+ = stijging en - = daling van lasten | Absoluut | In % | ||||||
Eénpersoonshuishouden met een huurwoning | ||||||||
Rioolgebruik | € 202,86 | € 220,50 | € 220,50 | € 0,00 | 0% | |||
Afval** | € 274,92 | € 243,00 | € 257,04 | € 14,04 | 5% | |||
Totaal | € 202,86 | € 463,50 | € 477,54 | € 14,04 | 7% | |||
Tweepersoonshuishouding met een huurwoning | ||||||||
Rioolgebruik | € 270,48 | € 294,00 | € 294,00 | € 0,00 | 0% | |||
Afval (tweepersoons)** | € 366,60 | € 315,00 | € 334,08 | € 19,08 | 5% | |||
Totaal | € 637,08 | € 609,00 | € 628,08 | € 19,08 | 3% | |||
Meerpersoonshuishouding met een huurwoning | ||||||||
Rioolgebruik | € 270,48 | € 294,00 | € 294,00 | € 0,00 | 0% | |||
Afval (meerpersoons)** | € 366,60 | € 333,00 | € 353,04 | € 20,04 | 5% | |||
Totaal | € 637,08 | € 627,00 | € 647,04 | € 20,04 | 3% | |||
Eénpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 345.300* | ||||||||
Rioolgebruik | € 202,86 | € 220,50 | € 220,50 | € 0,00 | 0% | |||
Afval** | € 274,92 | € 243,00 | € 257,04 | € 14,04 | 5% | |||
OZB-eigendom | € 365,66 | € 344,62 | € 347,37 | € 2,75 | 1% | |||
Totaal | € 843,44 | € 808,12 | € 824,91 | € 16,79 | 2% | |||
Tweepersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 345.300* | ||||||||
Rioolgebruik | € 270,48 | € 294,00 | € 294,00 | € 0,00 | 0% | |||
Afval (tweepersoons)** | € 347,28 | € 315,00 | € 334,08 | € 19,08 | 5% | |||
OZB-eigendom | € 365,66 | € 344,62 | € 347,37 | € 2,75 | 1% | |||
Totaal | € 983,42 | € 953,62 | € 975,45 | € 21,83 | 2% | |||
Meerpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 345.300* | ||||||||
Rioolgebruik | € 270,48 | € 294,00 | € 294,00 | € 0,00 | 0% | |||
Afval (meerpersoons)** | € 366,60 | € 333,00 | € 353,04 | € 20,04 | 5% | |||
OZB-eigendom | € 365,66 | € 344,62 | € 347,37 | € 2,75 | 1% | |||
Totaal | € 1.002,74 | € 971,62 | € 994,41 | € 22,79 | 2% | |||
*Gemiddelde WOZ-waarde op basis van geschatte waardestijging van 4% | ||||||||
** Bovenop dit tarief komt het variabel tarief per aanbieding/lediging per zak van 60 ltr € 1,15 / van 30 ltr € 0,57 of per container á € 4,60 (2023). |
Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten
Terug naar navigatie - Albrandswaard ten opzichte van buurgemeentenOm de absolute woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten van 2023 ten opzichte van 2022. Hiermee wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van de woonlasten. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een gezin met een koopwoning van gemiddelde WOZ waarde. Daarnaast is een overzicht gegeven van de geldende tarieven (2023) van gemeentelijke belastingen van deze gemeenten.
tarieven per gemeenten 2023 | |||||
afvalstoffen-heffing | rioolheffing | OZB-tarief | gem. woning-waarde | woonlasten* | |
Albrandswaard | 381 | 294 | 0,1038% | 494.000 | 1.188 |
Barendrecht | 396 | 193 | 0,0873% | 470.000 | 999 |
Ridderkerk | 387 | 206 | 0,0907% | 370.000 | 929 |
Zwijndrecht | 347 | 306 | 0,0862% | 375.000 | 957 |
Hendrik-Ido-Ambacht | 404 | 202 | 0,0918% | 442.000 | 949 |
* Coelo-Atlas 2023 | |||||
Vergelijking woonlasten 2022 en 2023
Terug naar navigatie - Vergelijking woonlasten 2022 en 2023Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2023)
Terug naar navigatie - Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2023)De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde ozb, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing minus een eventuele heffingskorting.