In Albrandswaard vinden we het belangrijk dat inwoners zich veilig voelen en veilig zijn. We zetten ons hiervoor in samen met onze partners zoals met de politie, boa’s, jongerenwerk, wijkteam, ondernemers en inwoners. De prioriteiten komen in samenspraak tot stand en worden voor een periode van vier jaar vastgesteld in het Integraal Veiligheidsbeleid van Albrandswaard. Vanaf 2021 gaat een nieuwe periode in en zal het accent met name liggen op inbraken en diefstal, zorg en veiligheid, jeugdoverlast en georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. In het Actieplan Veilig wordt elk jaar concreet uitgewerkt welke acties in gang worden gezet.
We zoeken de samenwerking op bij het signaleren, voorkomen en tegengaan van onveiligheid. We zetten preventieve acties in, zoals het “ff vlot, tweede slot” en keyless entry tegen diefstal, voorlichting over babbeltrucs, en bewustwording over de risico’s van alcohol en drugsgebruik. We stimuleren inwoners om mee te helpen aan de veiligheid in hun omgeving. Met de buurtwhatsappgroepen en ons buurtpreventieteam houden we een extra oogje in het zeil en spelen we in op actuele ontwikkelingen in de gemeente. We werken integraal samen om zowel voor als achter de voordeur verbetering te brengen bij onveilige situaties. Niet alleen bij jeugdoverlast, mishandeling of verward gedrag, maar ook bij misbruik van kwetsbare mensen door criminelen (ondermijning). Ook als gemeente zorgen we er voor dat we weerbaar zijn tegen inmenging van criminelen, dat er geen misbruik gemaakt kan worden van onze dienstverlening. Zo is de toepassing van ons bibobbeleid uitgebreid om een gezond ondernemersklimaat te borgen en gaan we ook met andere partners als de recherche, het openbaar ministerie en de belastingdienst vormen van georganiseerde criminaliteit in Albrandswaard tegen.
In Albrandswaard zijn twee klinieken gevestigd die door de invulling van hun zorgtaak invloed hebben op de veiligheid en de veiligheidsgevoelens van de directe omgeving en daarbuiten. We werken samen met de klinieken, de politie en omwonenden om de veiligheid en veiligheidsgevoelens te verbeteren. Waar nodig sturen we aan op concrete oplossingen. Zo hebben de klinieken in samenspraak met omwonenden een alerterings- en informatiesysteem ontwikkeld, waarmee omwonenden geïnformeerd worden bij situaties die een impact hebben op de directe omgeving.
De uitbraak van het coronavirus en de voorkoming van de verdere verspreiding van het virus heeft de afgelopen periode veel inzet gevraagd van toezicht en handhaving. We voorzien dat dit de komende tijd nodig blijft. We hebben naast de inzet op de coronamaatregelen en de naleving van de richtlijnen van het RIVM bij inwoners en ondernemers, ook gezien dat er meer inzet gevraagd is door een toename van de overlast in de gemeente. De verwachting is dat dit voor 2021 vraagt om een tijdelijke personele uitbreiding.
Integraal Veiligheidsbeleid:
2021 -> Vaststelling Integraal Veiligheidsbeleid 2021-2024 (februari)
Inbraken en diefstallen:
2021 -> Voorlichting en preventieacties gericht op specifieke doelgroepen en aandachtgebieden
2021 -> Handhaving gericht inzetten op hotspots. Hierbij zetten we ook particuliere beveiliging in.
Jeugdoverlast:
2021 -> Met de politie, boa’s, openbaar ministerie, jongerenwerk en onze professionals uit de zorg en hulpverlening gaan we overlast en criminaliteit in de gemeente tegen. We stellen hierbij de personen en overlast in de directe omgeving centraal en bekijken gezamenlijk wat voor wie het beste in te zetten is. Op basis van maatwerk evalueren we periodiek en sturen bij waar nodig.
Alcohol en drugs:
2021 -> De gevaren van alcohol en drugsgebruik, waaronder ook het gebruik van lachgas, brengen we onder de aandacht van jeugd en ouders. Zo wordt in samenwerking met Stichting Welzijn Albrandswaard preventielessen op school gegeven, een quiz en een preventiemiddag georganiseerd.
(Veiligheids) participatie:
2021 -> Faciliteren van buurtpreventie en inwonersinitiatieven ter versterking van de veiligheid in de woon- en leefomgeving
2021 -> De goede samenwerking behouden tussen het buurtpreventieteam, de politie en de brandweer door themagericht aan te sluiten bij trainingsmomenten van de hulpdiensten.
Corona maatregelen:
2021 -> Inzet maatregelen ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus
2021 -> Inzet toezicht en handhaving op de naleving van de coronamaatregelen en overlast
Klinieken Poortugaal:
2021 -> Het gevoel van veiligheid in de omgeving van de klinieken actief monitoren samen met de omwonenden, klinieken en politie. We houden een vinger aan de pols onder andere in gesprekken met omwonenden, we sluiten aan bij de klankbordgroep van Antes en de commissie van omwonenden van Fivoor, en organiseren een gezamenlijke bijeenkomst waar actuele onderwerpen besproken worden en afspraken gemaakt worden.
2021 -> Evaluatie alerteringssysteem bij situaties met impact op de omgeving van Antes en Fivoor richting omwonenden. Periodiek bespreken we met de klinieken, politie en inwoners de inzet van de sms-dienst en brengen we gezamenlijk verbeteringen aan waar nodig.